مدیرعامل فرودگاه امام خمینی:

سقوط هواپیمای اوکراینی، کرونا و تحریم عامل کاهش درآمد

تهران (پانا) - مدیرعامل فرودگاه امام خمینی خبر داد همزمانی وقایعی چون سقوط هواپیمای اکراینی، شیوع کرونا و تحریم‌ها علیه ایران باعث شد درآمدهای فرودگاه امام خمینی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ درصد کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سقوط هواپیمای اوکراینی، کرونا و تحریم عامل کاهش درآمد

به گزارش ایسنا، محمد مهدی کربلایی در نشست خبری امروز با اشاره به کاهش درآمد این فرودگاه در سال گذشته اظهار کرد: البته با توجه به درآمد ارزی فرودگاه و افزایش نرخ ارز، درآمد ریالی این مجموعه کاهش چندانی نداشته است، اما از آنجا که بخشی از هزینه فرودگاه ارزی است، هزینه‌های ریالی نیز افزایش یافته و در مجموع درآمد خالص فرودگاه کمتر شده است.

وی افزود: پس از سال ۱۳۹۸ میزان پروازهای این فرودگاه به شدت کاهش یافت، به طوری که در بازه اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا اردیبهشت سال گذشته تعداد پروازها در فرودگاه به تعداد انگشتان دست رسید، اما به تدریج در اواسط سال گذشته تعداد پروازهای روزانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ پرواز افزایش یافت. تعداد پروازها در اسفند پارسال به روزانه ۴۵ پرواز و در فروردین ۱۴۰۰ به ۶۵ پرواز افزایش یافت و امروز تعداد پروازهای روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ پرواز است. این در حالی است که تعداد پروازها در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ پرواز در روز بود و ظرفیت مناسب فرودگاه نیز ۲۵۰ پرواز در روز است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) ادامه داد: موضوع دیگر بحث تعداد مسافران در پروازها است و با کاهش تعداد مسافران در هر پرواز مواجه هستیم به طوری که تعداد مسافران هر پرواز چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که مجموع پروازهای مسافری در سال گذشته ۸۵۰۰ پرواز و پروازهای باری ۲۳۰۰ پرواز بوده است. همچنین سال گذشته ۱ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کرده‌اند که نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است.

کربلایی با اشاره به بازگشت تدریجی ایرلاین‌های خارجی به فرودگاه امام خمینی بیان کرد: اکنون ایرلاین‌هایی از کشورهای امارات متحده عربی، قطر، ترکیه، روسیه، ارمنستان و ونزوئلا در این فرودگاه نشست و برخاست دارند.

وی همچنین با اشاره به میزان بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه امام خمینی ادامه داد: در حال حاضر میزان بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که ایرلاین‌های اصلی بیشترین بدهی را دارند. این میزان بدهی مختص ایرلاین‌های داخلی است و ایرلاین‌های خارجی به فرودگاه بدهی ندارند.

مدیرعامل فرودگاه حضرت امام گفت: با توجه به همکاری ما با ایرلاین‌ها، ما وضعیت سخت ایرلاین‌ها را درک کردیم و جز در مواردی که خود تحت فشار بوده‌ایم، به ایرلاین‌ها برای تسویه بدهی فشار نیاورده‌ایم. امیدواریم که با بهبود وضعیت اقتصادی، ایرلاین‌ها بتوانند بدهی خود را تسویه کنند.

کربلایی سپس به موضوع انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش و همزمان با افتتاح ترمینال سلام، زیرساخت انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی فراهم شد. اما برخی موانع و مقاومت‌ها در کنار شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر پروازهای داخلی در کشور سبب شد که این اتفاق محقق نشود.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد، از ما خواسته شده که ظرفیت انتقال برخی از پروازهای مهرآباد را به فرودگاه حضرت امام فراهم کنیم و ما نیز از این اتفاق استقبال کرده‌ایم. این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت هر دو ترمینال فرودگاه برای پذیرش پروازهای طولانی داخلی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره ترمینال سلام نیز گفت: با توجه به کاهش پروازها، به منظور کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از ترمینال سلام را موقتا متوقف کردیم. البته از این فرصت برای بهسازی و تکمیل این ترمینال نیز بهره گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات ما این بوده که در این مدت با وجود فشار اقتصادی، تعدیل نیرو و کاهش مزایا و دستمزد نداشته‌ایم، درباره توسعه منطقه پیشران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: برای توسعه این مناطق به هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. تلاش شد در دورانی که به واسطه کرونا پروازها کاهش یافته است، با اصلاح ساختار و برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها در زمان پس از کرونا آمادگی بیشتری داشته باشیم. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی نقاط مختلف دنبال شد و برای تکمیل توسعه زیرساخت در منطقه پیشران برای هسته شروع فعالیت های منطقه آزاد برنامه‌ریزی کردیم. در منطقه آزاد منطقه پیشران۲۴۰ هکتاری در نظر گرفته شد و برای این محدوده و منطقه هوانوردی سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم.

کربلایی با بیان اینکه با چندین سرمایه‌گذار برای توسعه شهر لجستیک در این منطقه مذاکره شده است، گفت: در این زمینه در حال عقد قرارداد هستیم و در حوزه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، موتور، بدنه و غیره با چند سرمایه‌گذار مذاکراتی داشته‌ایم. تاکنون هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده و یا در حال انعقاد است. برخی از این قراردادها به مرحله واگذاری زمین رسیده و زمین برای واگذاری به سایرین نیز آماده است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام درباره منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهرک فرودگاهی امام خمینی گفت: تسهیلاتی از جمله عدم اخذ مالیات در سال‌های اولیه، معافیت در عوارض گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از جمله مشوق‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی است. همچنین برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، تسهیلاتی در نظر گرفتیم، البته سوداگران زمین به سراغ اراضی اطراف شهر فرودگاهی آمدند، اما ما اراضی را به قیمت کارشناسی در قالب اجاره بلندمدت به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم. همچنین برای سرمایه‌گذاری‌های کلان، امکان واگذاری دائم زمین با موافقت هیات مدیره شرکت نیز وجود دارد.

وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه امام خمینی نیز گفت:‌ با یک شرکت هواپیمایی برای ایجاد ایرتاکسی قرارداد منعقد و زمین نیز به این شرکت واگذار شده است، البته در قرارداد این موضوع دیده شد که مجوز لازم را از سازمان هواپیمایی بگیرند و فعلاً ناوگان را تأمین کرده‌اند. این شرکت هواپیمایی از ایرلاین‌های مطرح کشور اما با ابعاد کوچک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار