بیماری فشار خون بالا، علل و علائم آن

یزد (پانا) - خون در داخل شریان ها دارای نیرویی است که به آن فشار خون می گویند و یکی از علائم اصلی حیات انسان است. میزان این نیرو در ایجاد بیماری ها و مشکلات برای فرد تاثیر دارد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بیماری فشار خون بالا، علل و علائم آن

فشارخون دارای دو سطح حداکثر و حداقل است که چنانچه خارج از این محدوده باشد فرد را دچار مشکلاتی می‌کند.
فشارخون بالا یکی از بیماری‌های مربوط به فشار خون است. در این بیماری فشار خون شخص که بوسیله دستگاه فشارسنج اندازه گیری می شود بالاتر از حد طبیعی است.
فشارخون بالا شامل دو نوع اولیه و ثانویه است. ۹۵ درصد بیماران فشار خون را نوع اولیه تشکیل می‌دهند و علل ایجاد بیماری در آنها سن بالا، جنس مرد، نژاد، اختلال چربی خون، استعمال دخانیات، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت و سابقه خانوادگی است. البته این نکته شایان ذکر است که بروز فشار خون بالا هنوز علت مشخصی ندارد و عوامل فوق در بروز این بیماری دخالت دارند.
علت فشار خون ثانویه نیز تغییر در ترشح هورمون ها و یا کارکرد کلیه ها است. این نوع از فشار خون بالا با درمان به موقع بیماری های زمینه ای، قابل برگشت به مقدار طبیعی است.
خطر ابتلای افراد ذیل به فشارخون بالا بیشتر از سایرین است.
۱. افرادی که یک یا چند نفر از اعضای نزدیکان ها به این بیماری مبتلا هستند.
۲. سیاه پوستان
۳. افراد بالای ۳۰ سال
۴. افراد چاق
۵. افرادی که فعالیت جسمانی ندارند.
۶. افرادی که نمک زیادی مصرف می کنند.
۷. افراد مبتلا به بیماری هایی همچون دیابت، قند خون، نقرس، بیماری های کلیوی
۸. زنان باردار
۹. افرادی که مصرف الکل و دخانیات دارند.
علائم بیماری:
مهمترین خطر فشار خون بالا این است که خود شخص به تنهایی قادر به تشخیص بیماری اش نیست و یک سوم افرادی که فشار خون بالا دارند از داشتن این مشکل آگاه نیستند. از این رو به این بیماری قاتل خاموش می گویند، زیرا بی سر و صدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می کند. تنها راه اطلاع از این مشکل معاینه و کنترل منظم فشار خون توسط پزشک مربوطه است؛ اما وجود نشانه هایی همچون سردرد شدید، تاری دید، تنگی نفس، تورم پاها و درد در قفسه سینه می تواند بر این موضوع که فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی است دلالت داشته باشد.

درمان دارویی فشار خون بالا

در حال حاضر داروهای مختلفی برای درمان فشار خون بالا موجود است. پزشکان برای هر فرد بسته به شرایط و ویژگی های فرد داروی خاصی تجویز می کنند. بنابراین داروهای هر شخص قابل توصیه به دیگران نبوده و منحصر به همان فرد است.
نکته مهم در درمان دارویی این است که شخص باید داروها را به موقع مصرف کند. از قطع کردن، کاهش و یا افزایش آن بدون نظر پزشک به طور جدی خودداری کند و حتی در صورت احساس بهبودی به مصرف دارو ادامه دهد.

درمان غیر دارویی فشار خون بالا

درمان غیر دارویی این بیماری نیز همچون درمان دارویی برای هر شخص متفاوت بوده است به طور کلی رعایت رژیم غذایی، ورزش و فعالیت، جسمانی ترک دخانیات و مشروبات الکلی و کاهش وزن می تواند درد درمان و کاهش فشار خون بالا تاثیر داشته باشد.
۱۷ می عنوان روز جهانی فشارخون‌بالا نامگذاری شده است. این روز به منظور افزایش آگاهی نسبت به فشار خون بالا در جهان این چنین نام گرفته است به هر ساله انجمن فشار خون بالا و جوامع مربوطه در دنیا این روز را جشن می گیرند.

خبرنگار: امیرحسین امیری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار