11 هزار دقیقه فیلم آموزشی در شبکه ملی رشد منتشر شد

تهران (پانا) - رئیس گروه توسعه رسانه‌های دیداری و شنیداری دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اعلام کرد که این دفتر موفق شد تا در شش ماهه دوم سال 1399، حدود 11 هزار دقیقه فیلم آموزشی را تولید و در سامانه رشد بارگزاری کند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
11 هزار دقیقه فیلم آموزشی در شبکه ملی رشد منتشر شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وحید گلستان اظهار داشت: گروه تولید رسانه‌های دیداری و شنیداری دفترانتشارات و فناوری آموزشی بنا بر رسالت خود با اهتمام به این ماجرا و البته با توجه به امکانات محدود در دسترس، در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 1399 حدود 11000 دقیقه فیلم آموزشی تولید نمود و با بارگزاری بر بستر سامانه رشد فرصتی ایجاد کرد تا معلمان بتوانند به راحتی از این فیلم‌ها استفاده کنند.

وی افزود: همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر شئون مختلف زندگی بالاخص فرایند آموزش، تعطیلی مدارس، باعث شد تا آموزش آنلاین وارد میدان شود؛ در نتیجه دانش‌آموزان این مدل آموزش را فارغ از ضعف‌ها پذیرفتند و به همین واسطه فرصتی بهینه فراهم شد تا مسئولان ذیربط چرخش‌های تحول آفرین در استفاده هدفمند از فرصت‌های فناوری و آموزش‌های الکترونیکی را در دستور کار قرار دهند.

مجموعه فیلم‌های آموزشی هنرجوی فنی و حرفه‌ای

رئیس گروه توسعه رسانه‌های دیداری و شنیداری در خصوص تولید رسانه‌های دیداری و شنیداری برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای در روزهای جولان کرونا توضیح داد: این گروه برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای 27 فیلم تهیه و تولید کرد که با توجه به محدودیت‌های حاکم بر فضای عمومی جامعه رقم چشمگیری است. البته این گروه با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی شرایطی را فراهم کرد تا کارشناسان گروه‌های مختلف درسی در فضایی امن و بدون استرس، هم‌زمان در 11 استان محتوای خود را در برابر دوربین به تصویر بکشند و در کم‌ترین زمان ممکن فیلم‌های مربوطه به تولید برسند.

وی افزود: فیلم‌هایی با رویکرد مهارتی با سه دوربین و در محیط کارگاهی، با حضور اساتید مجرب ضبط و تصویر شده‌اند. فیلم هر رشته با مدت زمان حدوداً 150 دقیقه تولید شد که پس از تقطیع و تبدیل به ویدیوهایی با محدوده زمانی پنج دقیقه از آن‌ها خروجی گرفته شد و در نهایت پس از تأیید محتوایی توسط کارشناسان مربوطه و همچنین تأیید فنی بر بستر سامانه رشد بارگزاری شد.

تولیدات استودیو سمنان

گلستان یکی دیگر از فعالیت‌های گروه تولید رسانه‌های دیداری و شنیداری را تولید فیلم در فضای استودیویی دانست و گفت: تعطیلی مدارس و قرنطینه دانش‌آموزان در منزل دلیل مضاعف تدارک دیدن برنامه‌های متنوع برای دوره پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم شد و این گروه تهیه و تولید 63 فیلم برای پایه‌های تحصیلی مذکور را برنامه‌ریزی نمود و به سرانجام رساند. فیلم‌هایی که با مجموع حدود 8000 دقیقه تولید شد.

وی گفت: نکته قابل توجه در تهیه و تولید فیلم‌های استودیویی، تولید 10 فیلم اختصاصی برای معلمان، 50 فیلم مشترک اختصاصی برای دانش‌آموزان و معلمان و 3 فیلم اختصاصی برای دانش‌آموزان است که در کمتر از شش ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سرانجام رسید. فیلم‌های تولید استودیویی پس از تأیید محتوایی و فنی توسط کارشناسان در سامانه رشد بارگزاری شد.

دوره آموزشی برخط آزاد (موک)

رئیس گروه توسعه رسانه‌های دیداری و شنیداری با اشاره به اینکه تغییرات جدید توقع ما را نسبت به رسانه فیلم آموزشی بالاتر برده، گفت: تغییراتی از جمله نگاه از آموزش به یادگیری و تغییر در کاربرد رسانه‌ها از کتاب محوری به بسته یادگیری و همچنین تغییر جدی زیرساخت‌های انتشار و دریافت برخط محتوای ویدیویی. بی‌شک این رشد نظری؛ تکنولوژی و همچنین امکان تازه اسناد بالادستی ما را باید وارد دوران تازه‌ای از تولید و کاربرد این رسانه دارای جذابیت بکند. از جمله فعالیت های تحولی گروه تولید رسانه های دیداری ـ شنیداری تولید دوره‌های بر خط آزاد است که گامی نو و به روز در توسعه استفاده از ویدیو در فرایند یادگیری محسوب می‌شود.

وی افزود: اولین موک این مجموعه با عنوان «فیلم آموزشی تعاملی» تولید شد که این موک شامل 300 دقیقه ویدئو و سایر اسناد آموزشی است که در 7 ماژول طراحی شده است. این دوره‌های آموزشی از تابستان 1400 در اختیار معلمان عزیز و علاقه‌مندان در سامانه رشد قرار خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار