بررسی تناقض‌های کلامی بانیان و متقاضیان اکران‌های آنلاین در پلتفرم‌ها

تهران (پانا) – درحالی‌که «محمد صراف» رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» مدعی است 90درصد از درآمد اکران آنلاین به جیب تهیه‌کننده‌ها می‌رود و بازهم فیلم سازها حاضر به اکران آنلاین فیلم شان نیستند.

کد مطلب: ۱۱۹۵۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بررسی تناقض‌های کلامی بانیان و متقاضیان اکران‌های آنلاین در پلتفرم‌ها

خبرگزاری پانا در قالب سلسله گفت‌وگوهایی به بررسی این مهم پرداخته بود و عموماً کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها از شرایط نامساعد پلتفرم‌ها برای اکران فیلم‌هایشان و نبود زیرساخت‌های مناسب گله‌مند بودند. شیوع ویروس کرونا برای کسب‌وکارهای زیادی محدودیت آورد اما سوغاتی‌اش برای سینما تعطیلی روی تعطیلی بود. بسیاری از سینماگران فیلم‌هایشان روی دستشان ماند و حتی اکران آنلاین هم نتوانست سینمای ایران را از بحرانی که دچارش شده است، نجات دهد اما مسئله اینجاست که چرا فرصت‌های اکران مجازی نتوانست چتر نجات فیلم‌های در نوبت اکران مانده باشد. از سویی بانیان پلتفرم‌ها و اکران‌های مجازی می‌گویند تهیه‌کنندگان از این نوع اکران استقبال نمی‌کنند اما از سوی دیگر کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان حرف‌های دیگری می‌زنند و از شرایط نه‌چندان دلچسب اکران آنلاین صحبت کرده و نقدهای بسیاری به این موضوع دارند.
صراف: پلتفرم‌ها از اکران آنلاین سودی نمی‌برند
«محمد صراف» رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» گفت‌وگو با مهر درباره شرایط نامناسب «اکران آنلاین» و عدم عرضه فیلم‌های سینمایی جدید در این بستر به دو دلیل اشاره‌کرده و گفته بود: «اول اینکه تهیه‌کنندگان به‌واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلم‌های خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلم‌های خود در بستر آنلاین ندارند. به‌خصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشرشده و بسیاری را به آینده امیدوار کرده است. در این موقعیت تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند. علت دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرم‌ها سودی ندارد.» صراف معتقد است پلتفرم عرضه‌کننده فیلم، سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و به‌منظور حمایت از فیلم‌های سینمایی نزدیک به ۹۰ درصد این درآمد به تهیه‌کننده فیلم تعلق می‌گیرد.
پیش‌ازاین خبرگزاری پانا در قالب سلسله گفت‌وگوهایی با کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به بررسی عدم استقبال از اکران‌های آنلاین پرداخته بود و نظرهای متفاوتی از آنچه رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» مطرح کرده، دریافت کرده بود.

بهروز نشان: سوءاستفاده کنندگان اکران آنلاین فیلم را بی‌کیفیت به مخاطب می‌رسانند
بهروز نشان تهیه‌کننده مستند« کیارستمی و عصای گمشده» در گفت‌وگو با پانا درباره دغدغه‌های اکران آنلاین فیلم عنوان کرده بود: «دل‌نگرانی ما این است که شبکه‌های اینترنتی و تلویزیونی که کار زرد می‌کنند اقدام به پخش بی‌کیفیت می‌کنند. تهیه‌کنندگان همه در این شرایط متضرر شده‌اند و فردای روزی که فیلم اکران آنلاین می‌شود، فیلمشان باکیفیتی که درشان مخاطب نیست پخش می‌شود، درحالی‌که ما دغدغه‌مان این است که فیلم باکیفیت بد به دست مخاطب نرسد.»


قربان پور: زیرساخت مناسب نداریم
«مهدی قربان پور» کارگردان و مستندساز سینما در گفت‌وگو با پانا از زیرساخت‌های نامناسب برای اکران آنلاین در کشور شکایت داشت و عنوان کرد: «یکی از نگرانی‌ها و خطراتی که اکران فیلم به‌صورت مجازی در جشنواره‌ها دارد همین بحث لو رفتن یا کپی و انتشار غیرقانونی فیلم‌های شرکت‌کننده است. هنوز در کشور ما زیرساخت این موضوع سروشکل درستی پیدا نکرده است و به همین علت سیاست‌گذاران فرهنگی نیز تمایل دارند که جشنواره‌ها را به گونه همیشگی برگزار کنند.»


فرح‌بخش: اکران آنلاین موقتی است
حسین فرح‌بخش از کارگردان‌های به نام سینما ایران در گفت‌وگو با پانا گفته بود که اکران آنلاین هیچ‌وقت جای سینما را نمی‌گیرد اما راهکاری موقتی است و فروش آنلاین مُسَکنی برای اکران فیلم‌هاست.

صباغ زاده: دغدغه بازگشت سرمایه در اکران آنلاین راداریم
همچنین «مهدی صباغ زاده» در گفت‌وگو با پانا از عدم شناخت و اطمینان تهیه‌کنندگان نسبت به اکران آنلاین و دغدغه‌شان برای بازگشت سرمایه سخن گفت و عنوان کرده بود: «فیلم‌هایی که قوی نیستند در این شرایط امیدی به استقبال از سوی مردم داشته باشند، بهتر است که آنلاین اکران کنند و وقتشان را نگذرانند و معطل اکران عمومی نباشند چون اکران عمومی که بیاید تعداد فیلم‌های خوب آن‌قدر زیاد است که نوبت به اکران فیلمشان نمی‌رسد.»


محمدرضا شفاه: هماهنگی میان اکران حضوری و آنلاین وجود ندارد
« محمدرضا شفاه » تهیه‌کننده فیلم «مصلحت» در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وجه دیگر درباره وضعیت فیلم‌های در نوبت اکران مانده، عنوان کرد: «از دیدگاهی دیگر و با یک نگاه واقع‌بینانه، قاعدتاً چنین اتفاقی به‌صورت طبیعی می‌افتد که برخی فیلم‌ها مشتریان جدی‌تری دارند و شانس بیشتری برای اکران عمومی دارند اما برخی از فیلم‌ها شاید این شانس بزرگ را نداشته باشند. در این حالت باید اکران آنلاین به کمک شرایط بعد از کرونا بیاید تا صفی که از فیلم‌های منتظر اکران شکل‌گرفته کوتاه‌تر و بهینه شود. درواقع تقسیم‌کاری بین این دو انجام شود تا هر فیلم به‌اندازه توانایی جذب مخاطب امکان دیده شدن پیدا کند.»
محمدرضا شفاه افزود: «حتماً باید ستادی باشد تا برنامه‌ریزی هماهنگ برای هردو نوع اکران عمومی و آنلاین وجود داشته باشد و فکر واحدی پشت هر دو اکران موجود باشند و به‌مرورزمان این دو بستر بتوانند صف شلوغ اکران را خلوت کنند و شرایط به حالت عادی برگردد.»


مژگان خالقی: برخی پلتفرم‌ها وابستگی مالی دارند یا به اکران فیلم‌های سطحی و مبتذل می‌پردازند
مژگان خالقی کارگردان مستند «خنده در تاریکی» در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «پلتفرم‌هایی که درحالی‌که حاضر به اکران آنلاین فیلم‌ها مشغول هستند، یا وابستگی‌های مالی بسیار قوی‌ای دارند یا تبلیغات گسترده‌ای می‌گیرند یا به نمایش آثار سطحی و مبتذل که سود زیادی دارند، می‌پردازند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار