نگاهی به رویدادهای هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش؛
از تبریز تا اصفهان؛ مدرسه کانون پرورش امید و آیندهسازی
تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با محوریت سه سیاست کلیدی «توسعه مهارتآموزی»، «تحقق عدالت آموزشی» و «تعمیق مدیریت میدانی»، یکی از پرتحرکترین هفتههای کاری خود را پشت سر گذاشت.

در هفتهای که گذشت، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، با سفرهای استانی به تبریز، شهریار و اصفهان، مجموعهای از افتتاحیهها و بازدیدهای کلیدی را در دستور کار قرار داد. این اقدامات که با هدف ارتقای کیفیت آموزشی، کاهش نابرابریهای آموزشی و توسعه زیرساختهای مدارس انجام شد، نشان از تمرکز دولت بر اولویتهای آموزش و پرورش دارد. کاظمی در این سفرها نه تنها پروژههای جدید را افتتاح کرد، بلکه با تحلیل وضعیت مدارس و نیازهای استانی، رویکردی عملیاتی برای حل مشکلات ارائه داد.
وزارت آموزش و پرورش با محوریت سه سیاست کلیدی «توسعه مهارتآموزی»، «تحقق عدالت آموزشی» و «تعمیق مدیریت میدانی»، یکی از پرتحرکترین هفته های کاری خود را پشت سر گذاشت.
سفر وزیر آموزش و پرورش به استان آذربایجان شرقی،اصفهان ،شهریار استان تهران و بازدید از هنرستانهای جدید، تعامل با کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با حضور رئیس جمهور و آغاز چند طرح ملی از جمله رویدادهای مهم این هفته بود.
بازدید از هنرستان مهارت تبریز؛ نماد گذار از آموزش حافظهمحور به مهارتمحور
وزیر آموزش و پرورش صبح شنبه در سفر به تبریز، در آیین بازگشایی رسمی «هنرستان مهارت تبریز» بهعنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزشی شمالغرب کشور ضمن بازدید از بخش های مختلف این هنرستان با تأکید بر تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور، گفت:مدرسه باید محل آفرینش و توانمندسازی باشد، نه صرفاً آموزش محفوظات. آینده آموزش و پرورش ایران در گرو مهارتآموزی و تربیت نسل کارآفرین است.
وی افزود: هدف وزارتخانه افزایش ظرفیت و سهم هنرستان ها و عبور از مرز ۵۰ درصد تا پایان برنامه هفتم پیشرفت است.
در حاشیه این سفر، ۳۵ دستگاه CNC جدید به هنرستانهای استان اختصاص یافت و وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد ایجاد پارک علم و فناوری کودک، از ارائه طرح جامع این پروژه برای بررسیهای بیشتر خبر داد.
دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تشکیل کارگروه مشترک نظارتی
وزیر آموزش و پرورش در جریان سفر خود به تبریز، در نشست مشترک با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی شرکت کرد.
در این نشست، محورهای ارتقای معیشت فرهنگیان، افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمرانی و تدوین نظام نظارت مشترک بر پروژههای آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
کاظمی در این نشست تأکید کرد:تحول آموزشی بدون پشتیبانی قانونگذاری ممکن نیست. مجلس شورای اسلامی و آموزش و پرورش باید در مسیر عدالت آموزشی همراستا حرکت کنند.
بر اساس جمعبندی جلسه، کارگروه مشترک مجلس و وزارت آموزش و پرورش برای پایش اجرای اهداف برنامه هفتم پیشرفت تشکیل خواهد شد.
نمایندگان حاضر نیز ضمن تقدیر از رویکرد میدانی وزیر، بر تسریع در اجرای نظام رتبهبندی فرهنگیان تأکید کردند.
سفر تبریز نشان داد که آموزش و پرورش در مسیر ارتقای مهارتهای شغلی و اقتصادی دانشآموزان و ایجاد عدالت آموزشی منطقهای جدی است و ارتباط با مجلس شورای اسلامی ، امکان تأمین بودجه و همافزایی پروژهها را افزایش میدهد.
صبح یکشنبه، شهرستان شهریار میزبان افتتاح ۶۳۰ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان تهران بود. این پروژهها شامل بازسازی و احداث مدارس، تجهیز فضاهای ورزشی و استانداردسازی سامانههای آموزشی بودند.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی، گفت:لبخند رضایت دانشآموزان و خانوادهها نشاندهنده اثر مثبت این اقدامات در آینده کشور است.
کاظمی تصریح کرد که از مجموع ۷۷۳۰ مدرسه در دستور کار، ۲۴۰۷ مدرسه در فاز نخست به بهرهبرداری رسیدهاند و فاز دوم تا دهه فجر تکمیل خواهد شد. استانداردسازی تجهیزات آموزشی و ورزشی، بازسازی کلاسهای قدیمی و تجهیز سامانههای گرمایشی و سرمایشی، از دیگر اقدامات کلیدی این طرح بود که با مشارکت مردم، خیرین مدرسهساز و دهیاریها اجرا شد.
وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان با تأکید بر عدالت آموزشی، گفت: هیچ منطقهای نباید قربانی فاصله جغرافیایی شود. عدالت آموزشی یعنی فرصت یادگیری برابر در همه نقاط کشور.
این پروژهها نشان میدهد نگاه وزارت آموزش و پرورش، صرفاً بر ایجاد فضا متمرکز نیست؛ بلکه هدف، ترکیب عدالت آموزشی با مشارکت اجتماعی و استانداردسازی فرآیندهای آموزشی است.
در سفر وزیر آموزش و پرورش در روزهای پایانی هفته گذشته به اصفهان اقداماتی با مشارکت خیرین انجام شد.
کاظمی در حاشیه افتتاح هتل جنت و سالن ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، گفت: اصفهان الگوی پیوند آموزش و صنعت است؛ باید هنرستانها در کنار کارخانهها جان بگیرند و هر دانشآموز حداقل یک مهارت قابل ارائه در بازار کار داشته باشد؛ این خط قرمز ما در برنامه هفتم پیشرفت است زیرا آینده آموزش و پرورش در پیوند با اقتصاد دانشبنیان رقم میخورد و اصفهان میتواند قطب ملی این تحول باشد.
بر این اساس مشارکت مردمی و خیرین، گامی مؤثر در مردمیسازی عدالت آموزشی و توسعه زیرساختها است. توجه به مدارس آموزش و پرورش استثنایی و تجهیز به فناوریهای نوین نشاندهنده نگاه آیندهمحور وزارتخانه است.
از رسانه ملی تا افکار عمومی؛ روایت یک تحول میدانی
وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «صف اول» نیز با اشاره به عملکرد یکساله وزارتخانه، گفت:عدالت، اساس پایداری هر جامعه است و عدالت آموزشی یکی از بنیادیترین جلوههای آن به شمار میرود. در دولت فعلی، عدالت آموزشی به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار قرار گرفته و این سطح از توجه را میتوان نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی از راهاندازی سامانه ملی برای رصد عدالت آموزشی خبر داد؛ سامانهای که از آذرماه امسال بهصورت برخط شاخصهای توسعه آموزشی در مناطق مختلف کشور را پایش میکند.
به گفته وی، آموزش و پرورش در مسیر شفافیت و پاسخگویی حرکت کرده و عدالت آموزشی را به شاخص حکمرانی آموزشی تبدیل خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر مدرسه باید مرکز امید باشد؛ جایی که نوجوان احساس توانستن کند. تا زمانی که مدرسه قلب تپنده جامعه نباشد، هیچ برنامه توسعهای به نتیجه نخواهد رسید.
این جمله، خلاصهای از جهتگیری جدید آموزش و پرورش در گام دوم تحول است؛جهتی که مدرسه را نه فقط محل آموزش، بلکه محور زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آینده کشور میداند.
آموزش و پرورش در مسیر تحول ساختاری
بررسی روند عملکرد وزارت آموزش و پرورش نشان میدهد که این وزارتخانه با عبور از الگوی متمرکز گذشته، به سمت مدیریت منطقهمحور و میدانی حرکت کرده است.
سفرهای استانی نیز دیگر صرفاً بازدید تشریفاتی نیست، بلکه بستر تصمیمسازی و گفتوگوی مستقیم میان مدیران، فرهنگیان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
این الگو سه ویژگی کلیدی دارد که شامل تمرکززدایی از تصمیمات کلان و واگذاری اختیار به استانها، پیوند مهارتآموزی با نیازهای بازار کار و صنایع دانشبنیان وتعریف عدالت آموزشی بهعنوان شاخص سنجش عملکرد ملی است.
به گفته کارشناسان آموزشی، تأکید وزیر بر مهارت، عدالت و مدرسهمحوری نشان میدهد که وزارت آموزش و پرورش در حال بازطراحی مأموریت خود از نهاد آموزشی به نهاد «توسعه انسانی» است؛ نهادی که ستون اصلی تحول فرهنگی و اقتصادی کشور به شمار میرود.
گزارش از فرشته مرادی
ارسال دیدگاه