امام صادق(ع)، احیاکننده مذهب شیعه

تهران (پانا) - مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) زنده‌کننده مذهب شیعه و فقه جعفری بود، گفت بنیانگذار مذهب شیعه پیامبر اکرم(ص) و احیاکننده این مذهب امام صادق(ع) بود.

کد مطلب: ۱۱۹۰۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
امام صادق(ع)، احیاکننده مذهب شیعه

به‌گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی با بیان اینکه امام صادق(ع) احیاکننده دین اسلام بود، اظهار کرد: آن امام بزرگوار برای نجات دین اسلام حقیقی، آموزه‌های الهی را در جامعه ترویج داد و در حقیقت ایشان حیات‌بخش مکتب تشیع است.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با اشاره به اینکه آشنایی با معارف اهل‌ بیت(ع) به‌ویژه امام جعفر صادق(ع) موجب تحول فکری، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مسلمانان جهان شده است، افزود: رمز موفقیت، شکل‌گیری و استمرار مذهب جعفری از سوی امام جعفر صادق(ع) بوده است، بنابراین روز شهادت ایشان نقطه عطفی در تاریخ تشیع محسوب می‌شود.

وی توجه به فقه و فقاهت را از مهم‌ترین ویژگی امام صادق(ع) برشمرد و بیان کرد: موسس مذهب مسلمانان، پیامبر اکرم(ص) است که شریعت اسلام را از جانب پروردگار به مسلمانان ابلاغ کرده و پس از ایشان نیز، امامان ادامه دهنده راه پیامبر(ص) بوده‌اند، از آنجایی که در عصر امام جعفر صادق(ع) مذهب تشیع گسترش و پیشرفت چشمگیری داشته، از طرفی بعد از رحلت پیامبر(ص) و انحرافاتی که در مسیر اسلام به وجود آمد موجب شد تا اسلام راستین و حقیقی که همان اسلام علوی و شیعی است مهجور و منحرف شود و پیروان اسلام به شدت تحلیل پیدا کردند، در واقع این مهجوریت به دلیل روی کار آمدن بنی‌امیه و اختلافاتی که در انحرافات غدیر ریشه دارد، بوجود آمد و این روند تا زمان امام صادق(ع) نیز ادامه داشت.

امام جمعه موقت شهرکرد گفت: اختلافات بنی‌عباس و بنی‌امیه فرصت مناسبی بود تا امام صادق(ع) جهت دمیدن حیات به جان اسلام مهجور شده قدمی بردارد، به‌طوری که معارف اسلامی، اخلاق اسلامی و اعتقادات اسلامی توسط امام صادق(ع) حیات دوباره گرفت، با توجه به تربیت ۴۰۰۰ شاگرد توسط ایشان، این موضوع نشانگر این است که جهت‌دهی به اسلام و حیات مجدد مکتب اسلام بیشتر در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاد و در واقع مذهب شیعه در این زمان به اوج خود رسید.

وی اضافه کرد: احیای تعالیم اسلام توسط امام صادق موجب شد آن حضرت به عنوان رئیس مذهب جعفری یا همان تشیع شناخته شود، از طرفی دلیل اینکه امام صادق (ع) به این عنوان مشهور شده‌اند را می‌توان در این مسئله دانست که با توجه به فضای سیاسی زمان ایشان، امکان انتشار علوم اهل‌بیت(ع) توسط این بزرگوار بیشتر فراهم شد.

فاطمی ادامه داد: تاسیس‌ این مکتب‌ فکری، زمینه نوسازی‌ و احیای‌ تعلیمات‌ اسلامی را فراهم آورد، وجود عقلانیت، برخوردهای عالمانه با دین، خروج از تعصبات مذهبی بی‌ریشه و برخورد نوآورانه با فقه از ویژگی‌های مکتب جعفری به شمار می‌رود و موجب پویایی آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) زنده‌کننده مذهب شیعه و فقه جعفری بود، گفت: بنیانگذار مذهب شیعه پیامبر اکرم(ص) و احیاکننده این مذهب امام صادق(ع) بود.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با اشاره به اینکه عصر امام صادق(ع) زمان برخورد اندیشه‌ها بود، بیان کرد: ایجاد فضای علمی و مناظره با دانشمندان مختلف را در این دوره شاهد بودیم، یکی از محاسن بزرگ این زمان راه‌اندازی تفسیر قرآن و علوم حدیث بود.

وی با بیان اینکه شناساندن فرهنگ شیعه به جهان اسلام مهم‌ترین پیام امام صادق(ع) است، افزود: بیان اعتقادات و روشنگری هدف امام و مکتب شیعه محسوب می‌شود، البته سیره ائمه معصوم(ع)، آشنایی اذهان با تعالیم ناب اسلامی بوده تا مسلمانان با وجدان بیدار به دفاع از خود و تفکر شیعه بپردازند.

امام جمعه موقت شهرکرد ادامه داد: مکتب آن حضرت مکتب تعالی‌بخش و الهام‌بخش به شیعیان است تا پیرو واقعی امام باشند و منطق او را به جهان عرضه و با سلاح اسلام، دنیا را فتح کنند.

وی تاکید کرد: اگر جریان تاریخی و تمدن‌ساز امام صادق(ع) نبود بی‌تردید نظام علمی مسلمانان در همان سده سوم از هم فرو می‌پاشید، این امام بزرگوار(ع) قله عقلانیت اسلامی و کارآمدترین روش تفسیر اندیشه دین به شمار می‌رود، به‌طوری که بشریت در دنیای کنونی وام‌دار مدنیت اخلاقی و علمی آن حضرت هستند.

فاطمی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق (ع) برپایه بینش صحیح از کتاب و سنت پیامبراکرم (ص) تفکرات اسلام را به جهانیان ارزانی بخشیده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز با بهره‌گیری از روش ائمه معصومین(ع) برای ادامه مسیر انسانیت توانسته به جایگاه اصلی خود برسد و به اعتلای دین و آرمان‌های بزرگ اسلام بپردازد، بنابراین بازگشت به مکتب ائمه(ع) می‌تواند به عنوان یک امر معرفتی و انسان شناختی باشد و توجه به این مهم ضرورت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار