محمدزاده خبر داد

توسعه آموزش‌های مجازی با تولید برنامه لوح و قلم برای سوادآموزان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به برخی از دستاوردهای نهضت سوادآموزی اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه آموزش‌های مجازی با تولید برنامه لوح و قلم برای سوادآموزان

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، هفتمین جلسه کمیته تخصصی شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، در سازمان نهضت سوادآموزی بصورت مجازی (وبینار) برگزار شد. در این جلسه که با حضور مجازی اعضای کمیته و نمایندگان تام ­الاختیار دستگاه های عضو برگزار شد، شاپور محمد زاده معاون وزیر و رِئیس سازمان نهضت سوادآموزی بعنوان دبیرشورای عالی پشتیبانی سوادآموزی ریاست جلسه را به عهده داشت.

محمد زاده دبیرشورای عالی پشتیبانی سوادآموزی ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک ایام پیش رو بخصوص عید سعید فطر بر شهدا و امام شهدا درود فرستاده و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) کرد و گفت: از تلاش ها و همکاری های همه دستگاه های عضو صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم با تداوم این همکاری ها و مساعدت ها بتوانیم به دغدغه مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) پاسخ دهیم و کشور را برسانیم به مرحله کامل ریشه کنی بی سوادی.

محمد زاده همچنین به اهمیت شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی کشور و شوراهای پشتیبانی سوادآموزی استان ها و شهرستان ها اشاره کرد و اجرای مصوبات را لازم الاجرا دانست، وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از جلسات قبلی این شورا، خلاصه برخی از دستاوردهای نهضت سوادآموزی را به شرح ذیل بیان کرد:

کاهش قدرمطلق بیسوادان از 9.8 میلیون نفر در سال 1355 به2.7میلیون نفر در سال 1395 در در گروه سنی 49-10 ساله و به 1.7 میلیون نفر دربرآورد سال 1399

افزایش درصد باسوادی از 48.8درصد در سال 1355 به 94.7 درصد در سال 1395 درگروه سنی 49-10 ساله و به 96.6 درصد در برآورد سال 1399

کاهش اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان در گروه سنی 49-10 ساله از 26.2 درصد سال 1355 به 2.1 درصد در برآورد سال 1399

سوادآموزی زندان ها با هدف آموزش سواد پایه و مهارت‌های اساسی زندگی به زندانیان بی‌سواد و کم سواد گروه سنی 60-10 ساله ارائه می‌شود که با مشارکت سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سراسر کشور در حال اجرا است و این طرح از ابتدا تا کنون، تعداد 791581 نفر مدد جو را تحت پوشش برده و با سواد کرده است.

سوادآموزی نیروهای مسلح با هدف شناسایی و آموزش سربازان بی‌سواد در مراکز نظامی و پادگان‌ها با مشارکت نیروی‌های مسلح کشور به اجرا در می‌آید که با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی نیرو‌های مسلح توانسته است از آغاز به کار خود تا کنون اقدام به شناسایی و آموزش تعداد 546114 نفر سرباز بی‌سواد و کم‌سواد کرده است.

طرح نماز کلید بهشت "آموزش عملی نماز " با هدف ترویج معارف نماز و فرهنگ ِدرست خوانی نماز دربین آموزش دهندگان و سوادآموزان دوره های سوادآموزی با مشارکت ستاد اقامه نماز به اجرا در آمد. این طرح از سال 1396 در حال اجراست و در یک سال گذشته تعداد 278879 نفر از سوادآموزان دوره های سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفته است.

انجام قریب به 489پژوهش ملی و استانی در عرصه فعالیت های نهضت سوادآموزی .

تاکنون طراحی و تولید بیش از 4500 عنوان کتاب آموزشی، کمک آموزشی و فرادرسی را در سطح ملی و استانی برای قشر بی سواد و کم سواد جامعه تهیه، تدوین کرده است.

آموزش قریب به 850 هزار نفر از مهاجرین خارجی در کلاس های سوادآموزی از ابتدا تا پایان سال 1399 .

راه اندازی بالغ بر 502 مرکز یادگیری محلی با هدف آموزش ترکیبی سواد و مهارت های اساسی زندگی که از مجموع مراکز تاسیس شده تعداد 120 مرکز یادگیری محلی با بالغ بر 8 هزار نفر سوادآموز آموزش سواد و مهارت های اساسی زندگی را در قالب بسته تحولی گذرانده اند.

توسعه آموزش های مجازی و غیر حضوری با تولید برنامه لوح و قلم برای سوادآموزان دوره سوادآموزی و قلم و بیان برای سوادآموزان دوره انتقال از طریق تلویزیون ( شبکه های آموزش و استانی)، سایت سازمان، سامانه تحت وب، رادیوی استانی و اینترنتی ، شبکه شاد ، گوشی هوشمند و تبلت، مدرسه مجازی و...

کسب رتبه در ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی1397، 1398 و 1399، دولت الکترونیک از بین 154 دستگاه رتبه 9 در سال 98 و رتبه 11 در سال 1399 و کمیته پژوهشی در سالهای 1398 و 1399

لازم به ذکر است موضوعات دستور این جلسه عبارت بودند از 1. ارائه گزارش اقدامات مصوبه جلسه قبل (هم اندیشی با سمن ها وکارگروه ها) 2. ارائه آخرین آمار و اطلاعات پایگاه ثبتی سطح سواد 3. نحوه جمع آوری آمار و اطلاعات بی سوادان صنوف و کارگاه های زیر 10 نفر و آموزش آنان که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و محمد زاده ضمن اشاره به این موارد توضیحات لازم را ارائه و از بابت توفیقات به دست آمده و مشارکت اعضا مجدداً تشکر کرد.

دبیرشورای عالی پشتیبانی سوادآموزیو رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، موضوعات ذیل را بر اساس مباحث مربوطه بعنوان مصوبات جلسه اعلام کرد و خاطر نشان کرد که این مصوبات با امضای علیخانی معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهور به دستگاه های عضو ابلاغ خواهد شد:

مصوبات:

مرکز امار ایران شناسنامه آموزشی یا تشکیل پرونده آموزشی برای کلیه جامعه آماری با اولویت گروه سنی زیر پنجاه سال را با بهره گیری از پایگاههای ثبتی آموزش و پرورش (سناد) ، سازمان نهضت سوادآموزی و مراکز آموزش عالی در دستور کار خود قرار دهد و در سرشماری های نفوس و مسکن آتی شاخص سواد بر مبنای آمارهای ثبتی کشور باشد.

با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد سازمان نهضت سوادآموزی و به منظور محوریت بخشیدن به این پایگاه لازم است سازمان ثبت احوال ، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش با در اختیار گذاشتن آخرین آدرس های اعلامی بر اساس آدرس های اعلامی مخاطبان خود ازجمله اعلام در زمان تعویض کارت های ملی و با استفاده از وب سرویس های سیستم ثبت احوال و بر اساس اطلاعات بیمه ای در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سامانه سناد آموزش و پرورش همکاری لازم را کنند.

وزارت صمت با همکاری خانه صنعت و شورای اصناف نسبت به شناسایی اسمی بی سوادان و کم سوادان با کد ملی و نشانی محل سکونت اقدام و اطلاعات را در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار دهد.

وزارت کشور ( استانداران ، فرمانداران و بخشداران و...) در جمع آوری اطلاعات کارگاه های زیر 10 نفر به سازمان سوادآموزی کمک کنند و اطلاعات لازم را در عرض سه ماه در اختیار این سازمان قرار دهند.

سازمان نهضت سواداموزی ، سازمان ثبت احوال و مرکز آمار ایران موظف هستند با تبادل اطلاعات موجود در سامانه های خود آمار بی سوادان یا کم سوادان را مشخص و تا شش ماه آینده این آمار را نهایی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار