چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه امسال برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا اعلام کرد سالانه 1.6 میلیون تن کاغذ در کشور تولید می‌شود که 40 درصد بیش از نیاز داخلی است و مابقی آن صادر می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۱۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه امسال برگزار می‌شود

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» در نشست چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته که روزهای 31 خرداد تا 3 تیر 1400 به مدت 4 روز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ کاغذ هم از منظر شاخص‌ةای توسعه‌ای مورد توجه است و هم شاخصی برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی فرهنگی در یک کشور است.

وی افزود: سالانه به 850 هزار تن کاغذ بسته‌بندی نیاز است و حدود 2.8 میلیون تن مجوز تولید کاغذ در کشور صادر شده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا بیان کرد: سالانه 1.6 میلیون تن کاغذ در کشور تولید می‌شود که 40 درصد بیش از نیاز داخلی است و مابقی آن صادر می‌شود.

روغنی گلپایگانی اظهار کرد: اگر برجام اجرایی شود، منفعت عمومی برای جامعه به دنبال دارد، اما اگر منجر به باز شدن درهای کشور به روی واردات شود، آسیب‌زا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در جلسات متعدد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جلسه با مسوولان مختلف، نگرانی خود را از این مساله عنوان کردیم و خواستار اندیشیدن تمهیدات مناسب شدیم.

روغنی خاطرنشان‌کرد: اکنون ۱۲۰ کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که به‌جز تامین ماده اولیه آخال، با مشکل خاصی مواجه نیستند.

وی ادامه‌داد: درخصوص تامین و تخصیص ارز، هر چند تا چهار ماه پیش مشکلات جدی برای همه صنایع وجود داشت، اما اکنون ارزهای نیمایی و آزاد برای تامین مواد اولیه وجود دارد.

وی، دلیل توفیق در این زمینه را تامین فناوری‌های خوب و ماشین آلات روز جهان در کشور عنوان کرد که موجب شده کارخانه‌ای نظیر چوب و کاغذ مازندران در سال‌های گذشته به آلمان، ‌فنلاند و انگلستان صادرات داشته باشد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خاطرنشان‌کرد: در زمینه کاغذ تحریر، نیاز سالیانه نزدیک به ۳۸۰ هزار تن است که فقط 180هزار تن ظرفیت برای آن ایجاد شده است.

وی، حمایت نکردن دولت‌های گذشته در این زمینه را دلیل میزان کم تولید نسبت به نیاز کشور عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کاغذهای وارداتی اخذ نمی‌شود، اما از تولیدات داخلی گرفته می‌شود، همچنین تخصیص ارز ارزان‌قیمت سبب رونق گرفتن واردات در سال‌های گذشته شده بود.

روغنی‌گلپایگانی تصریح کرد:‌ اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در ایران 22 کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مصرف سالیانه کاغذ کتاب درسی را ۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: سالیانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران درخصوص ماشین‌آلات وابسته به این صنعت نیز گفت: در ماشین‌آلات مورد نیاز برای صنایع متوسط و بزرگ فعال در این صنعت، هیچ مزیتی برای بومی‌سازی در داخل نداریم و ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات وارداتی هستند، با این حال در صنایع کوچک به‌ویژه صنایع سلولزی امکان ساخت و داخلی‌سازی ماشین‌آلات وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ در کشورمان تولید کاغذ از سنگ، چوب، کاه و کلش، ساقه نیشکر و مواد بازیافتی انجام می‌شود، اما اقبال عمومی در جهان حرکت به سمت تولید کاغذ از مواد بازیافتی (OCC) است.

روغنی در عین حال یادآور شد: قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی سبب شده تا برای واردات آخال (ضایعات کارتن و کاغذ) با مشکل مواجه باشد، اکنون سالیانه ۹۰۰ هزار تن آخال داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود یک میلیون تن باید وارد شود که عمده آن از عراق، همچنین از افغانستان، ترکیه و حتی اروپا وارد می‌شود.

در ادامه این نشست رضا امیدی به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۳۱ خرداد تا سوم تیرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مباحث نمایشگاهی با رکود مواجه شد و با کم‌رنگ شدن این بیماری و با تزریق واکسن به تدریج شاه برگزاری محدود نمایشگاه‌ها با رعایت پروتکلهای بهداشتی هستیم.

امیدی خاطرنشان کرد:‌این امیدواری وجود دارد که برگزاری این نمایشگاه با استقبال مناسب مردم روبه رو شود و فعالان و دست‌اندرکاران این صنف از برگزاری آن استقبال کنند.

رییس ستاد برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه 60 تا 70 شرکت در نمایشگاه پیش رو شرکت خواهند کرد، تصریح کرد:‌ نمایشگاه کاغذ به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در سه سالن برگزار می‌شود که در مقایسه با نمایشگاه پارسال رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و یک شرکت ماشین‌ساز هندی نیز در آن حضور خواهد یافت.

وی افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی با هدف بیان دستاوردهای زیست محیطی کشور و با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار