عدالت‌آموزشی، مطالبه قانون‌اساسی و سند تحول‌بنیادین

با شیوع کرونا، بیم آن می‌رود کودکان بسیاری به‌دلیل ناتوانی در تأمین تجهیزات مورد نیاز برای شرکت در کلاس‌های مجازی از تحصیل باز بمانند

تهران(پانا )- در اصل سی ام قانون اساسی و بند سوم از فصل پنجم سند تحول بنیادین به گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی تاکیدشده است.

کد مطلب: ۱۱۹۰۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
عدالت‌آموزشی، مطالبه قانون‌اساسی و سند تحول‌بنیادین

رسا نجفی؛ رئیس مجلس دانش‌آموزی شهر میانه،در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «قانون اساسی در جهت تحقق بخشیدن به عدالت‌آموزشی در اصل سی‌ام می‌گوید دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و افزون بر این اصل اساسی در جهت احقاق عدالت آموزشی؛ بند ۳ از فصل پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی اشاره و تأکید دارد.»

وی در ادامه افزود:«با وجود همه این موارد در بخش‌هایی، عدالت‌آموزشی به درستی اجرا نشده و برخی مدارس از ابتدای تأسیس، تاکنون فاقد مشاور، مربی پروشی و مربی تربیت بدنی‌ هستند.»

نجفی در رابطه با تاثیر عدم رعایت عدالت‌آموزشی در افت تحصیلی گفت:«روند افزایش افت‌تحصیلی دانش‌آموزان یا ترک تحصیل آنها در برخی استان‌ها چندین سال است که به واسطه شرایط اقتصادی نامساعد و همچنین کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی آغاز شده است، اما کرونا به این شرایط دامن زده و باعث شده این روند سرعت بیشتری به‌خود بگیرد.»

نجفی ادامه داد:«متأسفانه هر ساله شاهد نابرابری‌ و دسترسی نابرابر به امکانات آموزشی در سطوح متفاوت بوده‌ایم، اما امسال و با شیوع ویروس کرونا که موجب مجازی‌شدن بخش اعظم فرایند آموزش رسمی کشور شده است، بیم آن می‌رود که کودکان بسیاری به دلیل ناتوانی در تأمین تجهیزات مورد نیاز برای شرکت در کلاس‌های مجازی از تحصیل باز بمانند که این علاوه بر اینکه موجب شکاف در روند تحصیل کودکان و در مواردی نیز ترک تحصیل آنان شده، احساس ناکامی و جداافتادگی در کودکانی ایجاد کرده است که ممکن است از تحمل کودکان در سنین مختلف خارج باشد. این کمبود در کنار باقی محرومیت‌ها می‌تواند کودکان را به سمت افسردگی یا در موارد بحرانی خودکشی سوق دهد؛ همان طور که متأسفانه از ابتدای سال تحصیلی، کودکانی به همین دلیل خودکشی کرده‌اند. اما راهکار چیست؟ آیا برای بیش از ۳ میلیون کودکی که طبق آمار رسمی از ورود به برنامه شاد بازمانده‌اند، برنامه‌ای هست؟»

رسا نجفی در تاکید بر عیان شدن نابرابری ها گفت:«شیوع کرونا و آموزش مجازی، مسئله نابرابری را در همه ابعاد در جامعه عیان‌تر کرد و دانش‌آموزانی که در چنین خطری قرار داشتند، با مجازی‌شدن آموزش و ضرورت استفاده از ابزار هوشمند برای ادامه تحصیل، از آموزش بازماندند.»

نجفی یکی از راهکارهای ضروری برقراری عدالت آموزشی را توزیع عادلانه نیروی‌انسانی تحصیل‌کرده و فرهنگیان مجرب دانست و توضیح داد:«امروز تراکم نیروی مجرب و کارآزموده در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها باعث شده است مناطق محروم با فقر فکری و فرهنگی روبه‌رو باشند. آموزش و پرورش برای گسترش و ایجاد روحیه خدمت در این مناطق با تخصیص امتیازات ویژه رغبتی خاص در فرهنگیان ایجاد کند تا بتواند نسبت به تربیت فرزندان محروم روستاها و مناطق محروم اقدام کنند.»

وی برای راهکار حل مشکلات عدالت‌آموزشی بیان کرد:«یکی دیگر از راهکارها برای تحقق عدالت، اختصاص منابع مالی و سرانه‌های دانش‌آموزی مطلوب است، به نحوی که بین دانش‌آموزان هر دوره تفاوت چندانی وجود نداشته باشد. در حالی که امروزه سرانه های اختصاص یافته به یک دانش‌آموز دبیرستانی چندین برابر یک دانش‌آموز ابتدایی است و این تضاد باعث خواهد شد بیشترین آمار مردودی، ترک تحصیل و گریز از مدرسه به علت عدم وجود جاذبه های لازم آموزشی از دوره های راهنمایی و ابتدایی باشد. اختصاص سرانه دانش‌آموزی متناسب با نیاز دانش‌آموزان می‌تواند روشنایی و امید را تا دوردست‌ترین نقاط در دل فرزندان این سرزمین بیندازد.»

رئیس مجلس دانش‌آموزی شهر میانه، در انتها اضافه کرد:«قطعا راهکارهای موثر دیگری برای حل این نابرابری وجود دارد. برای حل مشکل همه ما باید در کنار هم باشیم و همه دست به کار شویم برای درمان بی عدالتی.»

خبرنگار دانش آموز؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار