ارتباط مو با سلامت بدن

تهران (پانا) - ممکن است همیشه به دنبال این باشید که چه نوع مدل ریشی به صورت شما می‌آید و چه مدلی را نباید استفاده کنید.

کد مطلب: ۱۱۸۵۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط مو با سلامت بدن

به‌گزارش نمناک، ریش معمولاً مدل‌های مختلفی دارد اما نکته ای که در مورد آن ها حائز اهمیت است، این است که ریش در مردان نشان دهنده سلامت آن ها می باشد و می تواند علائمی را از درون بدنشان نیز نشان دهد.

ریزش موی ریش
بعضی از افراد دچار اختلالات سیستم ایمنی و خود ایمنی می باشند و فولیکول های مو در قسمت ریش آنها به موها حمله می کند و آن ها را از رشد باز می دارد. البته این مورد شیوع ندارد اما می تواند باعث ایجاد حساسیت، سوزش و التهاب شود که قابل درمان است. اگر با ریزش موی ریش مواجه شدید، احتمالاً ریزش موی سر، خستگی، اضافه وزن، کاهش وزن، تغییر در عادات خواب، کم انرژی بودن ومشکل در گوارش هم به همراه خواهد داشت. پس باید وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید که گاهی اوقات علت آن اختلالات تیروئید است.

نازک بودن ریش
چنانچه در این بخش اشاره کرده ایم دلایل زیادی برای نازک بودن ریش از کمبود مواد مغذی وجود دارد. سوء تغذیه تأثیر مستقیمی روی ریزش ریش دارد. احتمالاً کالری مصرفی شما به اندازه کافی برای رشد موهای ریش نیست یا با کمبود پروتئین مواجه هستید که نقش مهمی در سلامت بافت های بدن دارد و عامل رویش موها است. سعی کنید از منابع پروتئینی سالم مثل تخم مرغ، گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و ماست یونانی استفاده کنید. ویتامین e، ویتامین c، زینک، بیوتین و اسید های چرب نیز گزینه های سالمی هستند. به اندازه کافی آب بنوشید. البته علائم کمبود مواد مغذی در افراد مختلف متفاوت است گاهی اوقات کم خونی هم می تواند عامل ریزش و نازک شدن موی صورت در مردان باشد.

ضخیم بودن ریش
موی صورت مردان یکی از ویژگی های ثانویه جنسیتی آن ها محسوب می شود. یعنی نشان دهنده نوع واکنش بدنی آن ها به تستوسترون است که نقش مهمی در رشد موهای صورت دارد. اگر ریش کاملی دارید، احتمالاً حساسیت شما به تستوسترون نسبت به افرادی که موی نازکی دارند، بیشتر است.

موی ریش خشک و شکننده
احتمالا به این دلیل است که موی صورت خود را بیش از حد اصلاح می کنید. البته که موی صورت از لحاظ ساختار نسبت به موی سر متفاوت است اما بسیار مهم است که به آن رسیدگی کنید. بعضی از شامپوها و شوینده های مخصوص صورت آقایان، چربی های ضروری مو و مواد مورد نیاز برای ریش را از بین می برند و باعث خشکی و شکنندگی ریش می شوند.

ریش پولکی
بعضی از افراد دچار ریش پولکی و یا شوره در ریش خود هستند. خوشبختانه به راحتی می توان این مشکل را برطرف کرد. باید از شامپو های ضد شوره ای استفاده کنید که هم با پوست سر و هم با پوست صورت شما کاملاً ملایم رفتار کنند و ضد باکتری نیز باشند. 1 الی 3 بار در هفته از این مواد شوینده برای از بین بردن شوره استفاده کنید تا از خارش و التهاب فولیکول های مو و جوش در امان بمانید.

ریش نداشتن
این مورد بسیار نادر است اما بعضی از مردان هیچ رشد مویی در صورت خود ندارند. در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است مشکل ژنتیکی باشد که نقش مهمی در رویش مو دارد. متاسفانه در این موارد معمولاً کار خاصی نمی توان انجام داد. البته ریش نداشتن اصلا اتفاق خطرناک و مضری نیست اما در هر حال بهتر است که دلایل آن را بررسی کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار