هویت‌یابی و شکل‌گیری هویت، در امر تعلیم و تربیت مؤثر است

شیراز(پانا)- دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت پیشینه تاریخی ایران نشان می‌دهد که هرجا تجلل، ایرانیت و اسلامیت در هم تنیده شده است، نقطه اوج شکوفایی و تمدن سازی کشور بوده است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
هویت‌یابی و شکل‌گیری هویت، در امر تعلیم و تربیت مؤثر است

دبیر علمی سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی با بیان اینکه هویت، هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد و حوزه‌های مختلف علمی را در بر می‌گیرد اظهار کرد: مسئله اصلی این است که انسان دارای لایه‌های مختلف هویتی اعم از لایه‌های اخلاقی، مذهبی،اجتماعی،جهانی،ملی،جنسیتی و دیگر موارد است که همگی لایه‌های هویتی را شکل می‌دهند.
بابک شمشیری گفت: مشکل اساسی زمانی پیش می‌آید که بین لایه های هویتی، تعارض ایجاد شود و بحران هویت نتیجه همین تعارض هاست و هویت سالم هویتی است که بصورت سازمان یافته بتواند این لایه‌ها را در کنار هم قرار بدهد.

او ادامه داد: در بحث هویت دو مفهوم اساسی داریم که آموزش و پرورش با هردو سر و کار دارد؛ مفهوم اول هویت‌یابی و مفهوم دوم شکل گیری هویت است که بطور کلی در امر تعلیم و تربیت مؤثر است.

شمشیری اضافه کرد: هویت ملی، یکی از لایه‌های اصلی هویت اجتماعی است که ممکن است دچار آسیب بشود.
او سه عنصر، ایرانیت، اسلامیت و تجلل را در شکل‌گیری هویت حائز اهمیت دانست و گفت: بُعد تجلل به این لحاظ در شکل گیری هویت موثر است که تا دیگری نباشد، هویتی شکل نخواهد گرفت.
دبیر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی معتقد است: این تعارض بین این سه بُعد در ۱۵۰ سال گذشته وجود داشته است و هنوز نتوانستیم به یکپارچگی در این مورد برسیم که نظام تعلیم و تربیت باید در این مورد ایفای نقش کند‌ و در دوره بعد از اسلام نیز ،در بحث معماری، تفکر و اندیشه‌های بزرگان، تلفیق این بُعدها را می‌توانیم ببینیم.
شمشیری تاکید کرد: اگر بخواهیم در امر حفظ هویت به نتیجه برسیم، باید برنامه و راهکارهایمان در راستای تلفیق و یکپارچه‌سازی این سه عنصر باشد.

دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، در خصوص فلسفه برگزاری همایش‌های علمی اظهار کرد: سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تفکرات و طرح‌ها، معمولا از سوی مدیران و سیاستگذاران، به‌دست کارگزاران و مجریان می‌رسد و انتظار می‌رود که کارگزاران این تعقل و اندیشه‌ها را در عمل پیاده سازی کنند.
شمشیری ادامه داد: اما همایش های علمی روند معکوس دارد. از این نظر که این فرصت فراهم می‌شود تا کارگزاران و مجریان در صحنه آموزش و پرورش، اعم از معلمان و مربیان، بتوانند یافته‌های علمی، طرح ها و نقد های خود را مطرح کنند و به دست مدیران برسانند.

او بیان کرد: با توجه به فرصت اندکی که در اختیار داشتیم، اما استقبال از این همایش چشمگیر بود، بطوری که در مقالات علمی ۴۹۹ مقاله به دبیرخانه همایش رسید.

شمشیری افزود: در بخش آثار برگزیده ۶۳۸ اثر منتخب شد که در فرایند داوری از این مجموعه مقالات علمی حدود ۵۰ اثر انتخاب شد که ۲۲ اثر بصورت شفاهی و ۲۸ مقاله بصورت پوستر در این همایش ارائه و پس از همایش نشر داده خواهد شد. برای داوری مقالات علمی از دانشگاه های مختلف کشور کمک گرفتیم.
دبیر علمی سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: به تفکیک ۲۳۳ اثر در حوزه قصه نویسی، ۱۶۰ اثر قصه گویی، ۳۲۲ اثر فیلم کوتاه ، ۱۱ اثر قصه خوانی و ۲۲ در انیمیشن و پویا نمایی بوده است.
شمشیری با اشاره به اینکه داوری این بخش بر عهده کانون پرورشی فکری بوده است اضافه کرد: در نهایت ۱۰ اثر در قلمرو قصه نویسی، ۱۰ اثر در حوزه قصه خوانی ۵ اثر در بازی بومی محلی، ۵ اثر در بازی رایانه و ۱۰ اثر فیلم کوتاه انتخاب شدند‌.

او افزود: در این همایش بنا داریم تا آثار برتری که از قابلیت و ظرفیت مناسب برخوردار هستند را با حمایت وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بصورت کتاب به چاپ برسانیم.

او اظهار کرد: این همایش می‌تواند تولیدات و دست‌آوردهای خوبی برای ارائه به جامعه علمی، معلم‌ها و خانواده‌های ایرانی در بر داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار