برگزاری نشست خبری پنجمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب

از بدعت تازه دوسالانه کتاب تا نحوه حمایت از استعدادهای جوان

ارسال آثار دوسلانه کارتون کتاب ۱۰ روز تمدید شد

تهران (پانا) - سید مسعود شجاعی طباطبایی با اعلام تمدید ارسال آثار به دلیل برگزاری انتخابات از استقبال چهره های جوان از این دوسالانه سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۹۴۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
از بدعت تازه دوسالانه کتاب تا نحوه حمایت از استعدادهای جوان

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب در نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون کتاب درباره برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در پاسخ به پانا درباره حمایت از چهره های جوان بعد از این دوسالانه برای حضور در عرصه های بین المللی گفت: «اتفاق جدی در دوران کرونا افتاد این بود که آثار کارتونیست های ایرانی استقبال شد و گاها اثری بود که بیش از دو میلیون بار دیده شد یا «فلسطین تنها نیست» بخوبی دیده شد.»

وی با اشاره به حضور قوی کارتونیست های ایرانی افزود: «در حال حاضر کاریکاتور ایران در کنار برزیل و پرتغال حرف برای گفتن دارد. اما برنامه مهم ما برای چهره های جوان این است که تا دوسالانه بعد آموزش ها را ادامه دهیم تا این استعدادها درمسیر رشد باشند.»

دوسالانه‌ای با پنج ستاره بین المللی

شجاعی طباطبایی گفت: «خوشبختانه در حال حاضر دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» از پنج ستاره ممکن که به یک رویداد هنری جهانی می‌تواند تعلق بگیرد، هر ۵ ستاره را دریافت کرده است. در واقع نظم و استمرار در برپایی این نمایشگاه، اهدای جوایز فاخر، در نظر گرفتن جوایزی با استانداردهای بین‌المللی، حضور داوران بسیار مطرح و سرشناس و همچنین کاتالوگ جشنواره، شرایطی را رقم می زند که ما از پنج ستاره ممکن هر ۵ ستاره را داشته باشیم.»

دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب در ادامه گفت: «روند انتشار فراخوان و اطلاع‌رسانی پنجمین دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» نیز با یک نظم دقیق از حدود یک ماه گذشته صورت گرفته و چند هفته دیگر نیز به آخرین مهلت ارسال آثار فرصت باقی مانده است؛ ما در این دوسالانه موضوع «کتاب، کتابدار و کتابخانه» را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. همچنین همزمانی پنجمین دوسالانه با پدیده تلخ کرونا باعث شد موضوع «کتاب و کرونا» را نیز مورد توجه قرار دهیم و موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب و رسانه» نیز به دلیل ضرورت فرهنگسازی در این عرصه در میان موضوعات ما قرار گرفته‌اند.»

تمدید ارسال آثار تا9تیرماه

وی افزود:«آمار رسیده آثار هم نشان می دهد که ما شاهد حضور هنرمندان توانمند و پر تعداد جهانی را داریم. آخرین مهلت ارسال بواسطه انتخابات تمدید شد و البته حهت رعایت استانداردهای بین المللی ما از یک حدی بیشتر امکان تمدید نداریم و صرفا ده روز تمدید شد. درواقع تا نهم تیزماه تمدید کردیم.»

داوران خارجی دوسالانه کتاب کارتون

شجاعی طباطبایی گفت: «خوشبختانه از رهگذر تجربیاتی که طی برگزاری چهار دوره اخیر این دوسالانه به دست آوردیم، توانستیم اتفاقات چشمگیری در این دوره رقم بزنیم که یکی از آن حضور پر تعداد و موثرتر هنرمندان سرشناس از سراسر دنیاست که خوشبختانه در دوره‌های قبلی این دوسالانه نیز حضور خوبی داشتند. جمع هیئت داوران ما در دوسالانه پنجم «کارتون کتاب» باعث حیرت هنرمندان در عرصه بین‌المللی شده است. چراکه جمعی از ستارگان را در این دوره به عنوان هیئت داوران در اختیار داریم. آقای آرس از کشور کوبا، هنرمندی که هم دکتر روانپزشک هستند و هم یکی از کاریکاتوریست های بسیار مطرح در عرصه بین المللی که در سال ۱۹۹۴ در نشریه ای در آمریکا تحت عنوان «ویتی ورلد» در لیست بهترین کاریکاتوریست‌های جهان قرار گرفتند، در سال ۲۰۰۲ هم مدال فرهنگ ملی را از وزیر فرهنگ این کشور دریافت کردند.»

وی افزود: «از دیگر هنرمندانی که به عنوان داور در این دوره حضور دارد آقای دالسیو ماچادو از برزیل است. این هنرمند نه تنها به عنوان بهترین کاریکاتوریست در برزیل در سه سال گذشته انتخاب شده، علاوه بر آن در آمریکای لاتین هم در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین کاریکاتوریست سیاسی شناخته شده است. همچنین از دیگر داوران عرصه بین الملل می‌توانم به آقای نیکولا لیستس از کرواسی اشاره کنم که در بسیاری از آژانس های بین المللی کاریکاتور در دنیا قلم می‌زنند و بیش از ۵۰ جایزه بین‌المللی در کارنامه دارد.»

بدعت تازه دوسالانه کتاب کارتون

شجاعی طباطبایی گفت: «ما در هر دوره که برگزار می شود از وجود دو برنده دوره قبل به عنوان داور استفاده می کنیم.»

دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب درباره حضور داوران ایرانی در جمع هیئت داوران دوسالانه کارتون کتاب گفت: «به رسم موجود در این دوسالانه ما از دو برگزیده ایرانی که در هر دو سالانه برنده جوایز اول و دوم می‌شوند برای داوری دوره آتی دعوت می‌کنیم که در این دوره نیز در خدمت آقایان عارف نیازی و سجاد رافعی، برگزیدگان دوره پیش هستیم. همچنین بنده به عنوان نماینده نهاد در این دوسالانه و جناب آقای علیرضا ذاکری، هنرمند پیشکسوت این عرصه نیز در جمع هیئت داوران حضور داریم. کار داوری آثار توسط داوران خارجی به صورت مجازی انجام می‌شود و داوران ایرانی نیز به صورت حضوری به داوری خواهند پرداخت.»

وی درباره بانک اطلاعاتی گسترده آثار گفت: «سایتی طراحی کرده ایم تا اثار هنرمندان و اطلاعات شان ثبت شود و بماند.»

طباطبایی گفت: «تا کنون از 58کشور در این دوره شرکت کرده اند که این رقم نسبت به دوره های قبل افزایش دارد. همچنین بخش جنبی مهمی در نظر گرفته شده است که برای هنرمندان جوان و تازه کار است. از سه هزار نهاد در کتابخانه های کشور استفاده می کنیم تا بستر لازم را داشته باشیم.»

وی افزود: «از ایران 158شرکت کننده داشتیم و از کشورهای مختلف استقبال خوبی شد و تا کنون 1500اثر از کشورهای خارجی دریافت کرده ایم. بنا داریم هر شش ماه یا فصلی اتفاق جدیدی در این حوزه رقم بزنیم تا با این تعامل موضوع کتاب مورد توجه قرار بگیرد.»

سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: «نفرات اول تا سوم از 1500یورو تا500یورو و تندیس دریافت می کنند. برلی بهش جنبی هم در 5بخش برلی پنج نفر مبلفی را در نظر گرفته ایم.»

هادی آشتیانی: کتابخانه ها آماده اند آثار هنرمندان را نمایش دهند

هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخانی و امورفرهنگی ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) عنوان کرد: «نهاد کتابخانه عمومی کشور در جهت ترویح کتابخوانی و اعتلای این موضوع جشنواره دوسالانه کتاب را برلی بسیج افکار خلاقانه هنرمندان مارتونیست با هدف کمک به دیدن و شنیدن پیام کتابخانی و نقد و هنرمندانه دوری از کتاب و کتابخانی و کتاب نخواندن این دوسالانه برگزار می شود.»

وی افزود: «هدف این است که به تعمیم آثار سازنده پرداخته و از حمایت هنرمندان بین المللی استفاده کند و در این دوره ها حدود شش هزار اثر ارسال شده و تلاش شده از اثار گذشته در مکان های شهری و نمایشگاه های استانی استفاده شود و در مناسبت های مختلف اثار به سراسر کشور ارسال و استفاده شده است. با توجه به اینکه امسال بخش جانبی با محوریت افراد تازه وارد در این عرصه در نظر گرفته شده است از هنرمندان دعوت میکنم از امکانات و فرصت های موجود در حهت تشویق این افراد تازه کار و به نمایش گذاشتن اثارشان استفاده کنند و فضای لازم را کتابخانه ها در اختیار تقویت این هنر می گذارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار