کارشناس بهداشت و سلامت اداره آموزش و پرورش شهرستان قرچک:

 پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

قرچک(پانا)- برای اینکه در طول روز بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب ضروری است زیرا تنها آب می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
 پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

سمانه طالبی کارشناس بهداشت و سلامت اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان قرچک در گفت و گو با پانا و در رابطه با رعایت اصول مهم تغذیه در رابطه با روزه‌داری گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به ویژه بیماری کووید‌۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

او افزود: در ساعات روزه‌داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده‌هابه ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد.

او بیان کرد: بــه طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل گروه‌های، نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات و مغزها و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

سمانه طالبی ضمن بیان اینکه برای روزه گرفتن در ایام کرونا باید سیستم ایمنی ما تقویت شود افزود: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A ، D ، E ،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید‌۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلاء به این بیماری کاهش می‌یابد.

او تصریح کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

کارشناس بهداشت و سلامت اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان قرچک تأکید کرد: دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری را بسیار توصیه می‌شود، آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی آهن هم است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل «آهن غیر‌هم» دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن غیر‌ هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.

او گفت: غذاها بر اساس محتوای پروتئین‌، ویتامین و مواد معدنی در شش گروه اصلی غذایی قرار دارند، انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای برطرف کردن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

سمانه طالبی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه در ماه رمضان مدت زیادی در روز را چیزی نمی‌خوریم و گرسنه هستیم اما بعد از ماه رمضان دچار اضافه وزن می‌شویم‌، خاطرنشان کرد: وقتی روزه می‌گیریم انرژی دریافتی به انرژی مصرفی غالب می‌شود، زیرا تحرک ما کم شده و بیشتر استراحت می‌کنیم و بنابراین انرژی مصرفی به کمترین حد ممکن می‌رسد. برقراری تعادل بین کالری ورودی و کالری خروجی، هرچقدر غذا مصرف کنیم و در مقابل فعالیت بدنی کافی نداشته باشیم، وزن ما بالا می رود.

او اظهار کرد: روزه‌داری چون گرسنگی طولانی مدت را در پی دارد باعث می‌شود سوخت و ساز و متابولیسم بدن پایین آید و به مرور در طول یک ماه رمضان باعث افزایش وزن می‌شود. در ماه رمضان مصرف غذاهای شیرین و پرکالری مانند حلیم و زولبیا و بامیه افزایش پیدا می‌کند، زیاده‌روی افراد در مصرف این غذاها باعث می‌شود بعد از ماه رمضان دچار اضافه وزن شوند.

طالبی افزود: برخی بر حسب عادت اول افطار کرده و ساعتی بعد شام می‌خورند؛ با توجه به فاصله کوتاه بین افطار و سحر، جدا خوردن افطار و شام هم باعث پرخوری و هم موجب سوءهاضمه می‌شود. برای اینکه در طول روز، بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود، در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب ضروری است زیرا تنها آب است که می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.

خبرنگار دانش‌آموز: ستایش پالیزوان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار