گفت‌وگوی پانا با معلم نمونه استانی شهرستان فلاورجان

ما امانتدار انسانها هستیم

فلاورجان (پانا) - مقام و منزلت معلم، یادآور جایگاه والای علم و معرفت در تفکر دینی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شکوه و عظمت مردان و زنان فرهیخته‌ای است که در تاریخ پرافتخار این سرزمین، در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به تصویر کشیده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۹۰۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ما امانتدار انسانها هستیم

چندین سال است که به‌مناسبت هفته معلم، از معلمان برگزیده سراسر استان تقدیر و تجلیل می شود. تکریم و تعظیم معلم تکریم و تعظیم علم است. به این بهانه با مهدیه مرادیان، معلم نمونه استان اصفهان در سال 1400-1399 از دبستان شاهد طالقانی به گفتگو نشستیم.

مهدیه مرادیان زازرانی، متولد سال 1373، فارغ التحصیل کارشناسی علوم‌تربیتی از دانشگاه فرهنگیان با عنوان دانشجوی برتر (رتبه یک) در سال 96 است. چهار سال است که مشغول به تدریس است و هر چهار سال را در پایه چهارم مشغول به خدمت بوده است.

از نظر شما ویژگی یک معلم خوب چیست؟

قطعا از دیدگاه‌ها و جهات مختلف می‌توان ویژگی‌های بسیاری را برای یک معلم خوب در نظر گرفت، می‌توان گفت در درجه اول یک معلم خوب، معلمی است که نسبت به کاری که انجام می‌دهد علاقه و اشتیاق داشته باشد و با عشق کارش را انجام دهد، چرا که این امر بسیار اثرگذار است و می‌تواند بهترین اوقات را برای یک معلم رقم بزند و در یادگیری فراگیران نیز بسیار موثر واقع شود. یک معلم خوب همواره احساس نیاز به یادگیری را در خود می‌بیند و به صرف داشتن مدرک تحصیلی از یادگیری متوقف نمی‌شود. معلمان امروز می‌دانند که برای آموزش دانش‌آموزان فردا همواره باید به روز باشند. یک معلم خوب معلمی است که همواره حس تعامل را در خودش می‌بیند، یعنی اگر احساس کند با تعامل با دیگران می تواند موثر واقع شود، همواره به دنبال همفکری با دیگر همکاران خود می‌رود. یک معلم خوب باید فن بیان خوبی داشته باشد، به تفاوتهای فردی دانش‌آموزان توجه کرده و اهمیت بدهد، نگاهی باز داشته باشد، پذیرا باشد و بامتانت و صبور و بردبار باشد، از احساس سلطه جویانه در کلاس فاصله بگیرد.

چه کار خاصی انجام دادید که به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شدید؟

در درجه اول برای بنده افتخار بزرگی بود که به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شوم و خدا را شاکر هستم که این لطف شامل حال بنده شد و اگر امروز در این جایگاه قرار گرفتم، فقط بخاطر تلاش یکساله من در سال اخیر و آموزشهای مجازی نبوده، بلکه از زمانی که وارد دانشگاه شدم و شروع به تحصیل کردم و در طول چهار سالی که مشغول تدریس بوده ام، نتیجه این سالها باعث شد که به لطف خدا این موفقیت را کسب کنم، چرا که همواره سعی کردم در تمام طول این چندسال تجربه های زیادی را کسب کنم و سعی کردم همواره به دنبال یادگیری باشم و اطلاعات و دانش خود را به روز نگه دارم.

از دلایل موفقیت در تدریس شما چه‌بوده است؟

در کنار داشتن دانش، اطلاعات و تجربه کافی و همچنین هدف و برنامه ریزی دقیق، به نظر من یکی از مهمترین عوامل، برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان است. من قبل از اینکه خودم را در جایگاه معلم دانش‌آموزان ببینم، خودم را در جایگاه یک دوست برای آنها قرار داده و سعی میکنم با دانش آموزان ارتباط عاطفی و موثر برقرار کنم و آنها را دوست خود بدانم. که این امر مسلما در یادگیری آنها و پیشبرد اهداف آموزشی و درسی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم نمونه شدید؟

باید بگویم بسیار خوشحال شدم، چرا که قطعا افتخاری است بزرگ که جزء یادگارها و موارد ماندگار هر کسی در دوران خدمتش خواهد بود و توفیقی است که از طرف خداوند متعال به بنده داده شد.

خاطره‌ای از دوران تدریس خود برایمان بگویید.

قطعا دوران معلمی پر از خاطرات تلخ و شیرین است، بخصوص در مقطع ابتدایی،اما خاطره ای که به نظرم می‌رسد این است که در همان سال اول که وارد مدرسه شدم و سال اول تدریسم بود ارتباط صمیمی با دانش آموزان داشتم، ولی یکی از دانش آموزانم صمیمیت زیادی نسبت به من پیدا کرد، به طوری که پس از چهارسال همچنان این دانش آموز با من در ارتباط است و حتی به گونه ای که این ارتباط به صورت خانوادگی شده است. جا دارد، همینجا از این دانش آموز خوب و مستعد یادی کنم و برای او آرزوی موفقیت کنم، نه تنها این دانش آموز بلکه همه دانش آموزانم برای من عزیز و ارزشمند هستند و امیدوارم موفقیت و سربلندی تک تک آنان را شاهد باشم.

اگر بخواهید جمله ای در خصوص نقش و جایگاه معلم بگویید آن جمله کدام است؟

اگر بخواهم جمله یا کلمه ای در وصف معلم بکار ببرم، قطعا کلمات در توصیف ارزش و منزلت معلم قاصرند. اگر خود کلمه‌ معلم را هم حرف به حرف جدا کنیم، در دل هر حرف آن بی نهایت کلمه و جمله ارزشمند نهفته است، چرا که ارزش و مقام و منزلت معلمی فراتر از یک جمله و کلمه است، ولی جمله ای که به ذهنم می‌رسد این است که معلمان امانت دارهایی هستند که در واقع امانتداری آنها با سایرین فرق دارد، ما امانتدار انسانها هستیم و امیدوارم من و همه همکارانم بتوانیم امانت دار خوبی برای مردم این سرزمین باشیم و بتوانیم همواره باعث سربلندی کشور عزیزمان باشیم.

در پایان چه توصیه ای برای دیگر همکاران دارید؟

در پایان از همه همکارانم که در همه زمینه ها مشوق من بودند و تجاربشان را در اختیار بنده قرار دادند تقدیر و تشکر می کنم و به نظر من همه معلمان برگزیده و نمونه هستند، چرا که دراین مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده و تمام توان خود را در جهت تعلیم و تربیت فرزندان کشور به کار بسته اند و خستگی را به خودشان راه نمی‌دهند و همواره با صبر و بردباری انجام وظیفه می‌کنند و مطمئن هستم که خداوند متعال مزد زحمات همه معلمانی که در این مسیر قرار دارند را خواهد داد و قطعا تاثیر مثبت این تلاشها را در زندگی خود خواهند دید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار