مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم رونمایی از آلبوم «هزاران»

حمیدرضا نوربخش: نمی شود جامعه را ملزم کرد یک نوع موسیقی خاص گوش کند

تهران (پانا) - حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی می گوید بخش هایی از موسیقی احتیاج به حمایت ندارد، موسیقیدانان در احوالات مختلف انواع موسیقی را گوش می دهند اگر جامعه آزاد باشد و تمام پازلهای فرهنگی درجای خود قرار گیرند احتیاجی نیست که نوع خاصی از موسیقی حمایت شود اما امروز احتیاج به حمایت موسیقی ایرانی دیده می شود.

کد مطلب: ۱۱۹۴۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
حمیدرضا نوربخش: نمی شود جامعه را ملزم کرد یک نوع موسیقی خاص گوش کند

صبح امروز آلبوم «هزاران» از تولیدات بنیاد فرهنگی هنری رودکی با حضور تعدادی از خوانندگان، نوازندگان و آهنگسازان این پروژه موسیقایی در تالار رودکی تهران رونمایی شد.

در بخشی از این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به انتشار این آلبوم گفت: من در جلسات اینچنینی با اشتیاق زیادی حضور پیدا می کنم چرا که خودم را از این طایفه می دانم و دوم اینکه معتقدم باید به این کارها توجه بیشتری کرد. به هر حال امیدوارم حضور آقای نیکنام در انجمن موسیقی و انتشار این آلبوم طلیعه ای برای حمایت جدی تر از آثار ارزشمند موسیقایی باشد چرا که این وظیفه نهادی چون انجمن موسیقی است که از این کارها حمایت کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که برخی از آثار موسیقی و گونه های مختلف نیازمند حمایت نیستند، تصریح کرد: اصلاً نمی شود جامعه را ملزم کرد که حتماً از این موسیقی گوش نکنند اما این نباید به قیمت این تمام بشود که ما بخش هویتی خودمان را فراموش کنیم و متاسفانه امروز این خطر به شدت ما را تهدید می کند. به اعتقاد من اگر همه پازل ها سرجای خود قرار گرفته شده باشند طبیعتاً هرکسی سر جای خود هست و مخاطبان خود را نیز پیدا می کند. شرایطی که متاسفانه اکنون در کشورما وجود ندارد. و اگر ما رسانه داشتیم و رسانه ملی هم به وظیفه خود عمل می کرد قطعاً کسی مدعی نمی شود و همه سرجای خود به فعالیت های موسیقایی مورد علاقه اش می پرداخت. اینها موضوعاتی فراموش شده هستند که باعث شده بخش مهم و هویتی ما به خطر بیفتد کما اینکه این اتفاق شده و نسل جوان ما با این موسیقی های ارزشمند فاصله گرفته اند.

این خواننده موسیقی سنتی خاطر نشان کرد: خوانندگی در موسیقی ایرانی بسیار کار مهم و ارزشمندی است که کار هر کسی هم نیست. تجربه ای که یک خواننده باید انجام دهد دربرگیرنده یک تجربه چند ساله است و به این جهت است که چنین فعالیت هایی همچون آلبوم هزاران ارزشمند می شوداین خواننده با اشاره به اینکه زنگ خطر موسیقی ایران به صدا درآمده تصریح کرد: ذائقه شنیداری مخاطب قطعاً بر اساس عادت شنیداری صورت می گیرد، پس وقتی این عادت شنیداری به آواز وجود نداشته باشد و خوراک فرهنگی در این زمینه به گوش مخاطب تزریق نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که جوان امروزی شنونده این آثاری باشند که خوراکی برای تامین و تزریق آن نیست. به هر حال جان مایه موسیقی ایرانی در ساز و آواز تجلی می یابد که به صورت بداهه عرضه می شود. مقامی که یک خواننده و نوازنده باید مراحل بسیار متعددی را طی کند تا به این مقام برسد. بنابراین اگر بخواهیم در چارچوب های تعریف شده ردیف موسیقی بمانیم اینها آن مرتبتی نیست که مد نظر بزرگان ماست.

این خواننده موسیقی ایرانی با قدردانی از مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و انجمن موسیقی در حمایت از آثار موسیقای ارزشمند تصریح کرد: خوانندگی در موسیقی ایرانی بسیار کار مهم و ارزشمندی است که کار هر کسی هم نیست. تجربه ای که یک خواننده باید انجام دهد دربرگیرنده یک تجربه چند ساله است و به این جهت است که چنین فعالیت هایی همچون آلبوم هزاران ارزشمند می شود. چرا که هنرمندانش سالها مرارت کشیده اند و با استعداد و توانایی به ذات خود چنین کارهای ارزشمندی را خلق می کنند و چه خوب که اینها در صحنه مانده اند و در بازار مکاره موسیقی اسیر ذائقه ها نشدند. متاسفانه این روزها بسیاری از هنرمندان دنبال کارهایی هستند که به قولی «بگیرد». اما این عزیزان پایداری کرده و با سختی های زیاد چنین راهی را انتخاب کرده و ادامه مسیر می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار