رجبی معمار در نشست خبری مطرح کرد:

رجبی معمار: خانه هنرمندان در سال جاری هیچ کمک هزینه ای دریافت نکرده است

تهران (پانا)- نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ظهر دوشنبه 14 تیرماه به صورت نشست آنلاین برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رجبی معمار: خانه هنرمندان در سال جاری هیچ کمک هزینه ای دریافت نکرده است

نشست خبری تشریح وضعیت و فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران ظهر دوشنبه 14 تیرماه با حضور مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این مرکز به صورت آنلاین برگزار شد.

رجبی معمار در ابتدای نشست گزارشی از عملکرد خانه هنرمندان ارائه کرد و همچنین به سوالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داد. وی درباره تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان شرایط سخت و دشواری را به وجود آورد اما این مشکلات برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه هنرمندان تئاتر، تجسمی و سینما بیشتر بود. شرایط آینده کشور در مواجهه با کرونا هنوز مشخص نیست و انتظار می‌رود مدیران ما با توجه به تجربیات این چند وقت از سردرگمی درآمده و تصمیمات درست‌تری بگیرند.

وی تصریح کرد: در این وضعیت باید از هنرمندان در این شرایط سخت که از طریق هنر امرار معاش می‌کنند، حمایت شود چراکه بسیاری از هنرمندان در همین شرایط سخت به مردم جامعه روحیه می‌دهند؛ بنابراین وقتی هنرمندی برای معیشت خود با مشکلات زیادی مواجه است انتظار عجیبی‌ است که بتواند امیدبخش جامعه نیز باشد.

رجبی معمار درباره فعالیت‌های خانه هنرمندان گفت: به دلیل بروز کرونا و تعطیلی‌های غیرقابل پیش بینی، ناگزیر شدیم بخش عمده فعالیت‌های خود را به سمت فضای مجازی ببریم و لایوهایی با حضور کارشناسان فرهنگی و هنری برگزار کردیم که از لحاظ کمی و کیفی مورد استقبال اهالی هنر، مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت. همچنین در بخش برگزاری یادبود و بزرگداشت چهره‌های فرهنگی و هنری نیز مراسمی چون بزرگداشت نجف دریابندری، اکبر عالمی و عبدالوهاب شهیدی برگزار کرده‌ایم. برنامه‌ای به مناسبت تولد دوباره مرمت فیلم پس از ۴۴ سال، ۵۱ پادکست تخصصی هنری به همت سیاوش پاکراه با عنوان «اساطیر یونان» ساخته شده است. برنامه «دوشنبه‌های سینما» همچنان به‌طور هفتگی از سال گذشته دنبال شد علاوه بر آن گفتگوهای تخصصی در حوزه تجسمی و تئاتر را نیز شاهد هستیم.
وی درباره نمایشگاه‌های برگزار شده خانه هنرمندان نیز گفت: در سال ۹۹ در مجموع ۱۳ نمایشگاه برگزار کردیم از جمله آنها می‌توانم به هفدهمین دوره نمایش تصویر سال، نمایشگاه عکس‌های فیلم «درخت گردو»، نمایشگاه عکس بنیاد مسکن، گرامیداشت یاد شهدای سلامت، نمایشگاه «صلح را باید از کودکان آموخت»، نمایشگاه «تهران از منظر هنرمندان»، نمایشگاه عکس پانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز و پرفورمنس «من شهروند زمینم» اشاره کنم. در سال 1400 نیز نمایشگاه‌هایی داشتیم و در حال حاضر هم‌ تمام گالری‌های خانه هنرمندان ایران در اختیار انجمن هنرمندان سفالگر ایران با برگزاری سالانه کاربردی‌های معناگرا است.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به بحث بودجه خانه که سال‌هاست با دامنگیر این نهاد است، اشاره کرد و گفت: خانه هنرمندان ایران بودجه مشخص سالیانه از طرف دولت ندارد اما بالاخره توانستیم در سال ۹۹ جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور با حضور اعضای شورای خانه هنرمندان برگزار و در آن درباره مشکلات حوزه فرهنگ و هنر صحبت کنیم. در نتیجه این جلسه دو کمک یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک کمک یک ‌میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از طرف شهرداری تهران دریافت کردیم. پیش از آن، عمده منابع مالی ما از طریق اجاره رستوران‌ها، فروشگاه و سالن‌های نمایش بود که آنها هم‌ به دلیل کرونا تعطیل شدند و عملا با ۳ میلیارد بودجه نمی‌توان کار بزرگی انجام داد که در نهایت فقط برای بقا تلاش کرده‌ایم.
وی یادآور شد: این در حالی است که هنوز در سال ۱۴۰۰ کمک هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم؛ دولت مدام درباره پرداخت وام‌های متعددی صحبت می‌کند اما من تقاضا دارم لیست دریافت‌کنندگان وام را با شفافیت منتشر کند تا متوجه شویم چه کسانی از بدنه فرهنگ و هنر موفق به دریافت این وام‌ها با شرایط سخت شده‌اند.
رجبی معمار همچنین درباره ویژگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی رییس جمهور بیان کرد: انتظار داریم دولت جدید با مطالعه و بررسی وسیع جامعه هنری چشم‌انداز دقیقی در نظر بگیرد و در این امر از نخبگان فرهنگی و هنری کمک بگیرد. از مهم‌ترین وظایف دولت جدید انتخاب وزیر ارشادی امین، توانمند قوی و آشنا با حوزه فرهنگ و هنر است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دلیل رای به عدم حضور انجمن عکاسان ایران در شورای عالی خانه هنرمندان گفت: طبق اساسنامه خانه هنرمندان انجمن های هنری برای حضور در شورای عالی باید مشکلات قانونی خود همچون ثبت و دریافت کد را حل کرده باشند، درحالی که انجمن عکاسان مشکلات ثبتی داشتند و نتوانستند کدملی دریافت کنند. همین مشکل تا جایی پیش رفت که بر اساس قوانین؛ خانه هنرمندان را با مشکلات حقوقی مواجه می‌کرد و نمی‌توانستیم دسته چک و سند مالی در بانک‌ها داشته باشیم. همه اعضای شورای عالی خانه هنرمندان حدود یک سال برای رفع مشکلات انجمن عکاسان تلاش کردند و در نهایت این مشکل حل نشد. مجمع چاره‌ای غیر از این نداشت که انجمن عکاسان را به صورت قانونی از عضویت خارج کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: حداقل ۲ و ۳ انجمن عکاسی درخواست کردند عضو انجمن‌های خانه هنرمندان شوند. امیدواریم بزرگان و چهره های برجسته عکاسی همت کنند و زودتر کانون متمرکز را ثبت تشکیل دهند تا بتواند به صورت فراگیر تمام رشته های عکاسی را پوشش دهد. بسیاری جریان‌های عکاسان هستند که در انجمن عکاسان قبلی حضور نداشتند. به محض اینکه این کانون شکل بگیرد و مشکلات حقوقی را رفع کنند، اگر درخواست خود را بدهند، مجمع خانه ‌هنرمندان آن را بررسی می کند. در حال حاضر انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان مطبوعات فضای کاری در خانه هنرمندان دارند و در حال انجام فعالیت های خود هستند و اگر برنامه‌ای داشته باشند در خانه هنرمندان در خدمت آنها خواهیم بود.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره تعمیرات ساختمان و بنای خانه توضیح داد: ساختمان خانه هنرمندان قدیمی است و سیستم تهویه اینجا مستعمل است و باید تغییر کند. کل بنا نیز نیاز به بازسازی دارد، بنابراین باید حتما با همت شهرداری، ساختمان بازسازی شود. تمامی این موارد حدود 3 سال است که نیازسنجی و برآورد هزینه‌هایش انجام شده است اما اقدامی جدی درباره این مورد نشده است. در هر حال امیدواریم با روی کار آمدن مجموعه جدید شورای شهر، برای بازسازی بتوانیم کمکی بگیریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره وضعیت معیشتی هنرمندان و برنامه‌های شورای عالی خانه هنرمندان برای آنها گفت: شورای عالی خانه هنرمندان ایران فقط می‌تواند این موضوع را پیگیری کند. وضعیت هنرمندان را همراه با روسای سه خانه دیگر به اطلاع سازمان برنامه و بودجه رساندیم اما آنها هم با آوردن دلایل متعدد که اکثرا درباره وضعیت سخت اجتماعی و اقتصادی بود، ما را از مطرح کردن آن، منصرف کردند.
رجبی معمار درباره اینکه چه درصدی از فضاهای خانه هنرمندان در اختیار خانه‌ها و انجمن هاست و چه قدری مستقل و جوان، توضیح داد: تاسیسات عمومی ما این بوده که بیش از 75 درصد ظرفیت ما در نمایشگاه ها و سالن ها در اختیار خانه ها و انجمن های هنری و حدود 25 درصد ظرفیت در اختیار هنرمندان مستقل و نهادهای آزاد باشد.
کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران در پایان نشست به مظلومیت تئاتر اشاره کرد و افزود: بدون برگزاری جلسه‌ و ابلاغیه رسمی ناگهان در یک مصاحبه سالن‌های نمایش و گالری‌ها را تعطیل کردند! وضعیت تئاتر به گونه‌ای است که تا اتفاقی می‌افتد، مسئولان سریع به تعطیلی آن دستور می‌دهند اما این در حالی است که باید هوای تئاتر را داشته باشند. تئاتر با همه سختی‌ها و گرفتاری‌هایش برای جمع کردن گروه‌ها و روشن کردن چراغ‌‎ تئاتر، مسئولانش سریع نسخه تعطیلی را برای تئاتر می‌پیچند.
رجبی معمار نیز در ادامه این بحث گفت: خیلی از مسئولان چیزی از هنر نمی‌دانند و اصلا دلشان نمی‌خواهد هنری وجود داشته باشد اما نمی‌دانند هنر، ضرورت جامعه انسانی است. در این زمینه پیشنهادی برای رییس جمهور منتخب دارم؛ یک تشکیلات عظیم با ساختمانی بزرگ در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که به نظرم باید رییس جمهور درباره این مجموعه که کمترین خاصیت را برای کشور داشته است، تجدیدنظر کند و فرهنگستان را به وزراتخانه‌های مربوط به خودش بسپارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار