دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ هشدار داد:

کرونا کودکان کار را تهدید می‌کند

تهران (پانا) - آمار سازمان بهزیستی عنوان دارد که بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در استان تهران را کودکان اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که به دلیل دسترسی محدودتر به خدمات بهداشتی و پزشکی نسبت به دیگر کودکان آسیب پذیرترند.

کد مطلب: ۱۱۸۲۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کرونا کودکان کار را تهدید می‌کند

به گزارش ایرنا، دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ به نقل از دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، شرایط زندگی خانوادگی این کودکان از یک سو و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دورکاری و حضور شیفتی کارکنان مراکز حمایتی و یا عدم تمایل کارکنان به کمک رسانی به دلیل ترس از ابتلا به بیماری، از سوی دیگر، امکان دسترسی دو جانبه مرکز و کودک را کاهش داده است.

به رغم وجود آموزش های بهداشتی مجازی، حضوری، توزیع اقلام بهداشتی و... در زمان پاندمی، این کودکان بدون استفاده از ماسک در سطح شهر حضور دارند و می توانند بیماری را به شهروندان و خانواده های خود انتقال دهند.

بنابر این گزارش از ابتدای آغاز پاندمی به دلیل فضای کوچک و محدود خانه های این کودکان، امکان قرنطینه و جداسازی هم تقریباً غیرممکن بوده است. چنانچه مددکاران اجتماعی در روزهای اخیر گزارش داده اند که در خانه های این مهاجرین، اغلب یک یا دو نفر درگیر بیماری هستند .

تاکنون اغلب این کودکان تحت نظارت مراکز خیریه، سازمانهای مردم نهاد و... بوده و از امکانات آموزشی و درمانی حداقلی بهره مند بودند. اما به دلیل فقر اقتصادی و آموزشی مهاجرین، سبک زندگی، حضور والد یا والدین دارای اعتیاد در خانواده، در معرض خشونت بودن زنان و کودکان این خانواده ها، علاوه بر نیاز های درمانی اضطراری و غیراضطراری و... ، نیاز این خانواده ها به برخورداری از خدمات تخصصی مشاوره ای، بهداشتی و خودمراقبتی به ویژه در زمان پاندمی کووید ۱۹ مطرح است.

برخی از سازمانهای مدنی پیشنهادهایی مبنی بر اختصاص یک یا دو بیمارستان در سطح شهر دارند که تعامل بیشتری با سازمان های غیردولتی و تشکل های مردم نهاد (NGO ها) داشته باشند. و با توجه به آنکه نظام بهداشت و درمان کشور به تنهایی امکان ارائه خدمات به کلیه شهروندان و مهاجران را ندارد و مهاجران نیز همچنان در کشور حضور دارند، لذا می توان برنامه های حمایتی معیشتی و درمانی کوتاه مدت را از طریق افراد داوطلب، خیران، تشکل های مردم نهاد و... با نظارت قوی دستگاههای اجرایی برای آنها طراحی و اجرا کرد.

پراکندگی ارائه خدمات در کشور وجود دارد و نیاز به یک سازمان متولی امور مهاجرین احساس می شود تا خدمات ارائه شده به مهاجرین احصاء گردد. از سوی دیگر، شرایط اقتصادی سالهای اخیر ، از تعداد خیرین و داوطلبان مراکز کاسته، و افراد داوطلب و جوانان علاقه مند که دانشجو و یا بیکار هستند، نیازمند تامین برخی از هزینه ها نظیر ایاب و ذهاب، تامین وعده ناهار و... در مدت زمان همکاری اند، درصورتی که منابع خیرین سازمانهای های مردم نهاد نیز کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار