کلاهبرداری از 2500 نفر

تهران (پانا) - تعداد شاکیان پرونده‌ها بسیار بالاست. کلاهبرداران افراد بسیار زیادی را سرکیسه کردند. در سه پرونده جداگانه چند صد میلیارد تومان در جیب تبهکاران حرفه‌ای رفت. هر کدام از آنها با یک شگرد دست به کلاهبرداری زدند؛ یکی در قالب پرتقال‌فروش، یکی تحت عنوان موبایل‌فروش و دیگری هم با شگرد سرمایه‌گذاری در بورس جیب مردم را خالی کردند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
کلاهبرداری از 2500 نفر

به‌گزارش شهروند، این سه پرونده جداگانه در سه نقطه کشور با تلاش پلیس به دستگیری مجرمان ختم شد. در این سه پرونده حدودا 2 هزار و 480 شاکی وجود دارد که همگی پول‌های میلیونی خود را باخته‌اند.

نخستین پرونده در استان کردستان رخ داد. در این پرونده کلاهبرداران مجازی توانستند با یک کلیک داروندار مالباختگان را به تاراج ببرند. پلیس فتا اعضای این باند کلاهبرداری را با بیش از ۵۰۰ شاکی طی یک عملیات هوشمندانه پلیسی دستگیر کرد. این پرونده با اعلام یکی از شهروندان به مأموران پلیس فتا باز شد. شاکی درباره این کلاهبرداری اعلام کرد که با مراجعه به یکی از وب‌سایت‌های تبلیغاتی برای خرید گوشی تلفن همراه مورد کلاهبرداری رایانه‌ای قرار گرفته است. بنابراین موضوع به‌ صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.

راه‌اندازی 4 فروشگاه اینترنتی برای کلاهبرداری

در بررسی‌های نخست مشخص شد شاکی با مراجعه به یکی از وب‌سایت‌های تبلیغاتی مبلغ ۴۰ میلیون ریال برای خرید گوشی تلفن همراه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی واریز کرده است؛ اما در قبال آن گوشی به او تحویل داده نشده است. بنابراین اقدامات تخصصی و بهره‌گیری از آخرین روش‌های خاص پلیسی در خصوص شناسایی و دستگیری عاملان این کلاهبرداری صورت گرفت. درنهایت با تلاش مأموران پلیس فتا سه نفر از اعضای باند کلاهبرداری در یکی از استان‌های مرکزی کشور شناسایی شدند. آنها با هماهنگی قضائی در عملیاتی هماهنگ و همزمان دستگیر شدند. در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهمان با راه‌اندازی ۴ فروشگاه اینترنتی فروش گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کردند.

با پیگیری‌های مستمر مأموران پلیس فتا ۵۰۵ نفر از شکات در سراسر کشور شناسایی شدند. در ادامه مشخص شد که بیش از ۲۸ میلیارد ریال از مالباختگان کلاهبرداری شده است. متهمان پرونده برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

سرهنگ مهدی دانش‌پور، رئیس‌پلیس فتای استان کردستان، به‌ منظور پیشگیری از وقوع این‌گونه جرایم به شهروندان توصیه کرد: «به‌ هیچ‌ عنوان فریب تبلیغات دروغین را نخورند و حتی‌المقدور سفارشات کالا و اقلام مورد نیاز خود را صرفا از سایت‌های فروشگاهی معتبر انجام دهند.»

او از مردم خواست: «از سایت‌هایی خرید کنند که حتما نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند و خریدوفروش کالاهای خود را به‌ صورت حضوری در شهر یا استان محل سکونت خود انجام دهند.»

سبدگردان بورس و کلاهبرداری 200 میلیاردی

در پرونده بعدی جوانی بیست‌وشش ساله از هزار و 500 نفر در میاندوآب کلاهبرداری کرد. این جوان با بیش از ۲هزار میلیارد ریال کلاهبرداری با عنوان سبدگردان بورس دستگیر شد.

از چند وقت پیش بود که طی تماس‌های تلفنی شهروندان و همچنین ارجاع پرونده‌هایی به پلیس در خصوص کلاهبرداری از آنان در قالب سبدگردان بورس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی شهرستان «میاندوآب» قرار گرفت. در بررسی‌ها مشخص شد که فردی اقدام به فریب و جذب منابع نقدی هزار و ۵۰۰ نفر در قالب سبدگردان بورس به مبلغ ۲هزار میلیارد ریال در شهرهای قم، تهران، تبریز و… کرده است. او با وعده پرداخت مبلغ ۶۰۰ هزار ریال سود نقدی ماهانه به ازای هر ۱۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرد و سپس با خاموش‌کردن گوشی و پاسخ‌ندادن به تماس‌ها متواری شد.

با اقدامات فنی و اطلاعاتی به عمل آمده، درنهایت مأموران انتظامی شهرستان با اشراف کامل بر موضوع ضمن هماهنگی با مقام قضائی، او را در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی شناسایی کردند. آنها در یک عملیات غافلگیرانه متهم را در مخفیگاهش دستگیر و به پلیس شهرستان منتقل کردند.

پرتقال‌فروش‌های اسکیمری

این بار مردم در کرج مورد کلاهبرداری قرار گرفتند. اعضای باند دو نفره با شیوه فروش صوری پرتقال اقدام به کپی اطلاعات کارت بانکی ۴۸۲ نفر از شهروندان کرده بودند.

این پرونده نیز در روزهای پایانی سال ۹۹ باز شد؛ وقتی تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه کردند. آنها گفتند در حالی که کارت بانکی در اختیار خودشان بوده مبالغ قابل توجهی به صورت غیرمجاز از حساب بانکی آنها برداشت شده است.

بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که برداشت به صورت اینترنتی نبوده است. متهمان به صورت فیزیکی از طریق دستگاه پوز اقدام به خرید طلا در شهرهای کرج و آبادان کرده‌اند. همین مسأله شک مأموران به کپی اطلاعات کارت بانکی مالباختگان را از طریق دستگاه اسکیمر به یقین تبدیل کرد.

دستگیری سردسته باند

در ادامه تحقیقات پلیس مشخص شد که همه مالباختگان در یک بازه زمانی ۱۰ روزه اقدام به خرید پرتقال از یک فروشنده دوره‌گرد در ابتدای جاده کردان شهرستان ساوجبلاغ کرده‌اند. با شناسایی هویت صاحب دستگاه پوز کاشف به عمل آمد که متهمان پرونده با جعل مدارک هویتی او اقدام به تهیه دستگاه پوز سیار برای انجام اعمال مجرمانه کرده‌اند.

در ادامه مأموران با انجام اقدامات پلیسی پیچیده هویت یکی از متهمان را که اقدام به خرید طلا با کارت‌های کپی‌برداری‌شده کرده بود، شناسایی کردند. سپس با زیر نظر قراردادن اقدامات او مخفیگاهش را در شهرستان آبادان استان خوزستان شناسایی کردند. درنهایت او با هماهنگی مقام قضائی در عملیاتی کاملا غافلگیرانه دستگیر شد.

متهم پس از مشاهده مستندات پلیس چاره‌ای جز بیان حقیقت در پیش روی خودش ندید. او اعلام کرد که سردسته باند فردی ساکن شهر کرج است که پس از کپی‌برداری از کارت بانکی شهروندان، آنها را برای خرید طلا تحویل او داده است.

در ادامه تعداد زیادی کارت کپی‌برداری‌شده از مخفیگاه متهم کشف شد. با انجام اقدامات پلیسی هویت سردسته باند که از افراد باسابقه در حوزه اسکیمر است، شناسایی و در ادامه در عملیاتی غافلگیرانه در منطقه کمالشهر کرج دستگیر شد.

کارشناسان میزان کلاهبرداری صورت‌گرفته اعضای این باند را حدود ۱۰ میلیارد ریال برآورد می‌کنند.

سرپرست پلیس فتای استان البرز با اشاره به اینکه تلاش برای شناسایی مالباختگان این پرونده ادامه دارد، گفت: «شهروندان حتما هنگام خرید از فروشندگان دوره‌گرد رمز کارت بانکی‌شان را خودشان وارد کنند و از ارایه رمز کارت بانکی به افراد ناشناس خودداری کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار