حاجی میرزایی: سهم «زنان» در تمدّن، فرهنگ، کارایی و اثربخشی در جامعه، بیشتر از مردان است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست با جمعی از دانش‌آموزان دختر بیان کرد ما با یک عرصه مهم روبرو هستیم، عرصه حضور زنان در جامعه؛ هیچ تحول بزرگی نیست که زنان در آن نقش نداشته باشند، در انقلاب و جنگ نیز زنان، نقش مهم اساسی ایفا کردند، سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثر بخشی یک جامعه، قطعاً بیشتر از مردان است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: سهم «زنان» در تمدّن، فرهنگ، کارایی و اثربخشی در جامعه، بیشتر از مردان است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی، صبح امروز در نشست با جمعی از دانش آموزان دختر که به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر در سالن جلسات شهیدرجایی و با حضور معصومه ابتکار؛ معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده برگزار که از طریق شبکه شاد نیز پخش می شد، با تبریک این روز، اظهار کرد: یکی از جفاهایی که در حق فرهنگ اسلامی ما شده است، نسبت دادن گفتار و رفتار برخی افراد، به فرهنگ دینی ما است.

وی افزود: دین ما جایگاه رفیعی برای زنان قائل شده است، و ما برای درک این حقیقت مسیر طولانی در پیش داریم، جنسیت، امری جسمانی است و در روح و جان انسان که اساس شخصیت را می سازد، دخالتی ندارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هر جا سخن از ارزش و یا ضد ارزش است، منظور «نوع انسان» است و «جنسیت»، دخالتی در این موضوع ندارد در علم و کسب درجات علمی نیز جنسیت مطرح نیست، چرا که جنسیت امری جسمانی است و متعلق به جسم است؛ چنانچه قرآن کریم هر جا سخن از ارزش ها به میان می آورد، موضوع جنسیتی نیست،‌ارزش ها همه به جان آدمی مرتبط است. درمورد جان انسان نیز از جنسیت سخن گفته نمی شود و خطاب خداوند و کلام وحی، به جان و روح است و پیامبران نیز جان را مورد خطاب قرار داده اند.

وی ادامه داد: هرچند احکامی در مورد جسم داریم اماخطاب خداوند به جان انسان هاست، اگر خطاب نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به خسرو پرویز و دعوت از یک مرد بود و نامه حضرت سلیمان نیز به بلقیس و دعوت از یک زن است بنابراین هر دو مورد دعوت ازیک انسان است و جنسیت دخالتی در این موصوع ندارد.

وزیر آموزش و پرورش مقام خلیفه الهی را مربوط به جان انسان دانست و عنوان کرد: هرچند تعلیم و تربیت جسم را نیز مورد توجه قرار می دهد اما محور تعلیم و تربیت ، جان انسان است و شخصیت و هویت انسان را شکل می دهد و آن جا که فرهنگ و تمدن متولد می شود، عرصه جان انسان است و تفاوتی بین زن و مرد نیست.

وی ادامه داد: اگر در قرآن کریم سخن از عفاف می شود یک مصداقش حضرت یوسف (ع) و یک مصداقش حضرت مریم(س) است. بنابراین عفاف چون وجه روحانی است به جسم مربوط نیست اما پژوهشگران معتقدند که وجه توصیف عفاف در حضرت مریم سلام الله علیها درجه بالاتری دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در قرآن از حضرت موسی علیه السلام سخن بسیاری به میان آمده است به طوری که نام این پیامبر ۱۳۶بار در قرآن آمده است و ۲۴۰آیه به زندگی ایشان اشاره دارد، تعابیر لطیفی در مورد این پیامبر اولوالعزم آمده است، با اینکه خداوند از پرورش حضرت موسی(ع) از سوی خودش سخن می گوید، اما سرنوشت ایشان را به چند زن واگذار می کند و حضرت موسی (ع) در دامان آسیه،‌ زن فرعون، پرورش می یابد و شخصیتش شکل می گیرد.

وی براساس آیات قرآن، زنان را یکی از برجسته ترین موجودات هستی برشمرد و ادامه داد: حضرت خدیجه سلام الله علیها نیز در بسط و توسعه اسلام نقش برجسته ای داشت و حضرت زهرا سلام الله علیها که سرور زنان عالم است و پیامبر(ص) ایشان را مادر پدر می داند و این تعبیر رسایی است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: تحت تأثیر مردانگی جامعه، ظرفیت و جایگاه زنان آن چنان که هستند مورد فهم قرار نگرفتند، در نقش های اجتماعی نیز تمایز فزآینده ای بین زنان و مردان وجود دارد و همچنان این روند ادامه دارد.

وی افزود: امروز تحول در جامعه متوقف به تحول در نهادهاست و تحول در نهاد ها مربوط به تحول در نظام یادگیری است، و این نظام تمام تحولات انسانی را تبیین می کند لذا هر تحولی در جامعه ناشی از تحول در نظام آموزشی است، در این مورد نقش مادران متمایز است زیرا نقش مادر از قبل از تولد در شکل دادن و آموزش فرزندان مشهود است.

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: هیچ تحول بزرگ اجتماعی وجود ندارد که نقش زنان در آن برجسته نباشد نه اینکه نقش نداشته باشند بلکه نقش آن ها برجسته و تعیین کننده نباشد، در انقلاب و جنگ نیز زنان نقش اساسی داشتند سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثر بخشی یک جامعه، قطعا بیشتر از مردان است.

وی به نقش زنان در امور بنیانی اشاره و تصریح کرد: در همکاری های مشترکی که با معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری داریم، به موضوعات مهمی توجه کردیم، از جمله؛ «آشنایی دانش آموزان دختر به حقوق خود»، «تقویت فرهنگ گفت وگو و تعامل»، «توجه به بازماندگان از تحصیل» و...

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به برخی سخنان مطرح شده از سوی تعدادی از دانش آموزان دختر، اظهار کرد: بین رفتار های افراد با حقایق دینی باید تفاوت قائل شویم. سمپاد را احیا کردیم و تلاش می کنیم باشگاه دانش پژوهان جوان را نیز احیا کنیم، معتقدم همه دانش آموزان دارای استعداد هستند، توجه به علوم انسانی و بنیاد نخبگان توجه به مسئولیت پذیری معلمان، و ... در دستور کار قرار خواهد گرفت و از برجسته کردن نقش دختران استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: در دهه های گذشته تحولات مکرری اتفاق افتاده است اما اینک امروز به سند تحول رسیدیم به این معناست که همچنان به تحول مورد نظر نرسیدیم و علت آن پویا بودن نظام آموزشی است که نیازمند تحولات مکرر است البته بنای یک تحول در حال شکل گیری است.

شایان ذکراست؛ در این برنامه که بیش از ۶هزار نفر از طریق مجازی حضور داشتند در پایان از تعدادی از دانش آموزان دختر با حصور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار