مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا

هماهنگ نبودن بازیکنان در ابتدای لیگ ملت‌های والیبال طبیعی است؛ با یک باخت نباید شمشیر را از رو بست

به نحوه مدیریت آلکنو نمره قبولی می‌دهم / نباید کتمان کرد که تیم ملی صد در صد آماده نیست / بازی‌های اصلی تیم ملی والیبال ایران در المپیک است

تهران (پانا) - سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ایران عدم هماهنگی بازیکنان تیم ملی را در دیدار ابتدایی لیگ ملت‌های والیبال 2021 امری طبیعی می‌داند و معتقد است این هماهنگی به مرور ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
هماهنگ نبودن بازیکنان در ابتدای لیگ ملت‌های والیبال طبیعی است؛ با یک باخت نباید شمشیر را از رو بست

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا، درباره عملکرد تیم ملی والیبال در نخستین دیدار از لیگ ملت‌های والیبال 2021 مقابل ژاپن که با شکست 3 بر صفر به پایان رسید گفت: « مهمترین موضوع عدم هماهنگی بازیکنان با یکدیگر بود که البته این مسئله کاملا طبیعی است، بازیکنان دو سال است که در کنار هم بازی نکردند. در حالی که تیم ژاپن چند بازی تدارکاتی پیش از آغاز این فصل لیگ ملت‌ها داشته است. از طرف دیگر ما در دیدار اول مقابل تیمی بازی کردیم که سخت امتیاز می‌دهد، بنابراین در این دیدار نتوانستیم خوب ظاهر شویم. البته واقعیت را هم نباید کتمان کنیم که تیم ملی کشورمان آمادگی صددرصد نداشت. تیم ژاپن زودتر شروع کرده بود و به همین خاطر اولین گام را با پیروزی برداشت. »

به نحوه مدیریت آلکنو نمره قبولی می‌دهم

وی ادامه داد: « از طرفی نبود سعید معروف هم در این بازی تاثیر‌گذار بود، اگر او در این بازی حضور داشت، قطعا شرایط بهتر جلو می‌رفت. البته محمد طاهر وادی هم به ‌عنوان پاسور عملکرد خوبی داشت، اما باید به این موضوع توجه کنیم که او تجربه زیادی ندارد. آلکنو به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، یک ماه است که هدایت تیم را برعهده دارد و هنوز به شناخت دقیق از بازیکنان نرسیده است. با این حال من به نحو مدیریت کردن او، نمره قبولی می‌دهم. آلکنو بسیار خونسرد و همراه با آرامش در کنار زمین حضور داشت و زمان را به موقع می‌گرفت. داشتن آرامش برای یک سرمربی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که بازیکن در درون زمین به او نگاه می‌کنند و این موضوع در بازیکنان تاثیرگذار است. »

تنها تفاوت تیم ژاپن و ایران شرایط تیمی آنها بود

کارشناس والیبال کشورمان عنوان کرد: « به نظرم ژاپنی‌ها در این دیدار خیلی سر‌تر از تیم ما نبودند. در دفاع هر دو تیم برابر بودند البته خطای بازیکنان ایرانی بیشتر از آنها بود، اما در کل به لحاظ فنی نمی‌توان گفت فاصله زیادی بین هر دو تیم وجود داشت. ژاپنی‌ها هم سخت امتیاز می‌دهند و اگر به تفاوت امتیازها نگاه کنیم می‌بینیم فاصله کمی وجود داشت که نشان می‌دهد هر دو تیم در شرایط یکسان و برابر بودند، اما نبود بازی تدارکاتی قبل از این دیدارها و عدم هماهنگی بازیکنان با یکدیگر باعث شد که آنها گام نخست را با باخت شروع کنند. تنها تفاوت تیم ژاپن و ایران به نظرم شرایط تیمی آنها بود ژاپنی‌ها توانسته بودند به یک هماهنگی خوبی برسند و در این بازی هم شاهد این موضوع بودیم. برای بازی امروز مقابل روسیه بازیکنان تیم ملی نیاز به یک ریکاوری ذهنی دارند و باید کادر فنی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. »

آلکنو سرعت عمل بالایی داشت

کارخانه همچنین به عملکرد آلکنو اشاره کرد و گفت: « به نظرم آلکنو سرعت عمل بالایی داشت و در زمان‌های مناسبی وقت را می‌گرفت. در واقع مثل کلاکوویچ نبود و زمان را به موقع می‌گرفت، تعویض‌هایی هم که انجام داد بسیار خوب بود. او به این آگاهی رسیده بود که بدنه تیم نیاز به سرویس‌زن خوب دارد و همین خاطر بازیکنان را به زمین می‌فرستاد. امیرحسین اسفندیار و صابر کاظمی به عنوان سرویس‌زن را به میدان فرستاد، هر چند که آنها سرویس را خراب کردند اما آلکنو می‌دانست برای اینکه تیمش امتیاز بگیرد باید چه برنامه‌ای داشته باشد. از طرف دیگر چهره آرام و مصمم داشت و همین موضوع در عملکرد بازیکنان اثربخش بود. »

بازی‌های اصلی تیم ملی والیبال ایران در المپیک است

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال کشورمان اظهار کرد: « بازی‌های اصلی تیم ملی والیبال ایران در المپیک است و لیگ ملت‌ها می‌تواند به عنوان یک بازی تدارکاتی برای بازیکنان محسوب شود. تیم ملی دو سال است که در کنار هم بازی نکردند و تعویض که انجام شد همگی خوب بودند. اما تیم در دیدار اول هماهنگ لازم را نداشت. در این مسابقات باید تیم‌ها آنقدر بازی کنند تا مرحله به مرحله عملکرد بهتری پیدا کنند. به نظر من برای یک باخت نباید شمشیر را از رو ببندیم. تیم ملی نیاز به آرامش دارد و باید آنها را حمایت کنیم. »

آلکنو مقابل روسیه انگیزه فراوان دارد

کارخانه همچنین در مورد بازی ایران مقابل روسیه اظهار کرد: « سرمربی تیم ملی ۱۷ بازیکن را در جریان این رقابت‌ها در اختیار دارد، بنابراین باید از ظرفیت و قابلیت همه آنها استفاده کند. سعید معروف یک وزنه برای تیم ملی محسوب می‌شود، اما باید فرض را بر این بگذاریم که تیم ملی او را در اختیار ندارد. بنابر این بازیکنان باید همه توان خود را به کار بگیرند. بازی بعدی مقابل روسیه است و با توجه به اینکه سرمربی تیم ملی هم روسی است، بنابراین انگیزه فراوان دارد. اما مهم‌ترین نقش را بازیکنان ایفا می‌کنند. امیدوارم که بدرستی سرمربی تیم و بازیکنان بتوانند این دیدار را مدیریت کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار