کیومرث پوراحمد در گفت‌وگو با پانا:

فیلم اقتباسی نداریم چون صعه صدر بین نویسنده کتاب و فیلم‌ساز نیست

نویسنده کتاب می‌خواهد فیلم عین نوشته‌اش باشد

تهران (پانا) – «کیومرث پوراحمد» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسی است که سال‌ها قبل با ساختن مجموعه موفق «قصه‌های مجید» سنگ بنای ساخت فیلم‌های اقتباسی را در سینمای ایران احیا کرد. او راز موفقیتش را در همراهی و صعه صدر «هوشنگ مرادی کرمانی» به‌عنوان نویسنده کتاب «قصه‌های مجید» بیان می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فیلم اقتباسی نداریم چون صعه صدر بین نویسنده کتاب و فیلم‌ساز نیست

سینما قالبی جدید از داستان‌گویی است و جدا از داستان نیست. در دنیا هم سینمای اقتباسی بخش مهمی بوده و اینکه فیلمی مبتنی بر یک کتاب باشد اعتباری برای سینماست؛ اما در ایران پیوند سینما و جامعه نشر و ادبیات ضعیف بوده و از طرفی مشکل اصلی سینمای ما فیلم‌نامه است که با اقتباس بخش مهمی از آن را می‌تواند حل کرد.
هر فیلمی که اقتباس‌شده همیشه پشت سر آن دعوا بوده
«کیومرث پوراحمد» کارگردان «خواهران غریب» درباره عدم پیگیری ایده ساخت فیلم‌های اقتباسی از رمان و داستان‌ها به پانا گفت: «اقتباس در این مملکت همیشه سخت و پرحاشیه است زیرا بین نویسنده کتاب و کارگردان درگیری‌های بدی به وجود آمده است. برای مثال آقای کیمیایی فیلم «خاک» را از روی داستان «آوسنه بابا سبحان» دولت‌آبادی ساخته بود و خیلی علیه یکدیگر صحبت کردند. هر فیلمی که اقتباس‌شده همیشه پشت سر آن دعوا بوده است.»
مرادی کرمانی معتقد است هرکاری می‌خواهی با قصه من بکن
پوراحمد دلیل موفقیت ساخت فیلم اقتباسی قصه‌های مجید را چنین عنوان کرد: «در مورد قصه‌های مجید که از کتاب آقای هوشنگ مرادی کرمانی اقتباس‌شده است موضوع تفاوت دارد زیرا قصه‌های زیادی از ایشان تبدیل به فیلم شده است. قصه‌های مجید حدود 37 قصه بوده که من حدود 20 تا قصه را برداشتم و حدود 12 فیلم ساختم و بعضی‌ها را دوتایکی کردم اما خیلی‌های دیگر به سراغ آثار ایشان رفتند و کارکردند. برای مثال آقای مهرجویی «قصه‌های مامان» را ساختند یا علی حاتمی که فیلم‌های کوتاه و بلندی را از مجموعه آثار مرادی کرمانی ساخت.»
وی افزود: «علتش این است که آقای مرادی کرمانی نظر درستی دارد و معتقد است قصه من سرجایش است و فیلم تو هم سرجایش است. فیلم تو به‌اندازه خوبی یا بدی که دارد ماندگار می‌شود یا نمی‌شود و من هم قصه‌ام به‌اندازه خوبی یا بدی که دارد ماندگار می‌شود. وی می‌گوید تو هرکاری که می‌خواهی با قصه من بکن و آزاد هستی.»
نویسنده کتاب می‌خواهد فیلم عین نوشته‌اش باشد
پوراحمد، کارگردان «شب یلدا» درباره دلیل اصلی درگیری میان نویسنده کتاب و کارگردان‌ها گفت: «به نظر من مشکل اینجاست که صعه صدر بین نویسنده کتاب‌ها و فیلم سازها نیست. من در آن دوره‌ای که قصه‌های مجید را ساختم، یادم می‌آید هر پیشنهادی به آقای هوشنگ مرادی کرمانی می‌دادم موافقت می‌کرد و این در نویسنده‌ها نیست. واقعا فکر می‌کنند فیلم باید عین نوشته آن‌ها باشد که من با این موضوع از سوی مرادی کرمانی به مشکل برخورد نکردم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار