ماجرای واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستانی در تهران چه بود؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تصاویر منتشر شده از واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستانی در تهران چه بود؟

علیرضا رئیسی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین بانک مهر ایران و وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی با رویکرد مقابله با کرونا، گفت: با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس دیگر از الان به بعد تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتر وجود دارد و اکثرا ویروس‌های جهش یافته جایگزین قبلی‌ها می‌شود. این طبیعت ویروس پس از گذشت یک سال است و این که به اسامی مختلف از آن نام برده می‌شود به دلیل شناسایی ویروس در آن منطقه است و چه بسا جهشی در ایران هم رخ داده باشد؛ گرچه شرایط را رصد می‌کنیم اما ممکن است انواع ویروس پخش شود؛ به طوری که در ایران هم ویروس ووهان هم است و اکثرا سوش انگلیسی کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود که مدت طولانی است و قطعا این ویروس قربانیان بسیار زیادی خواهد داشت. برای همین باید در دو جبهه خود را تقویت کنیم که در جبهه تولید دانشمندان ایران اقدامات مناسبی انجام دادند و اگر روی پای خود بلند نمی‌شدیم کسی به ما واکسن نمی داد؛ کما اینکه علی‌رغم پولی که پرداختیم و قراردادی که بستیم میزان ناچیزی از واکسن در اختیارمان قرار گرفته است و بدعهدی در توزیع واکسن مشهود است. از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه فشار کار را زیاد کرده است و از طرفی راه مقابله با این اپیدمی این است که خود را تا زمان واکسیناسیون در معرض ویروس قرار ندهیم چون اگر در مقابل ویروس بدون ابزار حفاظتی قرار گیریم مغلوب می‌شویم. باید خود را آماده کنیم که فعلا درگیر ویروس هستیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: خیلی از کشورهای دنیا مشاغل و کسب و کار را تعطیل می‌کنند و حمایتی برای خانه نشینان وجود دارد تا از نظر معیشت دچار مشکل نشوند؛ چون بضاعت مالی کشورها متفاوت است. ما شرایطی متفاوت از دنیا داریم و کسانی که پشت میز نشستند ‌شعار می‌دهند و تئوری پردازی می‌کنند باید این شرایط را بدانند. خیلی از جاهای دنیا برعکس این موضوع هم وجود دارد، طرف از خانه خارج نشود، به او پول می‌دهند و اگر بیرون بیاید جریمه می‌شود. بعد ما اگر از خانه خارج شود او را جریمه می‌کنیم ولی برای خانه نشینی چیزی به او نمی‌دهیم. این دلیلی بر پروتکل شکنی نیست، البته پروتکل شکنان بیشتر همان‌هایی هستند که وضعشان خوب است، همانی که در رستوران غذای یک میلیون تومانی می‌خورند.

وی گفت: تاکنون ۴۸ هزار کرونا مثبت نقض قرنطینه کردند و تعداد زیادی از آنها بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح کشور تردد کردند. عضی از کارمندان در حالت عادی به زور سرکار می‌آیند؛ بعد وقتی کرونا می‌گیرند سرکار می‌آیند و میگویند حساسیت فصلی است‌ و این یعنی مسئولیت فردی وجود ندارد. کسی هم که نباید واکسن بزند اما می‌رود و تزریق می‌کند یعنی مسئولیت فردی ندارد. فراموش نمی‌کنیم خیلی از مردم هم همکاری خوبی با ما داشتند. اما عدم رعایت هم داشتیم. در یک شهر کوچک قرمز می‌گوییم مشاغل تعطیل شوند بعد می بینیم یک عروسی برگزار شده است و تمام زحمات و خسارات اقتصادی مشاغل منطقه زیر سوال می‌رود.

وی با طرح پیشنهادی به بانک مهر ایران، گفت: نیت شما خیر است اما حمایت باید از کادر بهداشت و درمان همزمان باشد. اینکه از الان مناطق محروم روستا ها را بیمه کنیم یک کار پیشگیرانه است. در این تفاهم نامه حدود ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن و متعلقات به ما دادید که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی خیلی کارا خواهد بود. ۶۱۸۰ تب‌سنج و پالس اکسیمتر و ۱۰۳۵ دستگاه ضدعفونی کنندهuv و... به ما دادید که خیلی ارزشمند است.

رئیسی افزود: روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ بستری مثبت کرونا داریم؛ ولی روزانه ۲۰۰ هزارنفر در حوزه سرپایی مدیریت می‌شوند که اگر این سطح نبود سیستم درمانی از هم پاشیده می‌شد و هیچ بیمارستانی تاب این حجم بیمار را نداشت؛ چرا اکنون هندوستان این وضعیت را دارد؟ چون نظام سطح یک ندارد. اگر نسبت ببندیم نسبت بیماران هندی نسبت به ما خیلی بیشتر نیست و تقریبا مانند هم هستیم. اگر سطح یک نبود، نظام درمان پاسخگو نبود. این سطح نیاز به ابزار و تجهیزات دارد و یکی از مهمترین درمان‌های بیماران کرونایی اکسیژن است. زمانی که تعداد کافی کپسول داشته باشیم و بیماران را زود شناسایی کنیم با شبی ۳ یا ۴ لیتر در دقیقه درمان می‌شود. بنابراین سرمایه گذاری طولانی مدت در سطح یک سبب موفقیت ما خواهد شد. مراکز ما فعالانه خدمت می‌دهند. خوشبختانه گام پنجم طرح شهید سلیمانی نیز به خوبی طی می‌شود که جای تقدیر از بسیج و هلال احمر دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در بحث خانه بهداشت عشایر اقدامات مهمی انجام می‌دهیم که همراه کوچ، یک بهورز در رفت و آمد باشد که عدالت سلامت پوشش کامل داشته باشد و امیدواریم از کمک بانک مهر ایران استفاده کنیم. همه همکاران بهورز ما که باردارند و یا همسرشان باردار است در اولویت اعطای وام قرار می‌گیرند تا پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست‌های جمعیتی انگیزه بدهیم و به آنها وام اعطا شود. البته ۳۳ هزار بهورز روستایی داریم و اولویت بندی‌ها باید مشخص شود.

رئیسی همچنین در حاشیه این برنامه درباره تصاویر منتشر شده از واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان، گفت: ما بحث تزریق واکسن برای اتباع خارجی در دستور کار نداریم اما، سفارتخانه‌ها برای کارمندان خودشان چون باید زیرنظر پزشک تزریق واکسن انجام شود، با یک مرکز درمانی هماهنگ می‌کنند و واکسن دریافت می‌کنند. این واکسن‌ها برای کشور ما نیست و در سامانه ما هم ثبت نمی‌شود.

وی درباره واکسیناسیون سالمندان نیز گفت:بالای ۸۰ ساله‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند. ۱۸ هزار خانه بهداشت داریم و ۹۰۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت داریم که به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری واکسیناسیون وجود ندارد و خود مراقبین سلامت با جمعیت تحت پوشش تماس می گیرند و جهت دریافت واکسن فراخوان می‌شوند و محل تزریق برایشان مشخص می‌شود و نوبت دوم تزریق هم به آنها پیامک زده می‌شود.

رییسی ادامه داد: امروز سامانه‌ای را تکمیل کردیم که این سامانه با عنوان salamat.gov.ir است. اگر چنانچه بعد از مدت زمانی که برای واکسیناسیون تعیین می‌کنیم کسی از قلم افتاده باشد میتواند با مراجعه به سامانه و ثبت کد ملی مطمئن باشد که با او تماس گرفته می‌شود و یا پیامک برایشان ارسال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار