تکذیب فشار بانک مرکزی برای تبدیل ۲ میلیارد دلار به ریال

تهران (پانا) - وزیر اقتصاد گفت هیچ فشاری به بانک مرکزی برای تبدیل ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ریال وارد نکرده ایم و اساسا در این دوماه دریافت مازادی نداشته ایم.

کد مطلب: ۱۱۸۸۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تکذیب فشار بانک مرکزی برای تبدیل ۲ میلیارد دلار به ریال

به گزارش مهر، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در مورد مشکلات گمرکی، تبادل تجارت و تسهیل تجارت با طرف عراقی بحث‌هایی داشتیم و مقرر شد رئیس کل گمرک ایران سفری به عراق داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری مشترک بین دو طرف انجام می‌شود و سرمایه گذاران ایرانی و عراق مشغول به کار هستند اما قرار شد سازماندهی ویژه ای در این رابطه انجام شود تا حجم تجارت افزایش یابد.

دژپسند گفت: در رابطه با حمل و نقل ریلی نیز بحث‌هایی کردیم و مقرر شد روند را سرعت بخشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: تجارت خارجی ما با عراق در سال به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که ما سعی داریم این حجم را توسعه دهیم. فشاری به بانک مرکزی برای تبدیل ۲.۵ میلیارد دلار به ریال وارد نکرده ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت به بانک مرکزی فشار وارد می‌کند تا این نهاد ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار ارز را که معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود بفروشد و معادل ریالی آن را به دولت بدهد، توضیح داد: این مطلب به هیچ وجه صحیح نیست و آن را تکذیب می‌کنم. اینکه گفته می‌شود ۲.۵ میلیارد دلار معادل ۳۷۵ میلیارد تومان است اصلاً این اعداد با هم سازگاری ندارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در واقع اینکه در برخی از رسانه‌ها گفته می‌شود دولت از بانک مرکزی خواسته است تا در عرض دو ماه که ۲.۵ میلیارد دلار معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان را برایش تبدیل به ریال کنند اساساً صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

وی گفت: تاکنون بجز طرح‌هایی که از بانک مرکزی گرفته ایم دریافت مازادی از این نهاد نداشته ایم و مطالبه‌ای هم نداریم.

دژپسند خاطرنشان کرد: طبق قانون تنها ۳ درصد بودجه عمومی را به عنوان تنخواه می‌توانیم استفاده کنیم که البته سیال است و ممکن است در زمان‌های مختلفی این تنخواه را تسویه کنیم. سقف تنخواه ۴۱ هزار میلیارد تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار