نسل جوان امروز، بین بی هویتی و یا تظاهر به داشتن تفکر مستقل اسیر شده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و هنری مجلس دانش آموزی از نواقص و کاستی های فرهنگ هم سن و سالان خود سخن گفت و تأکید کرد تفکر اولیه نسل جوان امروز، اکثرا از سوی منابع ناکارآمد و نادرست شکل می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نسل جوان امروز، بین بی هویتی و یا تظاهر به داشتن تفکر مستقل اسیر شده است

الناز توتونچی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و هنری مجلس دانش آموزی گفت: در اصل، ماهیت یک فرهنگ و نوع خط فکری و اندیشه یک شخص، باید از طریق شنیده ها، خوانده ها و داده های برابر و با قیاس خود شخص و بدون هیچ نوع تعصب و یا جهت گیری ایجاد شود. ولی متاسفانه در جامعه ما نسل جوان کنونی، توانایی استقلال فکری و قیاس خود را از دست داده است و بخش وسیعی از آن به علت سیستم آموزشی و باقی به دست رسانه ها و فرهنگ قالب جامعه ایران است.

وی گفت: وقتی یک نوجوان به بلوغ فکری برسد، با یک خلاء ذهنی رو به رو می شود که با چنگ انداختن به نزدیک ترین نوع تفکر (بی توجه به درستی و یا نادرستی آن)، سعی در پر کردن این خلاء دارد و از آنجایی که در سطح جامعه ایران، رسانه های نامناسب و تک بعدی بودن سیستم آموزشی قالب است، تفکر اولیه نسل جوان، اکثرا از سمت همین منابع ناکارآمد شکل می گیرد و بر تصمیمات و نقطه نظرات شخص تاثیر می گذارد.

توتونچی در ادامه گفت: این موضوعات باعث شده تا هم سن و سالان من، زحمت فکر کردن، قیاس کردن و انتخاب را از خودشان دور کنند و نزدیک ترین نظراتی که موافق با نوع تفکر قالب کلی ذهنشان باشد را انتخاب کنند و روی عقاید خویش بدون ذره ای تفکر و منطق، متعصب شوند. به روایتی ما به باور کردن نوع اندیشه ای که حتی سرچشمه اش خودمان هم نیستیم روی می آوریم و این موضوع نزول سطح فرهنگ، دانش و توانایی یک نسل را به همراه دارد که به نظر من با گذشت هر دوره، به وضوح شاهد این اتفاق هستیم و این رخداد است که به سادگی و در سکوت تمام عیار، به سر نسل های کنونی و بعدی ما منتقل می شود.

وی اشاره کرد: نسل جوان امروز، بین بی هویتی و یا تظاهر به داشتن تفکر تماما مستقل، گیر کرده است. اما درون مایه این پسرفت فکری و فرهنگی ناشی از اولا، ساده طلبی و ثانیا، گوشه گیر شدن اذهان نوجوانان و سرکوب های مکرر است.

توتونچی افزود: فرهنگ، ابعاد مختلفی دارد و دولت توانایی کنترل و ترویج هر کدام از این ابعاد را به خوبی داراست. برای مثال می توان به شدت ترویج فرهنگ غرب نسبت به فرهنگ اصیل ایرانی اشاره کرد. با نگاه به فراموشی روز به روز کلمات و آثار هنری ایران اصیل و جایگزینی آن ها با الفاظ و هنرهای بیگانه می توان نتیجه گرفت که مسئولان در ترویج این بعد از فرهنگ، عملکرد ضعیفی داشته اند.

وی در پایان گفت: رمز پیشرفت اشخاص و جوامع در بعد فرهنگی، به چالش کشیدن و جست و جو در فرهنگ کنونی است. تلاش برای باز اندیشی و ایجاد تفکر درست و مستقل در افرادی که منبعی جز قیاس ناشی از شنیده های برابر ندارد، بسیار مفید است و می تواند نواقص ذکر شده را جبران کند. همانطور که در قرآن کریم (بقره/ آیه ۱۷۰ و ۱۸۰) آمده است: «در دین تحقیق و تدبر داشته باشید چرا که دین موروثی نیست.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ هانیه مرآتیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار