در گفت وگو با کادر آموزشی مدرسه ولایت فقیه شهرکرد بررسی شد

کلاس اولی‌ها و مشکلات آموزش در فضای مجازی

شهرکرد(پانا) - آموزش کلاس اولی‌ها تحت تاثیر شدید کرونا و آموزش مجازی قرار گرفته است و در این بین بیشترین مشکلات و تبعات کرونا، شامل حال آنها شد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کلاس اولی‌ها و مشکلات آموزش در فضای مجازی

بی شک یکی از پایه هایی که در آموزش و پرورش تحت تاثیر شدید کرونا قرار گرفته است پایه اول ابتدایی بوده است. در همین راستا آرزو رفیعی معاون آموزشی دبستان ولایت فقیه شهرکرد و آموزگار پایه اول این مدرسه، رامش مومنی با پانا گفت و گو کرده اند که در ادامه اظهارات آنان را می خوانید.

تدریس به دانش آموزان کلاس اول در شرایط سخت کرونایی چگونه بوده است؟

مومنی: با توجه به این که دانش آموزان این پایه سال گذشته به علت شیوع بیماری دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند طبیعتا باید مسائلی مانند نحوه در دست گرفتن مداد و طرز نوشتن را در شروع کار آموزش می دادیم و در شرایطی که کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شد، از اولیا دانش آموز می خواستیم از طرز نوشتن فرزند خود برایمان فیلم ارسال کنند. تعداد زیادی از اولیای وظیفه شناس با ما همکاری خوبی داشتند اما گاهی هم پیش می آمد که اولیا آموزش هایی را که در دوره قبل و در زمان خودشان فرا گرفته بودند، به فرزند خود آموزش می دادند که با روش های نوین آموزشی تفاوت داشت. در دوره پیش از کرونا نیز جلساتی برای اولیا برگزار می شد و روش های تدریس به آنها نیز اموزش داده می شد، اما در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد و این کمی کار را سخت کرده است.

میزان فعالیت آموزشی شما نسبت به شرایط پیش از بیماری کرونا چه تغییری کرده است؟

مؤمنی: قطعا بیشر شده است. چون هم اکنون کلاس ها در این پایه به صورت حضوری نیز دایر است که البته اجباری برای حضور نیست و من در این ساعات باید در مدرسه حاضر شوم. پس از آن نیز باید مطالب را برای دانش آموزان در برنامه شاد ارسال کرده و تکالیف آنها را ببینم به سوالاتشان پاسخ دهم و همچنین فیلم و کلیپ آموزشی را برای روز بعد آماده کنم که انجام این کارها زمان زیادی را می طلبد.

آرزو رفیعی: میزان کار معلمان و عوامل اجرایی به مراتب بیشتر شده است. چون یکی از دغدغه های اصلی ما، دانش آموزان هستند. در این شرایط تعدادی از دانش آموزان امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند و عده ای نیز امکان استفاده از اینترنت به علت هزینه آن را ندارند.

میزان یادگیری دانش آموزان نسبت به قبل، از نظر شما چه تغییری کرده است؟

مومنی: قبل از شیوع کرونا و در زمان عادی دانش آموز 5 ساعت از روز را در مدرسه بود و با معلم خود تعامل داشت بحث املا و روخوانی برای دانش آموز تکرار می شد که خود باعث تقویت یادگیری در دانش آموز بود. اکنون در خانه این میزان کار کمتر شده است و این بر روی یادگیری دانش آموز قطعا تاثیر منفی دارد.

معاون آموزشی مدرسه: میزان یادگیری دانش آموزان نسبت به زمان پیش از کرونا کمتر شده است. چون پیش تر دانش آموز و معلم به صورت چهره به چهره با هم تعامل داشتند و قطعا وقتی معلم به صورت حضوری با دانش آموز خود ارتباط داشته باشد می تواند شناخت بیشتری نسبت به او پیدا کند، نقاط قوت و ضعف دانش آموز خود را بفهمد و تدریس بهتری داشته باشد. ولی در شرایط کنونی معلم خبر ندارد وقتی سوالی از دانش آموز می پرسد، آیا خود دانش آموز به سوال پاسخ می دهد یا به کمک اولیا بوده است. این قطعا بر یادگیری درست دانش آموز تاثیر می گذارد.

مهم‌ترین دغدغه معمان و کارکنان اجرایی مدارس چیست؟

مومنی: از نظر من مهم ترین دغدغه بحث یادگیری دانش آموزان است که امیدواریم آموزش هایی که به صورت غیرحضوری به دانش آموزان داده می شود، برای آنها مفید باشد.
رفیعی: یکی از دغدغه های اصلی من ارتباط دانش آموزان با برنامه شاد است که دانش آموز مطالب و کلیپ های آموزشی را در اختیار دارد یا خیر. آیا واقعا در کلاس های مجازی دانش آموز به همراه معلم با درس به خوبی پیش می رود یا خیر و این ها برای من ایجاد دغدغه می کند. البته بحث یادگیری دانش آموز خصوصا در پایه های پایین تر برای من مهم است چون گاهاً روشی که معلم آموزش می دهد با روش مادر و اولیا متفاوت است.

اگر شرایط به حالت عادی برگردد، آیا می توان از برنامه شاد به عنوان مکمل درسی استفاده کرد؟

مومنی آموزگار پایه اول: قطعا از برنامه شاد در آینده می توان برای بیان مطالب فراموش شده، تکالیف، نکات، توضیح مجدد برخی مطالب مهم و ارتباط با اولیا دانش آموزان و ... استفاده شود.
رفیعی: بله پیام رسان شاد برای استفاده به عنوان مکمل در بحث آموزش مناسب است.

از امکانات و سرعت شبکه شاد رضایت دارید؟

مومنی: برنامه شاد به نسبت سال گذشته بهتر شده است ولی هنوز هم به طور کامل انتظاراتی را که از این برنامه می رود را برآورده نکرده است. قطع و وصل ها گاهی باعث ناراحتی و عصبانیت دانش آموز و معلم می شود.

رفیعی معاون آموزشی: گاهی سرعت ارسال و دریافت فایل ها در شاد خسته کننده می شود و چون شاد برنامه ای است که دانش آموز هر روز با آن کار می کند، فایل ها، فیلم ها و کلیپ های آموزشی را دریافت می کند با آن روزانه درس می خواند و تکالیف را ارسال می کند، وقتی سرعت آن کند باشد، هم باعث ناراحتی معلم و اولیا می شود و هم دانش آموزان.

اگر یادگیری دانش آموزان پایه اول در شرایطی که کلاس ها غیرحضوری برگزار می شود، ناقص باشد امکان ایجاد مشکل در آینده و در پایه های بالاتر وجود دارد؟

مومنی: با توجه به این که پیام رسان شاد در ارسال فیلم ها و کلیپ های آموزشی بالای 5 دقیقه ناتوان است و گاهی نمی توان یک مطلب درسی را در این زمان کم بیان کرد امکان دارد دانش آموز مطالب را گاهی خوب آموزش نبیند و این عدم یادگیری قطعا در پایه های بالاتر خود را نشان می دهد و برای دانش آموزانی که مطالب را خوب فرا نگرفته اند دردسرساز می شود.

به عنوان سوال آخر آیا بعد از بیماری کرونا راه حلی برای جبران نقص تحصیلی دانش آموزان وجود دارد؟

رامش مومنی: از نظر من باید یک الی دو ماه برای دانش آموزان در هر پایه به صورت حضوری کلاس های آموزشی برگزار شود تا نقص تحصیلی به وجود آمده برطرف شود.
آرزو رفیعی: قطعا راهکارهایی برای این امر وجود دارد و تصور من این است که به مرور زمان زیر ساخت ها مناسب و مشکلات و نواقص برطرف می شود.

خبرنگار دانش آموز: زهرا گنجی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار