دردولت تدبیر و امید صورت گرفت:

رتبه المپیادهای دانش آموزان قزوینی ۶ پله ارتقا یافت

قزوین(پانا)-دانش‌آموزان قزوینی با کسب مقام های برتر در المپیادهای علمی کشور طی سالهای ۹۲ تا ۹۹ رتبه استان را ۶ پله ارتقا داده و از یازدهم به پنجم صعود کردند.

کد مطلب: ۱۱۸۷۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رتبه المپیادهای دانش آموزان قزوینی ۶ پله ارتقا یافت

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش قزوین؛ دانش‌آموزان قزوینی با کسب مقام های برتر در المپیادهای علمی کشور طی سالهای ۹۲ تا ۹۹ رتبه استان را ۶ پله ارتقا داده و از یازدهم به پنجم صعود کردند.

آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه کشور مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید بوده و تلاش های فراوانی در زمینه شکوفایی استعدادهای آینده سازان انجام شده است.

به گفته مسوولان و کارشناسان ،آموزش و پرورش به علت نقش حیاتی که در تربیت نسل آینده برعهده دارد عموما در کشورهای توسعه یافته مورد توجه بسیار زیاد قرار می‌گیرد.

از یک سو گستردگی این نهاد شامل فرهنگیان، دانش آموزان و اولیا،به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی و از سوی دیگر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان پایه توسعه همه جانبه و رشد علمی کشور، اهمیتی ویژه و جایگاه خاص به آن داده است.

دولت یازدهم و دوازدهم در طول فعالیت خود خدمات ارزنده ای را در حوزه آموزش و پرورش استان قزوین با ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و ۱۷ هزار و ۳۰۰ فرهنگی در بخش های مختلف انجام داده و در شاخص های مختلف با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. دولت یازدهم و دوازدهم در طول فعالیت خود خدمات ارزنده ای را در حوزه آموزش و پرورش استان قزوین با ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و ۱۷ هزار و ۳۰۰ فرهنگی در بخش های مختلف انجام داده و در شاخص های مختلف با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: طی هشت سال گذشته دانش آموزان قزوینی در المپیادهای علمی در سطح کشور خوش درخشیدند و توانستند و از رتبه یازدهم به رتبه پنجم کشور صعود کنند.

حسنعلی اصغری افزود: در حال حاضر دانش آموزان قزوینی در شرایط بحران کرونا رتبه پنجم کشوری در المپیادهای علمی و عملی را از آن خود کردند.

وی اظهار کرد: همچنین طی این مدت در جشنواره هنرهای تجسمی و مهارت های هنری از رتبه پانزدهم کشور به رتبه دوم رسیدند و درصد قبولی فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای از رتبه هشتم به رتبه چهارم کشور صعود کرد.
اصغری تاکید کرد: سال جدید به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده و ما هم باید در این مسیر گام برداریم و بر اساس سند تحول توانمندی های خود را شکوفا کنیم.

وی با بیان اینکه هدف گذاری امسال حرکت در مسیر اجرای سند تحول و ارتقای جایگاه استان قزوین در کنکور سراسری است، تصریح کرد: هم اکنون در پذیرش دانش آموزان در کنکور سراسری با نمره خام رتبه ششم و در پذیرش دانشگاهی رتبه ۱۳ را داریم که این وضعیت باید تغییر کند.

این مسوول افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان ورودی پایه دهم در رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل شوند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان استان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که در این بخش قزوین جزو استان‌های نخست کشور قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرودش استان قزوین گفت: تعداد هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش استان در سال ۹۲ تقریبا ۱۶ هزار نفر بود که در سال ۹۹ به ۱۷ هزار و ۸۴۸ نفر رسید و تعداد هنرستان‌های روزانه فنی و حرفه ای و کاردانش نیز از ۱۰۳ واحد به ۱۱۲ واحد آموزشی رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه راه اندازی مدارس هیات امنایی در راستای توسعه مشارکت های مردمی است، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ۸۴ مدرسه هیات امنایی در سطح استان راه اندازی شد.

وی اظهار کرد: تعداد مدارس هیات امنایی در سال ۹۲ در سطح استان ۴۹ واحد آموزشی بود که هم اکنون به ۱۳۵ واحد آموزشی رسیده است و تعداد دانش آموزان از ۱۵ هزار و ۲۵۷ نفر به ۴۹ هزار نفر رسیده است.

اصغری اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید با توجه به کیفیت بخشی مدارس هیات امنایی تمامی مدارس ۲ شیفت حذف و تعداد مدارس و دانش آموزان افزایش یافت.

وی در ادامه به مدارس آموزش از راه دور در مقایسه با میزان جذب دانش آموزان از سال ۹۲ تا ۹۹ اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۲ تعداد ۲ هزار و ۳۷۵ دانش آموز از راه دور مشغول به تحصیل بودند که در سال ۹۹ به سه هزار و ۵۲۷ نفر رسیدند و آمار مدارس آموزش از راه دور در سال قبل از شروع دولت تدبیر و امید ۱۷ مدرسه بود که در سال پایانی دولت به ۲۷ مدرسه رسیده است که رشد ۵۸ درصدی نسبت به دولت قبل را شاهد هستیم.

این مسوول تاکید کرد : میزان رشد و توسعه مدارس و مراکزغیردولتی در این مدت چشمگیر بوده است که ۱۵۴ واحد آموزشی به ۲۵۹ واحد رسید و تعداد دانش آموزان از ۱۲ هزار و ۱۸۵ نفر در سال ۹۲ هم اکنون به ۲۳ هزار و ۹۴۳ دانش آموز در سال جاری رسیده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: افزایش پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی از ۹۴ درصد به ۹۸ درصد از دیگر موفقیت‌های آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید در این استان به شمار می‌رود.

سید یدالله حسینی افزود:مدارس ابتدایی در سال ۹۲ در سطح استان ۷۴۶ واحد آموزشی بود که هم اکنون به ۹۹۹ رسیده است و با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی تعداد مدارس دوره دبستانی در سال‌های۹۲ -۱۴۰۰رشد صعودی داشته است.

وی اظهار داشت : همچنین جمعیت دانش آموزان ابتدایی طی این مدت از ۱۰۶ هزار و ۸۱۴ نفر به ۱۲۸ هزار و ۲۲۱ نفر و تعداد کلاس های درس از چهار هزار و ۵۳۵ کلاس درس در سال ۹۲ به پنج هزار و ۲۲۶ کلاس در سال ۹۹ رسیده است.

حسینی اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تراکم دانش آموزی ۲۲ و ۵۳ صدم درصد بود که هم اکنون به ۲۴ و ۵۳ صدم درصدرسیده است و پوشش دانش آموزان در دوره اول ابتدایی و پیش دبستانی ۹۹ و چهار دهم درصد بود که در سال ۹۹ به ۹۹ و ۳۶ صدم درصد رسید.

این مسوول با اشاره به دانش آموزان بازمانده از تحصیل افزود: در سال ۹۲ در سطح استان در دوره ابتدایی موفق به جذب ۵۲ دانش آموز شدیم که در سال تحصیلی ۹۹ بیش از ۱۵۳ دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شدند.
وی تاکید کرد: طی این مدت در دولت تدبیر و امید در پوشش دوره پیش دبستانی ۱۴ هزار و ۱۳۹ نفر در سال ۹۲ به ۱۹ هزار و ۲۴۳ نفر در سال ۹۹ رسیده است و همچنین تعداد کلاس های دوره پیش دبستانی از ۶۵۱ کلاس به ۸۹۶ کلاس درس در شرایط مجازی فعال است.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: همچنین طی این مدت نرخ تکرار پایه ابتدایی از ۸۳ صدم درصد به هشت دهم درصد رسید و برخی صاحب نظران تعلیم وتربیت معتقدند، تکرار پایه در مواردی اندک می تواند فرصت مناسبی را برای پیشرفت عملکرد تحصیلی تربیتی دانش آموزان ایجاد کند و از طرفی توجه به آثار مخاطره انگیز آن در بعد رفتاری و روانی کودک نیز ضرورت دارد.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت ریشه یابی و شناسایی دقیق مشکلات درسی دانش آموزان و پیش بینی فعالیت های تکمیلی، به خصوص در مفاهیم دروسی همچون ریاضی و فارسی که محتوای آن منطبق بر اصل توالی استوار است و می تواند در فرصت های آموزشی فرد به فرد به پیشبرد وپیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک شایان کند.

حسینی با اشاره به اهداف کلی برنامه تکرار پایه افزود: بهبود مستمر کیفیت آموزشی و ارتقا عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی مد نظر قرار دارد و تشکیل بانک آمار و اطلاعات از دانش آموزان تکرار پایه و گروه‌های سنی ابتدایی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره بر استمرار آموزش و یادگیری دانش آموزان دارای نیازهای ویژه با تاکید بر دیرآموزان افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۴۵۰ دانش آموز با نیازهای ویژه و تلفیقی در استان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد در سال ۹۲ یکهزار و ۳۰ نفر با نیازهای ویژه هم اکنون به یکهزار و ۳۱۸ نفر رسیده است.

حسینی با بیان اینکه طی بررسی های انجام شده توجه به روند آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه به خصوص روش آموزش تلفیقی- فراگیر اثرات مثبت در نزدیک کردن کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه دارد ، اضافه کرد: آموزش تلفیقی در بسیاری از مدارس امری موفقیت آمیز بوده و مشاهده شده که دانش آموزان با نیازهای ویژه که در کنار دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می کنند محدوده گسترده تری از رفتارهای اجتماعی مناسب را کسب می کنند.
این مسوول تصریح کرد: مهارت های زبانی این افراد در این مدارس افزایش یافته و در دستیابی به اهداف تحصیلی موفق تر عمل می کنند.

وی تاکید کرد : دورهای تلفیقی در مدارس عادی به دانش آموزان با نیازهای ویژه فرصت می دهد تا به عنوان اعضای مهم و موثر جامعه و مدرسه در نظر گرفته شوند.

به گفته حسینی، کودکان باید به نحوی زندگی در جامعه و تعامل با یکدیگر را آموزش ببینند و به منظور اجرایی شدن این مساله نیاز است تمام دانش آموزان در کنار یکدیگر از حق طبیعی خود یعنی"آموزش و یادگیری"به صورت برابر بهره مند شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز با اشاره به اقدامات این معاونت در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: ارتقاء باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بر اساس شاخص های ارزیابی شهید رجایی در سال ۹۰، نرخ با سوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۲ و دو دهم درصد و بر اساس سرشماری سال ۹۵ نرخ با سوادی ۹۶ و سه دهم درصد بود که بر اساس آمار ارسالی از سازمان سوادآموزی کشور در سال ۹۹ این شاخص در استان قزوین به بیش از ۹۹ درصد ارتقاء یافته است.
کبری جعفربگلو افزود: هم اکنون یک درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان بی‌سواد هستند که سالانه بخشی از این افراد تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: مراکز یادگیری محلی از سال ۹۴ با تصویب هیات دولت توسط سازمان سوادآموزی با هدف تلفیق سواد و مهارت های زندگی در اکثر مناطق کشور راه اندازی شد و همزمان در استان قزوین امکان سنجی ها آغاز و از سال ۹۵ تاکنون هفت مرکز یادگیری محلی در سطح شهرستان های استان راه اندازی شد.

جعفربگلو تصریح کرد: مراکز یادگیری به عنوان پایگاه تخصصی ارائه‌کننده خدمات آموزشی و فرهنگی ویژه بی‌سوادان و کم‌سوادان بزرگ‌سال از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این مراکز گامی در کاربردی کردن آموزش بزرگسالان و یادگیری مادم العمر جامعه هدف سوادآموزی با آموزش های سواد است، ادامه داد:، مهارت های اساسی زندگی ، اجتماعی ، حقوق شهروندی ، آموزش حرف و مشاغل خرد و خانگی در راستای توانمند سازی شناختی و مهارتی ، فقر زدایی و ارتقاء سطح فرهنگ و دانش افراد آسیب دیده و محروم از نعمت سواد و آگاهی از جمله اهداف مراکز یادگیری محلی است.

این مسوول با تاکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی و آموزه های دینی با اجرای طرح "نماز کلید بهشت" افزود: در اجرای تفاهم نامه سازمان سوادآموزی با ستاد اقامه نماز طرح نماز کلید بهشت همانند سایر استان ها از سال ۹۶ با پوشش ۱۰۰ درصدی سوادآموزان ثبت نام شده در کلاس های سوادآموزی در استان قزوین به اجرا در آمده و کلیه آموزش دهندگان استان در دوره های تخصصی طرح که با مشارکت ستاد اقامه نماز استان در طی سال به اجرا در آمده شرکت کرده و گواهینامه دوره را دریافت کردند.

وی خاطر نشان کرد : همچنین در بحث تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی ، تولید و چاپ یک جلد محتوای تالیفی فارسی سواد آموزی طرح کارگری و اصناف، یک جلد محتوای تالیفی ریاضی سواد آموزی طرح کارگری و اصناف، یک جلد محتوای تالیفی قرآن سواد آموزی طرح کارگری و اصناف، یک جلد محتوای تالیفی کتاب کار سواد آموزی طرح کارگری و اصناف، چهار جلد محتوا های آموزشی و کمک آموزشی در راستای بومی سازی و کاربردی کردم محتوا ها با توجه به نیاز مخاطبان که از سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۷ به سرانجام رسید و در این زمینه از همکاری مولفان استانی استفاده شده است.

جعفربگلو اضافه کرد: اجرای طرح های متنوع در پوشش سواد و ارتقاء توانمندی های افراد جامعه هدف که بیش از ۱۶ طرح سوادآموزی در استان از سال ۹۲ تاکنون به اجرا در آمده است که در این میان به طرح هایی چون آموزش اولیاء بی سواد دانش آموزان، آموزش با رایانه ، آموزش با تبلت ، حلقه های کتابخوانی ، خواندن با خانواده ، سوادآموزان زنان و دختران روستایی و عشایری، آموزش کودکان کار ، بی سرپرست و بد سرپرست، نشست کتابخوانی و معلولان آموزش پذیر اشاره کرد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: طی این مدت اجرای این طرح ها در راستای پوشش حداکثری اقشار آسیب دیده و بی بهره از نعمت سواد و دانش بوده است و انعقاد تفاهم نامه های استانی در راستای مشارک جویی از دستگاه ها و نهادها،نشست های متعددی با دستگاه های اجرایی به منظور جلب مشارکت دستگاه ها در زمینه ارتقاء شتخص خای سوادآموزی استان صورت گرفته از جمله در سال ۹۹ بیش از ۳۰ نشست با مسوولان سازمان ها و دستگاه ها ی اجرایی انجام گرفت که منجر به انعقاد هشت تفاهم نامه استانی شد.

وی افزود: آمار تفاهم نامه های منعقده سازمان از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۱۲ تفاهم نامه می رسد و برگزاری یادبود ۱۷۳ شهید سوادآموزی کشور در هفته منابع طبیعی و غرس ۱۷۳ اصله نهال مثمر به مناسبت یادبود شهدای سوادآموزی کشور در هفته منابع طبیعی در سال ۹۵ در اردوگاه شهی بابایی استان ( یانس آباد) به اجرا در آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار