روستای مراش زنجان را دریابیم

مردم در میان خانه های تخریب شده زندگی می‌‍کنند

زنجان (پانا) - روستای سبز پوش مراش در ۱۲۵ کیلو متری جنوب غربی زنجان، همچنان در انتظار اتمام طرح سد در این روستاست.

کد مطلب: ۱۱۸۳۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
روستای مراش زنجان را دریابیم

مردم روستای مراش در استان زنجان به دلیل احداث سد مجبور به جا به جایی هستند.
مراش یک روستای با قدمت بالاست که در دهستان انگوران واقع شده است. قبل از ساخت سد ۲۳۴نفر ساکن این روستا بودند. حدود ۱۲سال پیش (سال۱۳۸۸) ساخت سد در این روستا آغاز شد. در آن زمان کارشناسان تاریخ اتمام سد را سال ۱۳۹۸ اعلام کردند. اما بنا بر پیش‌بینی‌های جدید سد در سال ۱۴۰۲تازه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین طبق مصوبات دولت مقرر شد در سال ۹۳_۹۴ هزینه‌های خانه و باغ روستاییان پرداخت و روستا تخلیه شود.
اما هم اکنون نیمی از مردم روستا به خاطر پرداخت نشدن هزینه خانه و باغ‌هایشان مجبور هستند در روستا بمانند. این در حالی است که باغ‌های اطراف و برخی از خانه‌های روستا تخریب شده‌اند، ماسه برداری قسمت بالای سد حجم انبوهی از آب را جمع کرده و این امر باعث شده است که آب در بیشتر خانه‌ها رخنه کند. از آن سو، خرابی پل ورودی روستا از جمله مشکلات روستا نشینان است.
مردم روستا چندین بار به ارگان های دولتی از جمله استانداری و بخشداری و...مراجعه کرده‌اند اما جواب قانع کننده‌ای نگرفتند. هر بار مسئولان وعده‌هایی مبنی بر تخلیه روستا و پرداخت هزینه‌ها داده‌اند و این امر باعث شده است تا کشاورزان از رسیدگی به باغ و مزارع دلسرد شوند و نتیجه آن خشک شدن درختان و کاهش محصولات کشاورزی کشاورزان شده است.
در نهایت در چند ماه اخیر چندین کارشناس از طرف دولت برای برآورد قیمت خانه‌ها و زمین‌ها به روستا مراجعه کرده‌اند ،اما قیمت پیشنهادی آنها ناعادلانه و با شرایط اقتصادی کشور هماهنگ نبوده است و برای خرید خانه و باغ در سایر شهرها و روستاها کفاف نمی‌کرد.
مردم این روستا چشم انتظار مساعدت مسئولان هستند. اما آیا مسئولان کاری خواهند کرد یا دوباره روستاییان امید‌وار وعده‌های غیر عملی باشند؟


خبرنگار: مبینا نظری مراشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار