شاوردیان: مالیات بر خانه‌های خالی احتکار مسکن را متوقف می‌کند

تهران (پانا) - عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب می‌شود احتکار مسکن توجیه اقتصادی نداشته باشد، لذا واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه شده که به تبع آن قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
شاوردیان:  مالیات بر خانه‌های خالی احتکار مسکن را متوقف می‌کند

به گزارش روابط عمومی مجلس، آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس با اشاره به تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر کاهش قیمت مسکن، گفت: باتوجه به آمار بانک مرکزی و آخرین گزارش تحولات بازار مسکن، قیمت خانه در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به ماه‌های منتهی به اسفندماه کاهش نسبی داشته است.

وی ادامه داد: این کاهش قیمت و افزایش معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایط اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی پایه مالیاتی از واحدهای مسکونی احتکار شده اخذ می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت واحدهای مسکونی را فراهم کند، افزود: بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب می‌شود، سوداگری و احتکار مسکن توجیه اقتصادی نداشته باشد، لذا واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه شده که به تبع آن قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر بیش از نرخ رشد دلار بوده و به نظر می‌رسد بازار مسکن مقداری حباب دارد، اضافه کرد: حباب امروز بازار مسکن ناشی از افت شاخص بورس و کنترل نسبی قیمت طلا و ارز بوده که موجب سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن شده است. از این رو اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی می‌تواند این حباب را کم کند و موجب واقعی شدن قیمت خانه‌ها شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار