شهرام صمدی نیا:

بازنگری طراحی جلد کتاب‌های درسی نیاز امروز است

تهران (پانا) - رئیس بسیج هنرمندان تهران بزرگ، برگزاری نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب‌های درسی را یک ضرورت خواند و گفت طراحی درست جلد کتاب بر علاقه دانش‌آموزان به مطالعه کمک می‌کند به همین خاطر، لازم بود که در این بخش تجدید نظر انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۹۴۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری طراحی جلد کتاب‌های درسی نیاز امروز است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش، شهرام صمدی نیا برگزاری نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی را یک اتفاق خوب و مهم خواند و اظهار داشت: جلد کتاب نخستین برخورد کودک و دانش آموز با کتاب و محتویات آن است به همین خاطر، این موضوع، اهمیت بسیاری در میزان یادگیری کودک و علاقه یا نفرت او نسبت به این عرصه ایفا می‌کند.

وی افزود: چندین سال است که در عرصه آموزش به خصوص دوره آموزش ابتدایی، نیاز به تغییر جلد کتاب‌ها احساس می‌شود لذا برگزاری این جشنواره یک الزام به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود آموزش در این عرصه بیانجامد.

رئیس بسیج هنرمندان تهران بزرگ، ایجاد علاقه و رغبت به مطالعه در دانش آموزان را مهمترین هدف این جشنواره خواند و تصریح کرد: به دنبال همین اندیشه و تفکر، این جشنواره پایه ریزی شد و به همت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کارشناسان این حوزه گرد هم آمدند و پس از تعیین چارچوب‌های اولیه، فراخوان این جشنواره آماده و ارسال شد.

صمدی نیا، این جشنواره را گام مهمی در راستای ارتباط بهتر با روحیات دانش آموزان و مباحث روانشناسانه خواند و گفت: بدیهی است که اگر بتوانیم، جلد یک کتاب را باب میل دانش آموز طراحی کنیم، در عرصه فرهنگ مطالعه و تعلیم و تربیت، موفق‌تر خواهیم بود اما متاسفانه به نظر می‌رسد که امروز، مسئله در اغلب کتاب‌ها اینگونه نیست و جلد کتاب نه تنها در دانش آموز، ایجاد علاقه نمی‌کند بلکه گاهی نتایج معکوس نیز به دنبال دارد این در حالی است که همان دانش آموزان کتاب‌های غیر درسی، داستانی و ... را با میل و رغبت بیشتری دنبال می‌کنند و همراه خود دارند.

وی افزود: برای بهتر به بارنشستن ایده‌های کارشناسان، لازم است که در بدو امر خواسته‌ها و دیدگاه‌های دانش آموزان را به درستی درک کنیم تا علاوه بر افزایش یادگیری، شاهد رضایت و رغبت آنان نیز باشیم.

صمدی نیا ادامه داد: امیدواریم که به واسطه این جشنواره کلیه هنرمندان تصویرگر و تصویرساز، حضور پیدا کنند و بتوانیم، بخش مهمی از پتانسیل این حوزه را به عرصه بیاوریم. خوشبختانه فراخوان مدتی است که منتشر شده و در راستای حضور گسترده‌تر علاقمندان و هنرمندان، کار از طریق صدا و سیما و به شکل تیزر یا زیرنویس، اطلاع رسانی شده است.

رئیس بسیج هنرمندان تهران بزرگ، تاثیرگذاری بصری بر روح کودک و دانش آموز را عمیق و گسترده خواند و اظهار کرد: به نظر من در مرحله نخست، شناخت خواسته ذهنی کودک و رسیدن به یک درک درست در این عرصه نیاز است زیرا در این صورت امکان اجرای یک اثر خوب بر روی جلد کتاب وجود دارد. بدیهی است که یک جلد کتاب خوب و یک تصویر مناسب، می‌تواند ارتباط عمیقی بین کودکان و عرصه کتاب و کتابخوانی ایجاد کند و بالعکس یک جلد کتاب بد، می‌تواند به بیزاری دانش آموز از کتاب و محتویات آن کمک کند لذا توجه به عوامل بصری در این عرصه بسیار مهم است.

صمدی نیا، تداوم را یکی از عناصر مهم در موفقیت جشنواره طراحی جلد کتاب کودک خواند و اضافه کرد: روشن است که در صورت تداوم این جشنواره می‌تواند موفق‌تر عمل کند و حتی در آینده نیز می‌توانیم، از ایده‌های دانش آموزان نیز در این عرصه استفاده کنیم و آنان حضور پررنگتری داشته باشند.

وی افزود: در ادامه این مسیر و در راستای ایجاد ارتباط بیشتر، بین دانش آموزان و کتاب‌های درسی، می‌توانیم در آینده از خود دانش آموزان نیز در این عرصه، کمک بگیریم زیرا اگر آنان وارد عرصه تصمیم شوند، می‌توانند کمک شایانی به شناساندن خواسته‌ها و دیدگاه‌هایشان، به متولیان و هنرمندان کنند.

رئیس بسیج هنرمندان تهران بزرگ ادامه داد: قطعا با این جشنواره مهم، می‌توانیم به سمت بهبود شرایط جلد کتاب‌های درسی و حضور گسترده‌تر دانش آموزان در این عرصه برویم و با به بار نشستن این آثار در کتاب‌های درسی، این امکان فراهم‌تر خواهد شد.

صمدی نیا در پایان گفت: فکر می‌کنم اگر این جشنواره هدفی که در بندهای مختلف دستورالعمل آمده را پیاده کند، بحث ارتباط بین دانش آموز و کتاب موفق پیش می رود البته به شرط اینکه همه موارد جز به جز مد نظر قرار گیرند اما در هر صورت این اقدام نوپا یک نیاز جدی به شمار می‌رود و دنبال کردن آن نیز باعث خرسندی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار