در گفت‌وگو با پانا؛

قنبری: برای افزایش مشارکت در انتخابات باید با مردم صادق بود

شاید گزینه‌های دیگری به لیست ۱۴نفره اصلاحات اضافه شوند/وعده‌های دست‌نیافتنی نامزدهای انتخابات اعتماد عمومی را خدشه‌دار و مردم را دلسرد می‌کند/کسانی که وعده فریبنده می‌دهند دشمن اعتماد عمومی هستند/اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از شعاردادن پرهیز کنند

تهران (پانا) - عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری تاکید کرد نامزدهایی که وعده‌های فریبنده و غیرقابل تحقق به مردم می‌دهند، دشمنان اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی هستند و اعتماد و سرمایه را فدای خواسته‌ها و منافع شخصی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
قنبری: برای افزایش مشارکت در انتخابات باید با مردم صادق بود

داریوش قنبری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه پرهیز از وعده‌های فریبنده یک اصل اساسی در انتخابات است، گفت: «از آنجایی که بعضی کاندیداهای انتخابات، شناخت درستی نسبت به وضع کشور ندارند، شاید هم شناخت دارند اما برای کسب رای وعده‌هایی به مردم می‌دهند که عملا دست‌یافتنی نیستند؛ با این وعده‌ها مطالباتی درست می‌شود و مشکل زمانی است که این افراد به قدرت می‌رسند و آن وقت برنامه‌ای برای آن‌ وعده‌ها ندارند. نتیجه هم می‌شود خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی و دلسری مردم.»

وی با بیان اینکه اعتماد به راحتی به دست نمی‌آید، تاکید کرد: «کسانی که وعده‌های فریبنده و غیرقابل تحقق به مردم می‌دهند، دشمنان اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی هستند و اعتماد و سرمایه را فدای خواسته‌ها و منافع شخصی می‌کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخابات باید تضمین لازم برای تحقق شعارهای‌شان را داشته باشند، افزود: «باید جلوی این اقدامات فریبنده گرفته شود. کارشناسان باید در این زمینه، اظهارنظرهای کارشناسی را در اختیار مردم قرار دهند و بگویند این وعده‌ها با توجه به امکانات کشور چقدر امکان تحقق دارند.»

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به سمت برنامه منسجم پیش بروند

این نماینده سابق مجلس شکل گرفتن فضای شعارزدگی و وعده‌های فریبنده را نتیجه نبود فعالیت حزبی قوی در کشور، ارزیابی کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که در عرصه انتخابات داریم، ورود افراد به اعتبار شخصیت فردی خودشان است. اگر انتخابات در کشور ما مانند خیلی از کشورهای دیگر، حزبی باشد، شاهد چنین وعده‌های فریبنده‌ای نخواهیم بود. با توجه به اینکه حزب بقای خود را در عرصه سیاست در نظر دارد، به خاطر یک دوره چهار ساله اعتبار خود را از بین نمی‌برد و خود را حذف نمی‌کند. بنابراین حزب برنامه‌ای را تدوین خواهد کرد که دست یافتنی و قابل تحقق باشد.»

قنبری ادامه داد: «با توجه به اینکه احزاب در کشور ما فعال نبوده و جناح‌های سیاسی یا به شکل درست‌تر، جبهه‌های حزبی در کشور فعال هستند، باید این جبهه‌ها برنامه‌ای را برای حل مشکلات مردم که دست‌یافتنی باشد در نظر بگیرند. حال چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان باید از شعاردادن پرهیز و به سمت یک برنامه منسجم پیش بروند.»

اصلاح‌طلبان در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری برنامه‌محور پیش می‌روند

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری به فعالیت‌های جبهه اصلاحات ایران در این باره اشاره کرد و گفت: «در جبهه اصلاحات این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و برای این دور از انتخابات، اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که به صورت برنامه‌محور به انتخابات ورود خواهند کرد و شخصی که از سوی این جناح نامزد می‌شود باید آن برنامه‌ها را قبول داشته باشد و برنامه اجرایی خود را هم در راستای آن برنامه کلی مورد نظر جریان سیاسی اصلاح‌طلب ارائه دهند.»

نامزد اصلاح‌طلبان باید در چارچوب خرد جمعی حرکت کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: «طبق برنامه اصلاح‌طلبان، قطعا کسی که از سوی این حزب نامزد می‌شود، باید در چارچوب خرد جمعی این جریان حرکت کند و آن برنامه را که برای حل مشکلات کشور در نظر گرفته شده است، آن برنامه را عملیاتی کند.»

قنبری به لیست 14 نفره ارائه شده به جبهه اصلاحات ایران نیز اشاره و اضافه کرد: «جبهه اصلاحات ایران سازوکاری برای این انتخابات در نظر گرفته است که مهمترین آن برنامه‌محوری است. نامزدهای این جبهه باید آرای لازم را کسب کنند تا اصلاح‌طلبان از آن‌ها حمایت کنند. فعلا 14 نفر به جبهه اصلاحات معرفی شده‌اند و برنامه آنها در دست بررسی است. قطعا یک نفر از این افراد باید باقی بماند. نمی‌شود یک جریان سیاسی که تفکر واحد دارد چند نامزد داشته باشد. قطعا جریان اصلاحات به این سمت خواهد رفت که یک نفر از کاندیداها را که بیشترین قرابت را به جریان اصلاحات داشته و بیشتر از همه در مسیر حل مشکلات مردم بتواند حرکت کند و نیز توان لازم را برای اجرای برنامه‌های جبهه اصلاحات داشته باشد و توان رای‌آوری هم داشته باشد، معرفی کند. البته شاید هم گزینه‌های دیگری به این 14 نفر اضافه شود و باید منتظر روزهای آینده باشیم.»

معرفی کابینه به قدرت انتخاب مردم کمک می‌کند

وی به میزان تاثیر معرفی کابینه نامزدهای انتخابات در رای‌آوری آن‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: «معرفی کابینه از این جهت که خط فکری آن کاندیدا را نشان دهد که به چه میزان از افراد شایسته می‌خواهد استفاده کند، دارای اهمیت است اما هیچ تضمینی نیست که بگوییم افرادی که موردنظر بوده و از سوی یک نفر معرفی شده‌اند، حتما همان افراد نهایتا در کابینه باشند. ترکیب کابینه باید از مجلس هم رای اعتماد بگیرد. یکی از مزایای معرفی ترکیب کابینه، با توجه به رایی که آن نامزد کسب می‌کند یک الزامی را هم ایجاد می‌کند که مجلس هم نهایتا به آن افراد رای بدهد. هویت کابینه که مشخص باشد می‌تواند در رای مردم تاثیرگذار باشد، همچنین به قدرت انتخاب مردم کمک می‌کند.»

جریان‌های سیاسی درباره مطالبات تحقق نیافته به مردم پاسخگو باشند/ نباید به مردم وعده پوچ داد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه برای افزایش مشارکت در انتخابات باید با مردم صادق بود و وعده‌های پوچ نباید به آن‌ها داد، گفت: «مردم از گذشته تاکنون مطالبات انباشته‌شده‌ای دارند و باید درباره آن مطالباتی که تحقق نیافته است جریان‌های سیاسی پاسخگو باشند و با مردم صادقانه رفتار کنند. دست‌اندرکاران انتخابات هم طوری باید رفتار کنند که یک انتخابات رقابتی و درخور شان نظام جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.»

انتخابات فرصت مناسبی برای بازخوانی مطالبات مردم است

داریوش قنبری در پایان گفت: «ملت ایران انتظار دارند که دستگاه اجرایی کشور در مسیر توجه به خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها حرکت کند. مطالبات مردم در عرصه‌های مختلف مشخص است. هم اکنون نیز در عرصه اقتصاد مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد و این مطالباتی که مردم دارند باید در درجه اول مورد توجه قرار بگیرد. هر انتخاباتی فرصت مناسبی برای بازخوانی مطالبات مردم است. اساسا یکی از رموز ثبات نظام‌های دموکراتیک همین توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردم به صورت دوره‌ای است. اگر این مطالبات به شکل درستی مورد توجه قرار بگیرد، قطعا زمینه برای ثبات، توسعه و ترقی کشور هم فراهم خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار