گفت‌وگوی یک دندانپزشک البرزی با پانا؛

چالش‌ها و سختی‌های شغل دندانپزشکی از نگاه یک دندانپزشک

کرج (پانا)- یک دندانپزشک البرزی در خصوص شغل دندانپزشکی که یکی از رشته گروه های پزشکی است که حوزه عمل آن دهان و دندان و نهایتا درمان یا بازیابی سلامت دهان و دندان است گفت نقش دهان و دندان درسلامت انسان انکارناپذیر است. دهان و دندان ابتدای دستگاه گوارش است و نقش بسیار موثری در پیشگیری ازبیماری گوارشی دارد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌ها و سختی‌های شغل دندانپزشکی از نگاه یک دندانپزشک

مسعودنظری در خصوص مشکلات شغل خود عنوان کرد:«علاقمندی تنها کافی نیست. توانایی فیزیکی و استعدادهای هنری و داشتن علم و عمل در این رشته لازم است چون دراین رشته کار فیزیکی در کنار کار فکری است و باید از سلامت جسمانی و عقلانی برخوردار باشیم. در ضمن کار دندانپزشکی یک هنر است تا بتوان به شکل زیبایی، دندان را ترمیم کرد. زمانی که دانشجو بودم استادم به ما گفت با گل مجسمه ای درست کنیم هر کدام ازدانشجوها که زیباتر مجسمه را با دست فرم داده بودند موفق تر بودند چون علم دندانپزشکی با هنر همراه است.»

این دندانپزشک در مورد آینده شغلی این حرفه چنین بیان کرد:«آینده این رشته بستگی به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاستگذاری دولت دارد. البته چندسالی است که پذیرش این رشته سیر صعودی دارد بدون توجه به نیاز جامعه که ممکن است در آینده دندانپزشکان بیکار مانند پزشکان بیکار زیاد داشته باشیم.»

وی در ادامه به افردی که به این شغل علاقه دارند ولی از خون و تیغ می ترسند گفت:«ترسهای کوچک وقتی در محیط کار قرار بگیرند برطرف می شوند. مگر اینکه ترس بسیار زیاد و عمیق باشد که طبعا مشکلات زیادی به دنبال دارد. حتی امکان دارد فرد نتواند در این رشته فعالیت کند که اگر ترس زیاد است بهتر است با مشاوری مشورت کنند شاید نیاز به روان درمانی داشته باشند.»

این پزشک در مورد اشتغال در این حرفه بعد از کسب مدرک عنوان کرد:«با افزایش خواستاران، پذیرش در این رشته کمی دشوارتر شده ولی بستگی به نوع کار دندانپزشک که تشخیص درست درمان و با وجدان کار کردن است دارد. در نتیجه شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم تاثیر زیادی در رشد این رشته دارد. اگر مردم توانایی اقتصادی مناسب و فرهنگ بهداشتی قابل قبولی داشته باشند، ما مشکلات کمتری در ارائه خدمات داریم. مسئله مهم این است که در سطح دنیا خدمات دندانپزشکی هزینه زیادی برای خانواده ها دارد و مشکل دیگر عدم پوشش بیمه ای مناسب برای خانوادها است.»

وی در پایان در خصوص معایب و محاسن این شغل عنوان کرد:«این رشته چون کار فیزیکی زیادی دارد صدماتی مثل آرتروز گردن و مشکلات ستون فقرات و مشکلات چشمی از عوارض جدی این شغل است ولی حسن این شغل رضایت بیمار از یک کار خوب دندانپزشکی و التیام درد بیمار از انگیزه های مناسب برای ادامه کار است. همچنین از نظر اجتماعی هم دندانپزشک جایگاه مناسبی در جامعه دارد.»

خبرنگار: ملیکا کلاهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار