محرز در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

آیا واکسن کرونا، افراد را در برابر ویروس مقاوم می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه در ساخت واکس کوو ایران برکت استانداردهای بین‌المللی لحاظ شده است، می‌گوید نتایج نهایی ایمنی‌زایی در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا به‌زودی اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۷۹۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
آیا واکسن کرونا، افراد را در برابر ویروس مقاوم می‌کند

نخستین واکسن ایرانی به نام «کوو ایران برکت» که مراحل مختلف کارآزمایی بالینی را می گذراند و تولید انبوه آن در دستور کار قرار گرفته و قرار است ظرفیت تولید این واکسن ایرانی در بهار ۱۴۰۰ به ۳ میلیون دوز برسد. تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کوو ایران برکت در دی ماه سال گذشته بر روی سه داوطلب آغاز شد.

اکنون پس از دو مرحله از کارآزمایی بالینی، ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در فاز سوم مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از روز چهارشنبه گذشته اول اردیبهشت آغاز و اعلام شد که تمام علاقمندان به تزریق واکسن برکت در فاز نهایی مطالعات بالینی در رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال و در شش شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر می توانند از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰ یا از طریق اپلیکیشن آی‌گپ (#۱۰*۴۰۳۰*) در این مرحله ثبت‌نام کنند. براساس پروتکل اعلامی وزارت بهداشت، افرادی که دارای بیماری مزمن کنترل نشده مانند دیابت، زنان باردار، افرادی که اکنون درگیر با کرونا باشند و مواردی ازاین قبیل امکان حضور در این مطالعات را ندارند که اطلاعات تکمیلی از طریق ۴۰۳۰ و همچنین اپلیکیشن آی‌گپ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

مینو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت واکسن کووایران برکت اظهار کرد: «ثبت‌نام مرحله پایانی کارآزمایی بالینی واکسن برکت آغاز شده است و تا کنون دو فاز از این پروژه انجام شد که نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است.»

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: «در فاز سوم واکسن برکت این نتیجه مشخص می‌شود که آیا واکسن افراد را در برابر ویروس مقاوم می‌کند یا خیر. در این مرحله، واکسن به 20 هزار نفر تزریق می‌شود.»

وی درباره نتایج دو فاز مطالعاتی واکسن برکت گفت: «نتایج نهایی ایمنی‌زایی در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا به‌زودی اعلام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار