وزیر ارشاد در مراسم تشییع علی مرادخانی عنوان کرد:

سهم بسزای مرحوم مرادخانی در ارتقای فرهنگ و هنر ایران در منطقه و جهان

تهران (پانا) - مراسم تشییع پیکر مرحوم علی مرادخانی صبح چهارشنبه 19 خردادماه با حضور سیدعباس صالح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران شهری و فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان در بهشت زهرا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سهم بسزای مرحوم مرادخانی در ارتقای فرهنگ و هنر ایران در منطقه و جهان

در مراسم تشییع پیکر مرحوم علی مرادخانی صبح چهارشنبه 19 خردادماه با حضور سیدعباس صالح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران شهری و فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان در بهشت زهرا برگزار شد و اجرای آن برعهده سیدعباس سجادی بود، علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی معاون سیما، سیدمجتبی حسینی معاون هنری ارشاد، محمد اله یاری مدیرکل موسیقی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل انجمن موسیقی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، احمد مسجدجامعی، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد، محمدمهدی حیدریان، هنرمندان و چهره‌های موسیقی چون حسن ریاحی، رحیم شهریاری، حامد همایون، محمد علیزاده، داود گنجه‌ای، محمد سریر، محسن رجب پور، فرشته طائرپور، شهرام صارمی، علی ترابی، رسول خادم و .. حضور داشتند.

حجت الاسلام دعایی: علی مرادخانی به همگان امید می‌داد

در این مراسم حجت الاسلام دعایی در سخنانی با بیان اینکه اهل سخنرانی در چنین مراسمی نیست اما علاقه و اردتش نسبت به مرحوم مرادخانی سبب شده صحبت کند، گفت: «از ویژگی های مثبت رفتاری مرحوم مرادخانی که بگذریم ایشان بر هنر و تخصص خودش اشراف داشت. این مرحوم پناه ما و هنرمندان بود؛ خاطرم است یکی از عزیزان دردمند شده بود و این نازنین به همران یار همیشگی اش آقای گنجه‌ای به دیدار آن عزیز آمدند و به او آرامش دادند. هر زمان از تعصب‌های بیجا و ندانم کاری‌های برخی که مدعیبودند، آزرده می‌شدیم با هم به صحبت می‌نشستیم و به ما تسلی و آرامش و امید می‌داد.»

وی با اشاره به اینکه مرادخانی در دوران تصدی‌اش وزرای زیادی را پناه بود، بیان کرد: «در حوزه‌ای که تخصص داشت، هم لغزنده بود و هم ارجمند و عزیز. به دلیل درک هنرمندانه و تخصصی که داشت، شخصیت افراد را خوب درک می‌کرد و آنچه در توان داشت در خدمت رسانی دریغ نمی‌کرد.»

صالحی: مرحوم مرادخانی سهم بسزایی در ارتقای فرهنگ و هنر ایران داشت

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم، غربت مرحوم مرادخانی را برای همگان سنگین برشمرد و گفت: «آقای مرادخانی با بیش از 4 دهه فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر ایران و بیش از 3 دهه مدیریت در این حوزه، چهره ای از یاد نارفتنی در فضای فرهنگ و هنر ایران خواهد بود. مرحوم مرادخانی از چند جنبه خاص و متمایز است؛ اول در حوزه زیست فردی ایشان است و شور زندگی در رفتار و عملکردش نمایان بود و حتی در روزهای بیماری نیز گویا هرگز بیمار نیست. علی ما زندگی بود یک زندگی جاری. دومین ویژگی او، ترکیب هنر و تدین در او بود و این ترکیب را با هم داشت.»

وی ادامه داد: «نکته سوم تواضع و ادب و حسن خلق او بود. اینها نکاتی بود که در نشست و برخواست مختصر به وضوح در او دیده می ‌شد. نکته بعدی در او، اخلاق حرفه‌ای است؛ انسان در هر حوزه‌ای که گام می‌گذراد باید اخلاق حرفه‌ای خاصی را داشته باشد. اخلاق حرفه‌ای یک مدیر فرهنگی و هنری، اخلاق خاصی باید باشد و علی ما این اخلاق را در حوزه‌های مختلف داشت. سعه صدر فراوانش و تحمل او با مجموعه‌های مختلف مثال زدنی بود.»

صالحی با اشاره به سخنان حجت الاسلام دعایی گفت: «مرحوم مرادخانی حامی و همراه اهل هنر در فراز و نشیب زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش بود و تک تک هنرمندان خاطرات بسیاری با ایشان دارند که چگونه او در تنگناهایشان به سراغ شان آمده بود و همراه شان بود.»
وی تاکید کرد: «دستاوردها و رهاوردهای مدیریتی علی مرادخانی بسیار نکته مهمی بود؛ او از نسل اول انقلاب بود که از خانواده‌ روحانیت به فضای هنر آمد و دغدغه‌هایی که انقلاب اسلامی در این حوزه داشت، توجه کرد و 4 دهه از عمرش را در این میدان گذاشت. در بیش از 3 دهه فعالیت مدیریتی او، در جای جای فرهنگ و هنر ایران و به صورت ویژه در وزارت ارشاد که من به عنوان نماینده از سوی دیگر وزیران ارشاد صحبت می‌کنم، مرحوم نقش مدیریتی بسزایی داشت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: «مرحوم مرادخانی سهم بسزایی در معرفی فرهنگ و هنر ایران به منطقه و جهان داشت و دغدغه مند بود. بخشی از معرفی فرهنگ و هنر ایران طی این 30 سال توسط او به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شد. وی همچنین با تعلقی که به این حوزه داشت هم در میراث بانی موسیقی ایرانی، سنتی و نواحی و هم در خلق آثار تازه و فاخر و اثرگذار پیشرو بود و نقش مهمی داشت.»

روایت مسجدجامعی از شجاعت علی مرادخانی در انجام کارهای فرهنگی هنری

احمد مسجدجامعی نیز در این مراسم گفت: «باعث تاسف است که این شخصیت گرانقدر را در این روزها از دست دادیم؛ شاید باید از حوزه بهداشت و درمان انتظار بیشتری داشته باشیم و امیدوارم این مقدماتی که برای واکسیناسیون فراهم شده، تحقق پیدا کند. یکی از کارهایی که علی مرادخانی در روزهای پایانی عمرش پیگیر بود مساله واکسن هنرمندان بود که در همان ایام موردی پیگیر افراد بود که از علقه او نسبت به هنرمندان و دوستان حکایت داشت.»

وی افزود: «مرادخانی از آن دسته افرادی بود که در فضای تلخ هم می توانست لبخند را به لب ها بیاورد و همدلی ایجاد کند.»

مسجدجامعی با ذکر خاطراتی از مرحوم مرادخانی، به ساخت اولین سمفونی آیینی که با همراهی آن مرحوم ساخته و اجرا شد، اشاره کرد و گفت: «سمفونی «خسوف» اولین سمفونی آیینی در کشور در شرایطی که منجنیق فلک فتنه می‌بارید، برای تنها 5 شب اجرا شد که این اجرا نیز شجاعت می‌خواست و ورود به این قضیه شجاعت بسیار می‌خواست. یک فعالیت فرهنگی و هنری موثر، گاهی شجاعت می‌خواهد که در شرایط موجود آن زمان، باید چارچوب‌های جدید باز شود و علی توانست این کار را انجام دهد.»

وی تاکید کرد: «علی اعتقاد داشت که نام مبارک حضرت امام حسین (ع) باید با شیوه‌های دیگر یعنی هنری به زبان‌ها بیاید و بر اساس این اعتقادش عمل کرد. سال‌ها بعد از اجرای این سمفونی، سفیر یکی از کشورهای اروپایی پیگیری کرد که سمفونی خسوف در آن کشور اجرا شود که دلیل آن سفیر برای اجرای سمفونی در کشورش، تصویر بدی بود که از عزاداری‌های امام حسین (ع) به نمایش گذاشته شده بود.»

نوربخش: یکی از تکیه‌گاه‌های اهالی موسیقی از دست رفت

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: «باور نمی کردم که در چنین مراسمی صحبت کنم، دل همگی ما خون است اما به نمایندگی از اهالی موسیقی در اینجا سخن می‌گویم. ما در همه این سال‌ها دو پناهگاه داشتیم؛ استاد داوود گنجه‌ای و مرحوم مرادخانی که یکی از آنها، رفت. ما مرحوم مرادخانی را از سال 1369 می شناسیم و از روزی که آمد در حال حل کردن مشکل هنرمندان بود و قدمش خیر و مبارک برای اهالی موسیقی بود.»

وی بیان کرد: «همه اهالی موسیقی علی مرادخانی را جزئی از خانوده شان می‌دانستند و می‌دانند؛ اینکه می‌گویم اغراق نیست و در صحبت‌های همه مشهود است. او، عضو خانواده هنر بود و تنها در موسیقی نیز فعال نبود. علی مرادخانی یک مام بود، یک منصب نبود همانطور که آقای مسجدجامعی گفتند نامی بود که برای همه قابل احترام بود و همه جا، حرفی که می‌زد شنیده می‌شد و به واقع تکیه‌گاه ما بود و ما یکی از این تکیه‌گاه‌ها را از دست دادیم.»

نوربخش در پایان به ذکر خاطراتی از مرحوم مرادخانی پرداخت و گفت: «زمانی که همایون خرم در دولت دهم از میان ما رفت؛ به آقای مرادخانی گفتم که استاد محمدرضا شجریان می‌خواهد به مراسم تشییع بیاید و آواز بخواند! علی مرادخانی گفت «خب بیایند و بخوانند.» بعد از این اتفاق، آقای گنجه‌ای و علی مرادخانی را برای این کار بازخواست کردند و علی مرادخانی این شجاعت را داشت و برای کارهایش هزینه می‌داد.»

در پایان مراسم، نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی بر پیکر علی مرادخانی خوانده و پیکر او به سمت خانه ابدی روانه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار