سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستان شناختی:

قدمت محوطه های شناسایی شده سد مراش ˝دوره قبل از تاریخ˝

خبرگزاری پانا: سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستان شناختی ˝سد مراش˝ گفت: قدمت محوطه ها و تپه های شناسایی شده در محدوده سد مراش به دوران قبل از تاریخ بر می گردد.

کد مطلب: ۲۸۵۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، " لیلا عبدی کیا" افزود: موضوع بررسی و شناسایی باستان شناختی سد مراش، نخستین کار پژوهشی سازمان میراث فرهنگی کشور در حوزه سد ها محسوب می شود و پس از انجام بررسی ها و شناسایی محدوده، اقدامات لازم برای کاوش و گمانه زنی ها آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: اقدامات بررسی و شناسایی صورت گرفته با همکاری باستان شناسان میراث فرهنگی استان زنجان بوده است.

کارشناس ارشد باستانشناسی گفت: محوطه ها و تپه های شناسایی شده در حوزه سد مراش، به 13 محوطه می رسد که دارای قدمتی مربوط به دوره های قبل از تاریخ، تاریخی و اسلامی هستند.

عبدی کیا اضافه کرد: قدمت محوطه های تاریخی به 2300 سال یعنی زمان اشکانیان و محوطه های دوره اسلامی اغلب به سلجوقیان و قرن های پنج و شش هجری قمری می رسد.

سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستان شناختی "سد مراش " افزود: ارزشمندترین اثر در این مطالعه، قلعه 'تپه قلعه مراش' که دارای قدمتی هزار ساله است می باشد که خوشبختانه این قلعه در ارتفاع مناسبی واقع شده و پس از آبگیری سد به زیر آب نمی رود.

این مسئول با بیان اینکه؛ با آبگیری سد مراش تمام این محوطه ها به زیر آب می روند، یادآورشد: حداقل زمان مناسب آبگیری کامل سد مراش 10 سال می باشد که تا پایان این مدت تمام کاوش های باستان شناسی و گمانه زنی ها به اتمام می رسد.

عبدی کیا ضمن اعلام این مطلب که: سد مراش شامل سه شاخه بوده و هر شاخه آن از یک رودخانه ریشه می گیرد،‌ادامه داد؛ این سد از حوزه آبخیز رودخانه های ینگجه، حلب و کشخان تغذیه می شود.

"سد مراش" در فاصله 125 کیلومتری جنوب غربی زنجان در روستای مراش از توابع شهرستان ماهنشان ساخته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار