حسن پور: جشنواره طراحی جلد کتاب‌های درسی نیاز امروز این عرصه است

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران، برگزاری نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب‌های درسی را یک نیاز در این عرصه خواند و گفت همواره در عرصه طراحی جلد کتاب‌ها یک خلاء نسبی وجود داشته که با برگزاری هوشمندانه این جشنواره می‌توان به آسیب شناسی و بهبود آن پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۹۰۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
حسن پور: جشنواره طراحی جلد کتاب‌های درسی نیاز امروز این عرصه است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محسن حسن پور با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره گام بسیار مهم و مثبتی به شمار می‌رود، اظهارداشت: چالش طراحی جلد کتاب یکی از مهمترین مباحث به خصوص در عرصه کتاب‌های آموزشی و درسی است زیرا اساسا جلد کتاب به عنوان ویترین مهمی به شمار می‌رود که نخستین ارتباط مخاطب با اثر را تعریف می‌کند و به نحوی محتوای اثر را به تصویر می‌کشد.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران، تصریح کرد: خودم سال ها در آموزش و پرورش فعال بودم و اساسا از دل این وزارتخانه هستم به همین خاطر فکر می‌کنم که یکی از مشکلات اساسی ما این است که جلد کتاب‌های درسی در اغلب موارد بیانگر مفاهیم مناسب و متناسب با اثر نیست؛ همین امر نیز انتقادات بسیاری را از سوی معلمان، کودکان و اهالی فن به دنبال داشته است لذا به نظر می‌رسد که این جشنواره یک زمینه برای آسیب شناسی این بخش ایجاد کرده است.

حسن پور درباره معیارهای داوری آثار در این جشنواره، گفت: جلد کتاب دارای دو مقوله طراحی گرافیک و تصویرسازی است که هر کدام از این بخش‌ها زیر مجموعه‌های خاصی را در بر می‌گیرند. با توجه به اینکه در بخش گرافیک متن، یونیفرم، فونت و مباحثی از این دست بسیار مد توجه است، کارشناسانی در زمینه گرافیک نیز در هیات داوران حضور دارند تا با کمک یکدیگر بتوانیم هر دو بعد آثار را به شکل کامل و جامع بررسی کنیم.

او تاکید کرد: یک اثر خوب، باید بتواند جدا از اطلاعاتی که فونت به مخاطب می‌دهد و حتی به شکل مستقل محتوا را به تصویر بکشد اما در این مرحله ما هر دو این ابعاد را در کنار یکدیگر مد نظر قرار خواهیم داد.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران، کتاب درسی را بسیار مهم خواند و افزود: به جرات می‌توان گفت که عموم کودکان ما میان یک کتاب درسی و یک کتاب داستانی متفرقه به دلیل جذابیت بصری، کتاب داستانی را انتخاب می‌کنند این در حالی است که یک کتاب درسی از اهمیت بیشتری به لحاظ آموزشی برخوردار است و 9 ماه از سال در ارتباط مداوم با کودک و دانش آموزان قرار دارد بنابراین قطعا تصویرسازی این بخش بسیار مهم و حائز اهمیت است. متاسفانه ما در طراحی جلد برخی کتاب‌ها مانند علوم و ریاضی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم تا جایی که در کتابی مانند علوم، تصویرسازی حذف و عکس جایگزین شده است در حالی که تاثیرگذاری یک کار تصویرسازی شده، می‌تواند بسیار بیشتر و دل انگیزتر باشد.

حسن پور تصریح کرد: یک جلد خوب باید در وهله نخست متناسب با پیام آموزشی داخل کتاب باشد و بتواند محتوای آن‌را به درستی معرفی کند به همین خاطر برای هر پایه از کتاب‌های درسی نیازمند طراحی مجزا هستیم.

او برگزاری نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب‌های درسی را یک اتفاق مسرت بخش خواند و اظهار کرد: امیدوارم با برگزاری این جشنواره، فضایی برای حضور هنرمندان نسل جوان در کنار پیشکسوتان وحرفه‌ای ها فراهم شود تا شاهد انتقال تجربیات نسل قبل به شکل درست باشیم. امیدوارم که این رویداد سبب شود که متولیان امر، به هنرمندان جوانتر بهای بیشتری بدهند و یک آسیب شناسی نیز در راستای مشکلات جلد کتاب شکل گیرد تا متوجه شویم که الگوهای مناسب برای ارائه یک اثر به مخاطب چیست؟ و یک جلد مناسب کتاب درسی اساسا باید چگونه پیش روی مخاطب قرار گیرد؟

حسن پور، تداوم را عنصر مهمی در موفقیت جشنواره دانست و بیان کرد: به طور حتم نخستین دوره از برگزاری این جشنواره می‌تواند جرقه بسیار خوبی در راستای بهبود این عرصه باشد اما تداوم یافتن چنین رویدادهایی یک ضرورت به شمار می‌رود زیرا چنین جشنواره‌هایی علاوه بر اینکه چهره‌های خلاق را شناسایی می‌کنند و به آسیب شناسی درست می‌انجامند، می‌توانند فضایی برای تربیت هنرمندان حرفه‌ای در عرصه کتاب‌های درسی ایجاد کنند البته همه این موارد منوط به تداوم جشنواره و صد البته سیاستگذاری‌های مناسب متولیان امر است. به نظرم می توان در کنار این جشنواره کارگاه‌های آموزشی را برای جوانترها برگزار کرد تا نسلی متخصص تربیت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار