برگزاری نشست مدیران پرستاری و کارشناسان مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل

تبریز (پانا) - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت در ایام کرونا موضوع خدمات پرستاری در منزل  اهمیت بیشتری پیدا کرده و خلأ  این نوع پرستاری کاملا مشهود بود.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست مدیران پرستاری و کارشناسان مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: بر این اساس باید در راستای ساماندهی این بخش گام برداریم.
رجایی در نشست مدیران پرستاری و کارشناسان مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل، با اشاره به ضرورت ساماندهی خدمات پرستاری در منزل، اظهار کرد: متاسفانه با وجود این‌که این مراکز در شرایط کرونا نیز خدمات ارائه می‌کردند، اما شاهد فرصت‌طلبی برخی افراد بودیم و سوء استفاده‌هایی انجام می‌گرفت و آنطور که باید و شاید ساماندهی در این خصوص انجام نشده است.
وی گفت: موضوع سوء استفاده‌گری و فرصت طلبی را در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت پوستی و طب سنتی نیز شاهد هستیم و شرایطی ایجاد شده است که افراد غیرعلمی نیز در این زمینه فعالیت کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم خروجی این جلسه این باشد که بتوانیم ساماندهی این مراکز را به سمت عملیاتی پیش برده و اقدامات فنی و کارشناسانه انجام گیرد.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پرشکی تبریز در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز دارای 29 مرکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل است که از این تعداد 22 مرکز در تبریز واقع شده و هفت مرکز در شهرستان ها قرار دارند.
عبدالله صفری اظهار کرد: امروز جلسه‌ای در رابطه با ساماندهی و ارتقای کیفیت خدمات پرستاری برگزار کردیم و در رابطه با اصلاح آیین نامه‌ای که نزدیک به 10 سالی است تدوین شده و نحوه نظارت به این مراکز و چالش های موجود در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شد.
وی با بیان این‌که موضوع بیمه و تعرفه یکی از چالش‌های مراکز مشاور و مراقبت‌های پرستاری در منزل است، گفت: تعرفه هایی که برای این مراکز اختصاص یافته به هیچ عنوان با وضعیت کنونی جامعه هم‌خوانی نداشته و در نتیجه در برخی مواقع مراکز مشاوره پرستاری بحث تعرفه را رعایت نمی کنند که این امر خلاف قانون بوده و دانشگاه های علوم پزشکی باید وارد کار شوند.
صفری با بیان این‌که باید موضوع تعرفه‌ها و بحث نظارت بر این مراکز به صورت ریشه‌ای رفع شود، خاطرنشان کرد: یکی از چالش های اساسی ما عدم شناخت مردم از مراکز بوده و برخی مردم از خدمات مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل اطلاع کافی ندارند که باید در این خصوص وزارت بهداشت برخی سیاست‌هایی را تدوین کند تا ضمن شناسایی مراکز مجاز، مردم نیز بتوانند از خدمات این مراکز به صورت ارزان بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به لزوم شناسایی مراکز غیرمجاز خدمات پرستاری در منزل، اضافه کرد: از سویی نیز با نظارت‌های دانشگاهی و صنفی مراکز غیرمجاز شناخته ‌شده است.
وی متذکر شد: در بحث کرونا مشاهده کردیم که اگر نظارت واقعی برای مراکز خدمات پرستاری در منزل وجود نداشته باشد، سوء استفاده هایی می‌شود؛ هرچند که در شرایط کرونا خلا بحث مراکز خدمات پرستاری در منزل را به طول کامل لمس کردیم؛ چرا که مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل می توانستند یار و یاور دانشگاه‌های علوم پرشکی و بیمارستان‌ها در بحران کرونا باشند.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پرشکی تبریز با بیان این‌که هر یک از مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل می تواند برای چندین نفر در حوزه‌های زخم، نوزادان، درد، سرطان، قلب و .. به صورت تخصصصی خدمات ارائه دهند، تصریح کرد: با توجه به این‌که یکی از چالش های اساسی کشور ما بحث بیکاری و عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها است؛ از این رو این مراکز می‌توانند یکی از ظرفیت های کشور باشد که پرستاران تنها منتظر استخدام در بیمارستان های دولتی نباشند و اگر استخدامی از سوی وزارت بهداشت صورت نگیرد، بیکار نمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار