پانا گزارش می‌دهد

درجا زدن شمشیربازان اپه و فلوره در آسیا؛ جبران ناکامی‌ها بر دوش سابر ایران

تهران (پانا) -شمشیربازان دو اسلحه اپه و فلوره در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و همین موضوع حاکی از این است که فدراسیون بیشتر به اسلحه سابر توجه می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۸۲۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
درجا زدن شمشیربازان اپه و فلوره در آسیا؛ جبران ناکامی‌ها بر دوش سابر ایران

شمشیربازی ایران به لطف درخشش سابرها در یک دهه گذشته یکی از مدعیان مدال‌آوری در المپیک شناخته شده‌ است و بعد از کره جنوبی که قدرت بلامنازع اسلحه سابر در قاره کهن است، ایران دومین تیم آسیایی شناخته می‌شود. سابر ایران در این دوره از المپیک موفق به کسب سهمیه تیمی شد و این تیم که در روزگارانی در جایگاه ۲۶ بود، هم‌اکنون در جایگاه ششم قرار دارد و حالا سابریست‌های ایران منتظر شگفتی در آوردگاه توکیو هستند.

در مقابل درخشش اسلحه سابر ایران، دو اسلحه اپه و فلوره درجا زدند و روی نوار ناکامی قرار گرفتند، آخرین مسابقه این دو اسلحه که ضعف و افت آن‌ها به خوبی محسوس بود، مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تاشکند بود که اتفاقا این مسابقات گزینشی المپیک هم محسوب می‌شد اما نه تنها شمشیربازان ایران سهمیه‌ای کسب نکردند،بلکه به لحاظ جایگاه و عملکرد هم بسیار ضعیف بودند، به طوری که علیرضا ادهمی در اسلحه فلوره در همان مرحله گروهی حذف و در جایگاه پانزدهم قرار گرفت و‌ محمد رضایی در اسلحه اپه تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت اما در نهایت پنجم شد.

اگرچه این روزها اپه و فلوره روی نوار ناکامی قرار گرفتند اما این دو‌ رشته سالیان پیش، درست همان زمانی که اسلحه سابر برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کرد موفق به کسب مدال آسیایی شدند. در اسلحه فلوره در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران، این رشته موفق به کسب مدال نقره انفرادی و برنز تیمی شد. در سال ۲۰۰۶ هم اسلحه اپه روی سکوی سومی قرار گرفت. اما اینکه چه اتفاقی افتاده که دو اسلحه اپه و فلوره درجا زدند و با اسلحه سابر که این روزها در قاره کهن آقایی می‌کند، فاصله زیادی پیدا کنند، رییس فدراسیون شمشیربازی به آن پاسخ می‌دهد و می‌گوید: « هیچ کشوری در هر سه اسلحه نتوانسته قدرتمند ظاهر شود و اکثر مدعیان در یک اسلحه حرف برای گفتن دارند.در ایران هم شرایط به همین صورت است، ما در حال حاضر در اسلحه سابر یکی از مدعیان محسوب می‌شویم، البته که باید در دو اسلحه دیگر هم قدرتمند باشیم و تلاش می‌کنیم که به آن مرحله برسیم. »

البته در شرایطی این صحبت‌ها مطرح می‌‌شود که دو اسلحه اپه و فلوره پیش از این مدال‌های آسیایی داشتند و افت این دو اسلحه این روزها بیشتر از گذشته محسوس است و حتی برخی معتقدند در فدراسیون شمشیربازی تنها روی اسلحه سابر سرمایه‌گذاری می‌شود و فدراسیون به دو اسلحه دیگر کم توجه است که باقرزاده در واکنش به آن می‌گوید: « در اسلحه اپه و فلوره نسلی ظاهر شدند که بسیار خوب درخشیدند و مدال آسیایی کسب کردند، اما آن نسل کنار رفته است و نسلی بعدی هم که روی کار آمد نتوانست خوب ظاهر شود، اما این به معنی کم‌توجهی ما به این دو اسلحه نیست، در حال حاضر نسلی در این دو اسلحه ظاهر شده که می‌توان روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. به طور حتم خبرهای خوبی از اسلحه اپه و فلوره در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ فرانسه می‌شنوید. رشته شمشیربازی دیربازده است اما نسلی که هم‌اکنون روی کار هستند افراد مستعدی هستند و می‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. »

اگرچه برخی معتقدند فدراسیون شمشیربازی تنها روی اسلحه سابر تکیه دارد و اگر این اسلحه را از این فدراسیون بگیرند دیگر حرفی برای گفتن ندارد، اما رییس فدراسیون از آینده درخشان این دو اسلحه صحبت می‌کند و کم‌توجهی به دو اسلحه اپه و فلوره را رد می‌کند و می‌گوید: « همان توجهی که به اسلحه سابر می‌شود به دو اسلحه دیگر هم به همان اندازه توجه می‌کنیم. نوع تمرینات و تغذیه این سه اسلحه به یک صورت است و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. »

البته این در حالی است که یعقوبیان سرمربی تیم اپه در مصاحبه‌ای گفته است: « اگر می‌خواهیم به سهمیه برسیم باید شرایط خوبی داشته باشیم. باید شرایط‌مان با اسلحه سابر مساوی باشد. اسلحه سابر پزشک، ماساژور و روان‌شناس دارد اما ما تا حالا یک‌بار هم رنگ تمرین در آکادمی را ندیده‌ایم و اردوهایمان بیشتر در شهرستان‌ها برگزار می‌شود. اعزام‌هایمان هم اصلا برابر نیست.»

نقش مربی در موفقیت‌های سه اسلحه
بر هیچکس پوشیده نیست پیمان فخری به‌عنوان سرمربی تیم سابر نقش پررنگی در موفقیت این تیم داشته است، او یکی از مربیان پرافتخار ایرانی است که توانست جایگاه سابر ایران در دنیا را متحول کند و هم‌اکنون‌ سابر ایران یکی از مدعیان مدال‌آوری در المپیک توکیو است. در مقابل هدایت اسلحه اپه برعهده یعقوبیان است، او هم از مدال‌آوران شمشیربازی است، اما یعقوبیان در مدت زمانی که هدایت این تیم را برعهده گرفته است، نتوانسته رابطه خوبی با شاگردانش برقرار کند و تنش‌های زیادی در تیم ملی به وجود آمده است، به طوری که همین چند ماه پیش بود که چند شمشیرباز با ارسال و امضای نامه‌ای به فدراسیون شمشیربازی اعلام کردند تا زمانی که یعقوبیان هدایت تیم را برعهده دارد در تمرین حاضر نخواهند شد که اتفاقا رئیس فدراسیون شمشیربازی هم در برابر این حاشیه سکوت کرد و به آن پاسخی نداد.

برخی کارشناسان موفقیت دو اسلحه اپه و فلوره را در جذب مربی خارجی می‌دانند که البته رئیس فدراسیون شمشیربازی معتقد است در شرایط فعلی جذب مربی خارجی امکان پذیر نیست و در این باره می‌گوید: « یک مربی خارجی وقتی به ایران بیاید ماهی ۶ تا ۷ هزار دلار دستمزد می‌خواهد که در سال دستمزد او مبلغی در حدود ۲ میلیارد می‌شود. مگر بودجه فدراسیون شمشیربازی چقدر است که این هزینه برای مربی خارجی شود؟! ضمن اینکه شمشیربازی یک رشته دیربازده است و ما بهترین مربیان که به دانش روز هم مسلط هستند در اختیار داریم و همانطور که گفتم به زودی از دو اسلحه اپه و فلوره هم خبرهای خوبی می‌شنوید. »

عملکرد شمشیربازی در مسابقات قهرمانی آسیا نشان داد که موفقیت‌های شمشیربازی در تمامی این مدت بر دوش سابرهای ایران بوده است و در دو اسلحه دیگر درجا زدند، اما حالا این سوال به وجود می‌آید که نسل بعدی سابر ایران به اندازه این تیم موفق خواهند بود یا خیر؟! و آیا وعده رئیس فدراسیون شمشیربازی در مورد دو اسلحه اپه و فلوره محقق می‌شود یا نه.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار