برداشت ۱۳ هزار تن گندم و ۲۴۰۰ تن کلزا از مزارع شهرستان گلوگاه

گلوگاه (پانا)- مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه از برداشت ۱۳ هزار تن گندم و ۲۴۰۰ تن دانه کلزا از مزارع شهرستان گلوگاه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۶۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
برداشت ۱۳ هزار تن گندم و ۲۴۰۰ تن کلزا از مزارع شهرستان گلوگاه

مهدی باباجانی به پانا گفت: در کشت پاییزه سال ۱۳۹۹، ۷ هزار هکتار از زمین های زراعی شهرستان زیر کشت گندم رفت که ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطق دشتی و ۱۵۰۰ هکتار از مناطق کوهستانی را دربر می گیرد.
باباجانی افزود: همچنین برای کاشت کلزا، ابتدا ۱۵۰۰ هکتار از زمین های زراعی شهرستان زیر کشت کلزا رفت، اما با توجه به شرایط جوی حاکم و رشد نکردن کلزاها در برخی زمین ها، در ۳۰۰ هکتار از زمین ها، تغییر کشت انجام شد.
وی ادامه داد: از ۱۲۰۰ هکتار در زمان برداشت نیز حدود ۲۵ هکتار هم در شرایط سرما، بادهای شدید و... از بین رفت که در نهایت در ۱۱۷۰ هکتار از زمین ها، کلزا کشت شد.
وی گفت: ۲۰ درصد از دانه های کلزا برداشتی نیز به خارج از شهرستان فروخته شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص عملکرد گندم کاران گلوگاهی گفت: امسال به دلیل خشکسالی، شرایط سختی بر گندم کاران حاکم بود‌ که بخشی از این شرایط با تزریق کودهای مایع تقویتی و کودهای دیگر جبران شد. البته در مقایسه با شهرهای دیگر استان، عملکرد ما در این حوزه قابل قبول بود.
مهدی باباجانی درباره خرید تضمینی کلزا و گندم کشاورزان توسط دولت گفت: در ابتدای فصل زراعی، قرار بر این بود که دولت گندم کشاورزان را به ازای هر کیلو ۴۰۰۰ تومان بخرد که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و سموم در طول فصل، دولت به این نتیجه رسید که ۱۰۰۰ تومان تشویقی نیز به کشاورزان پرداخت کند و در مجموع گندم با مبلغ ۵۰۰۰ تومان و کلزا نیز با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری و پول خرید محصولات به حساب آنان واریز شد یا در حال واریز است.

باباجانی درباره عملکرد اداره جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص توزیع کود گفت: سعی و تلاش ما این است که به ازای هر هکتار سطح زیرکشت تا ۲۰۰ کیلوگرم کود اوره را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی افزود: در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاس مشکلی وجود ندارد و به ازای هر هکتار یک کود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که البته به خاطر گران شدن این کود، استقبال خوبی از خرید آن نمی شود.
وی در خصوص مشکلات و موانع گندم کاران و کلزا کاران گلوگاهی گفت: یکی از عوامل مهم در کاهش میزان برداشت و کیفیت محصولات کشاورزی، شرایط جوی حاکم بر منطقه است.‌با توجه به اینکه شهرستان گلوگاه در سال های اخیر شرایط خشکی و کم آبی را تجربه می کند در عملکرد کشاورزان تأثیر بدی گذاشته است.
باباجانی گفت: کشت های پاییزه برای عملکرد بهتر به بارندگی های موسمی خوب یا حداقل در زمان تشکیل خوشه نیاز دارند. با توجه به محدودیت‌ منابع آبی و کاهش بارندگی ها، عملکرد کشاورزان افت پیدا کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، آفت هایی است که بر اثر این شرایط جوی گریبانگیر زمین های کشاورزی ما می شود که برای مقابله با این معضل، زمین ها در طول سال برای رهایی از آفاتی مانند لکه های برگی، علف های هرز و زنگ باید یک تا دو نوبت سمپاشی شوند.
باباجانی همچنین با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص مشاوره و راهنمایی کشاورزان گفت: کشاورزانی می توانند به کارشناسان ما در اداره مراجعه کنند، همچنین کارشناسان ما به درخواست آنان، در زمین های کشاورزی حاضر شوند.
وی گفت: کشاورزان باید مسأله مبارزه با علف های هرز را جدی بگیرند زیرا این علف ها برای تأمین مواد غذایی رشد خود رقیب محصولات کشاورزی می شوند و آن را با فقر غذایی مواجه می کنند و سبب کاهش رشد محصولات کشاورزی می شود.

خبرنگار پانا: بیتا موجرلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار