حسینی تاکید کرد

ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست مشترک با معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری را گامی در جهت افزایش تحرک دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۱۹۸۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش‌آموزان

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئوکنفرانسی معاونین تربیت‌بدنی و سلامت و آموزش ابتدایی ادارات کل استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی در محل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد گفت: معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش همیشه پیشرو در ارائه نوآوری‌های جدید بوده و اجرای برنامه‌های حیاط پویا، المپیادهای درون مدرسه‌ای، کانون‌ها ورزشی درون مدرسه‌ای، کوچ و آهن یاری از جمله برنامه‌های خلاقانه این معاونت در سطح مدارس است.

وی افزود: در سال جاری و همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مراکز استان‌ها و در پایگاه‌های سنجش با همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت انجام خواهد شد.

حسینی با تقسیم دوران عمر آدمی به نوزادی، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی، کهن‌سالی و پیر سالی گفت: دوران کودکی اول از بعد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی مهم‌ترین اثر را در زندگی آینده انسان دارد و باید برای رشد جسمی کودکان در این دوران برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: در عصر جدید به دلیل سبک زندگی، دوران کودکی کوتاه شده است، کودکان کمتر کودکی می‌کنند و به دلیل زندگی آپارتمانی تحرک بدنی کودکان کم شده است لذا فقر حرکتی کودکان یک مشکل جدی است. داده‌های حاصل از ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان می‌تواند به بهبود یکی از شاخصه‌های کودکی کردن یعنی تحرک و فعالیت بدنی کمک زیادی نماید.

معاون وزیر کیفیت تحصیل و سلامت را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت: اولین استلزام مداخلات بهنگام غربالگری است که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و به‌ویژه ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان آن را هدف‌گذاری کرده است.

حسینی یکی از مشکلات سیستم‌های اداری را نداشتن نگاه بین بخشی و عدم ارتباط بخش‌های مختلف یا یکدیگر دانست و گفت: سنجش صلاحیت‌های حرکتی یک برنامه بین بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است که نیازمند مشارکت کامل همه عوامل دخیل در برنامه سنجش است.

معاون وزیر در ادامه به تشریح تحولات کمی و کیفی برنامه سنجش پرداخت و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پرحجم‌ترین، فراگیرترین، مستمرترین و کاربردی‌ترین برنامه نظام تعلیم‌وتربیت است.

وی افزود: این برنامه از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد، سال ۹۸ به پوشش ۹۷.۶ درصد رسید، سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش گفت: به‌روزرسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمون‌ها و راه‌اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰ آزمون استاندارد از جمله فعالیت‌های انجام شده برای کیفیت‌بخشی به برنامه سنجش است.

وی افزود: غربالگری و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۹۶ به برنامه سنجش اضافه شده است و در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به نوآوری‌های برنامه سنجش در سال جدید اظهار کرد: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در ۵ استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در ۲ برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند گفت: شهرستان‌های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت‌گیری پایگاه‌های سنجش در سال 1400 را داشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار