جشن تکلیف سیاسی رای اولی‌ها

تهران (پانا) - همیشه تجربه اولین‌ها حسی ماندگار برای انسان به همراه داشته‌ است و حال تجربه نخستین رای دادن حسی عجیب برای هر رای اولی به دنبال دارد؛ حس بزرگتر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و موثر بودن در آینده آن.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
جشن تکلیف سیاسی رای اولی‌ها

جوانانی که امسال برای اولین بار می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ و به عبارت دیگر در مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور شرکت کنند، همانند رودهای کوچکی که برای پیوستن به دریا در تب و تاب هستند، تلاش ‌می‌کنند تا در این کارزار مهم نقشی اساسی ایفا کنند.

بسیاری از جوانان امسال برای شرکت در انتخابات به ویژه ریاست جمهوری واجد شرایط می‌شوند یعنی می‌توانند در آینده خود و کشورمان تاثیرگذار باشند؛ شرکت در انتخابات همانند شرکت در یک مسابقه بزرگ است که هر شرکت کننده، طرفداران خود را دارد و این شرکت‌کنندگان برای پیروزی باید بهترین راهکارها را برای بهتر شدن اوضاع مملکت پیشنهاد دهند.

در تمامی انتخابات واژه‌ای به‌عنوان رای اولی وجود دارد که این کلمه پرمحتوا توام با طراوات، تازگی و امید و انرژی است و این افراد همین مفاهیم را با حضور پررنگ خود به صندوق‌های رای روانه می‌کنند و شاید همین دلیل است که هر انتخابی را رنگی نو و تازه می‌بخشد.

ماده ۲۷ قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرایط شرکت در انتخابات را برای رای‌ اولی‌ها تبیین می‌کند که در آن باید جوان شرکت کننده در انتخابات تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته، ۱۸ سال تمام و عاقل‌ باشد.

در انتخابات امسال و کنار سایر اقشار جامعه، جوانانی حاضر می‌شوند که جشن تکلیف سیاسی خود را دارند و پس از چندین ماه بررسی و مطالعه، گزینه سرنوشت ساز خود را از مسیر صندوق‌های رای، راهی کرسی تصمیم ساز کشور می‌کنند.

اگرچه در انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا تاکنون آنگونه که باید شور انتخابات در میان جامعه و جوانان رونق نگرفته اما آنانی که شور و شوق اولین انتخاب را با خود دارند روزهای تصمیم‌گیری را سپری می‌کنند تا بتوانند در روز موعود دست به انتخابی نو و تاثیرگذار برای آینده خود و جامعه بزنند.

در همین راستا، گروهی از دانش‌‌آموزان رای‌ اولی‌ اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان که دانش‌آموزان نخبه و عضو سابق قرارگاه اتحادیه نیز هستند با حضور در خبرگزاری دانش‌آموزی پانا به بیان خواسته‌های خود ار رئیس جمهور پرداختند؛ آنان دلیل رای دادن و رفتن به پای صندوق‌های رای را در گفت‌وگو با خبرنگار پانا بیان کردند.

محمدحسین حبیبی یکی از رای‌ اولی‌های اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان که دانش‌آموز دبیرستان شاهد علی محمدی رشته ریاضی فیزیک است درباره ویژگی‌هایی که باید رئیس جمهور آینده داشته باشد گفت: یک و نیم میلیون رای اولی داریم که می‌توانند در ۴ سال آینده انتخابات مثبتی را برای جامعه رقم‌ بزنند. تمام کاندیدا باید به این افراد اهمیت دهند و برای آنان برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه کاندیدا باید به آموزش و پرورش و سیستم آموزشی توجه ویژه داشته باشند افزود: کاندیدا باید رای اولی‌ها را اقناع کنند تا آنان راحت‌تر در انتخابات شرکت داشته باشند.

این جوان تهرانی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده اند که نامزدها باید مردم را قانع کنند و با قشر جوان ارتباط بگیرند تا آنان نیز در آینده در پیشرفت جامعه تاثیر زیادی داشته باشند و باعث رشد و تعالی کشور شوند.

طاها خودسیانی دیگر رای اولی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا که درخواستت از رییس جمهوری آینده ایران چیست؟ پاسخ داد: رئیس جمهور باید بتواند بستر تغییر را در جامعه ایجاد کند؛ از وی انتظار دارم به خدا و روز قیامت اعتقاد داشته باشد شخصی که خدا را ناظر بر رفتار خود ببیند در تمام عرصه‌های زندگی هیچ گاه تصمیمی نمی‌گیرد که بد باشد.

وی افزود: حاج قاسم گفته است جمهوری اسلامی حرم است و باید از این حرم در قالب دفاع مقدس و انتخابات دفاع شود.

علی قلعه نوعی دیگر رای اولی در مورد این سوال به خبرنگار پانا گفت: دغدغه من رای اولی فیلترینگ و گشت ارشاد نیست دغدغه من آینده شغلی، کار و تشکیل زندگی است تا امید به آینده پیدا کنم. رئیس جمهور باید فردی باشد تا به نظام آموزشی توجه کند.

این رای اولی از رئیس جمهور آینده خواست برای مساله کنکور چاره اندیشی کند تا مشکلات دانش‌آموزان در این زمینه نیز بهبود یابد.

این ۳ دانش‌آموز پایه دوازدهم در این میزگرد به بیان دغدغه‌های خود در نظام آموزشی مانند مسایلی همچون اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین، اجرای طرح رتبه بندی برای معلمان و بهبود وضعیت معیشت و حقوق آنان همچنین مساله کنکور پرداختند.

گفتنی است انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان است که در ۲۸ خرداد امسال همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌ دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و طی آن هشتمین رییس‌جمهور ایران با آراء مردم انتخاب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار