نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی

تهران (پانا) - در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، موضوع آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی برای اجرا ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی

به استناد مصوبه جلسه 986 شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 6/11/99 موضوع« واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش » آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس‌کشورهای خارجی( مصوب جلسه 143 تاریخ 12/9/76 کمیسیون معین شورای‌عالی و اصلاحات مصوب جلسات644 تاریخ 16/10/78 و 829 تاریخ 18/8/89 شورای‌عالی آموزش و پرروش)، بازنگری و به شرح زیر تصویب شد.

در اجرای مفاد بند10 از ماده 6 لایحه قانونی تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش، رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا پایان دوره دوم متوسطه و تشخیص و تطبیق آن با مقررات آموزشی ایران، برابر مفاد زیر خواهد بود.

ماده1- مدارک تحصیلی دانش‌آموزانی ارزشیابی می‏شود که در مدارس خارجی (داخل یا خارج از کشور) تحصیل کرده باشند و جهت تعیین ارزش مدارک تحصیلی یا ادامه تحصیل در مدارس ایرانی، متقاضی ارزشیابی از مدارک تحصیلی خود باشند.

تبصره- مدارک تحصیلی صادره از مدارس بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مدارس اتباع خارجی (داخل کشور) نیز مشمول ماده فوق است.

ماده 2- مدارک تحصیلی خارجی به شرطی ارزشیابی می‌شود که اعتبار و صحت صدور و تعلق آن‌ها به ‏فرد متقاضی به تأیید نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا وزارت امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران رسیده ‌باشد.

تبصره- ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که مدارک تحصیلی خارجی آنان برای ارزشیابی ناقص( فاقد تأییدیه، عدم اتمام پایه تحصیلی و...) می‌باشد، با نظر کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی یا اداره کل آموزش و پرورش استان(حسب مورد) به صورت مشروط در پایه استحقاقی، بلامانع است. این قبیل دانش‌آموزان مجاز خواهند بود در ارزشیابی خرداد و شهریور‌ماه شرکت کنند. قبولی آنان در نوبت‌های مذکور به عنوان امتحان تعیین پایه محسوب می‌شود. در صورت عدم کسب شرایط قبولی تا پایان شهریور‌ماه، ادامه تحصیل دانش‌آموزان مذکور در سال تحصیلی بعد، به صورت تکرار پایه مجاز است.

ماده 3- در ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی، تطبیق مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی و سن متعارف برای ثبت نام و ادامه تحصیل در هر یک از پایه‌های تحصیلی ایرانی، مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

تبصره1- حداقل سن متقاضی برای ورود به پایه اول ابتدایی 6 سال تمام می‌باشد. مبنای محاسبه سن و سنوات تحصیلی، اول مهرماه هر سال خواهد بود.

تبصره2-تعیین پایه و نحوه ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که کمتر از یک‌سال کامل( به طور مستمر) تحصیل کرده باشند، به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی/ اداره کل آموزش وپرورش استان(حسب مورد) خواهد بود.

تبصره 3-چنانچه دانش‌آموز در نظام آموزشی تحصیل کرده باشد که سن شروع تحصیل رسمی در آن نظام، از 5/5 سالگی مجاز بوده، شرط‌ حداقل‌ سن ‌برای ارزشیابی مدرک تحصیلی و ثبت‌نام در مدرسه ایرانی، همان 5/5 سال خواهد بود.

ماده 4- ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموز در پایه تحصیلی پایین‌تر از پایه استحقاقی خود با تقاضای کتبی ‏ولی یا سرپرست قانونی وی با رعایت حداقل سن متعارف، بلامانع است. ارتقاء دانش‌آموز به پایه بالاتر از شرایط استحقاقی، مجاز نخواهد بود.

ماده 5- ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی تا پایان دوره اول متوسطه برابر شیوه‌نامه مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار می‌شود.

ماده 6- ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی در دوره دوم متوسطه به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک خارجی می‌باشد. کمیسیون می‌تواند برخی از وظایف خود را به واحد کارشناسی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور واگذار کند.

ماده7- کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با ترکیب اعضا به شرح زیر در مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تشکیل می‌شود.

ترکیب اعضا:
1- رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور یا معاون مربوط (رئیس کمیسیون)
2و 3- دو نفر صاحب‌نظر و آشنا به نظام‌های آموزشی کشورهای خارجی به انتخاب رئیس مرکز
4- نماینده تام‌الاختیار دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش
5- رئیس اداره ارزشیابی مدارک تحصیلی کشورهای خارجی( دبیر کمیسیون)
6- نماینده معاون آموزش متوسطه

تبصره 1- جلسات کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با حضور 4 نفر از اعضا رسمیت می‌یابد. برگ رأی کمیسیون باید به امضای حداقل 3 نفر از اعضای کمیسیون (رئیس کمیسیون و حداقل 2 نفر از اعضای دیگر) برسد، در غیر این صورت فاقد اعتبار و غیر قابل اجراست. مصوبات کمیسیون توسط رئیس مرکز یا معاون وی ابلاغ می‌شود.

تبصره 2- حکم اعضای کمیسیون توسط رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور برای مدت دو سال صادر می‌شود. تمدید عضویت آنان بلامانع است.

تبصره 3- اعضای کمیسیون با رعایت قوانین و مقررات به ازای ساعت حضور در جلسات، حق‌الزحمه دریافت خواهند کرد.

ماده 8- تعیین شاخه/ رشته دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه با توجه به دروس گذرانده شده و درخواست متقاضی، حسب مورد به عهده واحد کارشناسی/ کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی خواهد بود.

تبصره- در تعیین و انتخاب شاخه و رشته دانش‌آموز، توجه به شرایط ورود به هر یک از رشته‌های تحصیلی، برنامه و مواد درسی آن رشته، الزامی است.

ماده 9- در صورتی که متقاضی به تشخیص کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، شرایط لازم برای اخذ گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه را داشته باشد، گواهی‌نامه پایان تحصیلات مطابق نمونه مصوب، برای وی صادر می‏ شود.

ماده10- آراء کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی/ واحد کارشناسی(در صورت تفویض کمیسیون) و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ( تا پایان دوره اول متوسطه) از حیث ثبت‌نام و ادامه تحصیل و ارزشیابی‌های داخلی در هر موقع از سال تحصیلی قابل اجراست و محدودیت زمانی آیین‌نامه‌های جاری، مانع اجرای آن نمی‏ شود.

ماده 11- مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور موظف است گزارش اجرای این آیین‌نامه را حسب درخواست دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، ارائه کند.

ماده12 - شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه، از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تهیه و پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش، ابلاغ می‌شود.

ماده13- با ابلاغ این آیین نامه، مصوبات مغایر قبلی لغو می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار