در بیست و هشتمین قسمت از ماهِ ماه روایت شد؛

مردی که چهار بار سرطان را شکست داد

تهران (پانا) - بیست و هشتمین برنامه ماهِ ماه شب گذشته میزبان دکتر فرهاد سمیعی، فوق تخصص آنکولوژی و رادیوتراپی، بوریس حق نظری و رزا نمونوو بود.

کد مطلب: ۱۱۸۴۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مردی که چهار بار سرطان را شکست داد

به گزارش روابط عمومی برنامه، بیست و هشتمین برنامه ماهِ ماه با یاد و خاطره دکتر سیدمهدی بهشتی شیرازی متخصص اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) شهرستان راور از توابع استان کرمان که سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت، آغاز شد.
در ابتدای برنامه دکتر فرهاد سمیعی درباره بیماری سرطان گفت: سرطان یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از کدهاست که میزان موفقیت در درمان آن به عوامل متعددی مانند شرایط بیمار و مرحله تشخیص بیماری بستگی دارد. سرطان ها نسبت به نوع و میزان وسعت خود می توانند به صورت کامل یا نسبی درمان و یا تحت درمان های تسکینی قرار گیرند.
وی بر بهبود باورهای اجتماعی و فرهنگی، آموزش عمومی و نقش رسانه های عمومی در زمینه پیشگیری از بیماری سرطان تاکید کرد و گفت: سرطان پرهزینه ترین بیماری در حوزه پزشکی است. ترویج فرهنگ پیشگیری، امروزه به عنوان یکی از ارکان مهم در امر پیشگیری از سرطان شناخته شده است، سازمان جهانی بهداشت پیشگیری را به صرفه ترین روش کاهش سرطان می داند، باید برنامه کنترل سرطان را جامع ببینیم یعنی در تمام ابعاد پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و پیگیری نجات یافتگان را تا انتها دنبال کنیم. متاسفانه در کشور در زمینه تشخیص و درمان سرطان خوب و موفق هستیم اما در زمینه پیشگیری از آن ضعف داریم و باید از طرف مراکز دولتی اقدامات و پشتیبانی های لازم در این زمینه صورت گیرد.
سمیعی افزود: یک سوم موارد سرطان ها با رعایت اصول و سبک زندگی سالم شامل حذف دخانیات، الکل، رعایت اصول تغذیه سالم، بهداشت فردی و محیطی قابل پیشگیری است. در یک سوم موارد سرطان ها نیز با تشخیص به موقع و زودرس می توان به درمان قطعی رسید.
این فوق تخصص آنکولوژی به اهمیت آگاهی مردم از اطلاعات علمی و ضروری در زمینه سرطان اشاره
کرد و گفت : با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه های تشخیص و درمان این بیماری، امید به زندگی بیماران سرطانی افزایش یافته است. حقیقت آن است که می توانیم با سبک سالم زندگی تا 40 درصد از بروز سرطان های مختلف جلوگیری کنیم. این یعنی هنوز 60 درصد سرطان ها، جوامع بشری را درگیر می کنند. بنابراین اگر تمام هم و غم خود را در اجرای برنامه جامع بگذاریم، به عدد 40 درصد در پیشگیری از سرطان می رسیم که البته عدد بسیار ارزشمندی است.
در بخش دوم گفت و گو بوریس حق نظری مردی که چهار بار سرطان را شکست داده است به همراه همسرش رزا نمونوو از هموطنان آشوری کشورمان در استودیو برنامه حضور یافتند.
بوریس درباره ابتلا به بیماری اش گفت: تابستان سال 76 زمانی که 32 ساله بودم و تنها 6 سال از ازدواجم می گذشت متوجه علائم گوارشی مشکوکی شدم که درد سنگینی را در قسمت چپ بدنم نیز احساس می کردم. به پزشک مراجعه کردم و پس از آزمایشات، متوجه شدم که به بیماری سرطان روده بزرگ مبتلا شده ام.
وی در پاسخ به پرسش مجری که آیا سابقه ابتلا به بیماری سرطان در خانواده اش بوده است، گفت: مادرم به سرطان روده بزرگ مبتلا بوده اند و همچنین در خانواده مادری و پدری نیز سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته است.
بلافاصله باید تحت درمان و عمل جراحی قرار می گرفتم و از آنجاییکه که دارای دو فرزند 5 و 6 ساله بودیم، من و همسرم سعی می کردیم برای آنکه محیط خانه دچار تشنج و استرس نشود، با این مساله با آرامش برخورد کنیم. من زیر نظر دکتر فرهاد سمیعی تحت عمل جراحی قرار گرفتم و خدا را شکر که عمل بسیار موفقیت آمیز بود و بهبودی کامل پیدا کردم.
دکتر فرهاد سمیعی در ادامه گفت: بوریس نمونه یک انسان منطقی، متوکل به خدا و سرنوشت است که تا کنون توانسته با آرامش و ایمانی که دارد، با بیماری های خود مقابله کند. وی یکی از افراد نادر در حوزه پزشکی است که در طول زندگی خود چهار بار به بیماری سرطان مبتلا شده است. بوریس در سال 76 بیماری سرطان کولون چپ (روده بزرگ)، سال 82 به بیماری سرطان حالب مثانه، سال 94 به بیماری سرطان کولون راست (روده بزرگ) و سال 95 به بیماری سرطان پیشرفته پروستات که 90 درصد دچار درگیری شده بود، مبتلا شد که در تمامی این سال ها تحت عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفت و تا درمان قطعی (علاج کامل) ادامه داد.
بوریس حق نظری در پایان گفت: عشف و امید دو مقوله ای است که در زندگی من به هم آمیخته است. من همسر، فرزندان و دوستان بسیار خوبی دارم که این ها مهم ترین سرمایه های زندگی من هستند و در راس همه این ها خدایی است که همیشه با تمام وجودم در هر لحظه از زندگی ام احساسش کردم و می کنم. من معتقدم که بیماری سرطان را باید ساده بگیریم، درباره واژه سرطان به راحتی صحبت کنیم و از تکرارش واهمه ای نداشته باشیم.
ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار