همگام با هفته معلم

زمانی که بحث هوشمندسازی مدارس مطرح شد، با انواع مقاومت‌ها مواجه بودیم

تهران (پانا) - مدیر یکی از مدارس ابتدایی تهران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوره کرونا برای نظام آموزشی را هوشمندسازی آموزش‌ها و بهره‌گیری از ابزارهای عصر دیجیتال در تسریع و تسهیل یادگیری عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زمانی که بحث هوشمندسازی مدارس مطرح شد، با انواع مقاومت‌ها مواجه بودیم

این روزها که در آستانه پایان سال تحصیلی و رسیدن به دومین خردادماه کرونایی هستیم فرصت مناسبی است که با نگاهی به گذشته و سنجش و جمع‌بندی دستاوردها و آسیب‌های این دوره تلاش کنیم به بازمهندسی دیگری را در برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت کشورمان برسیم. در میان اقشاری که مستقیما تحت تاثیر رویدادهای زیست‌بوم کرونا قرار گرفته اند، مدیران مدارس شاید بیش از دیگران متحمل فشارهای ناشی از این دوره شدند. جهادگران بی‌ادعایی که برخلاف دانش‌آموزان و معلمان هرروز در مدرسه محل خدمت خود حاضر شدند تا شریان حیاتی آموزش را جاری و ساری نگاه دارند تا احدی از دانش‌آموزان این مرز و بوم از نعمت تحصیل محروم نشود.

احمد رحمانی مدیر مدرسه ابتدایی پسرانه شهید جلالوند در منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با پانا با موضوع تحولات آموزشی در زیست‌بوم کرونا به موضوع کاربرد اینترنت و امکانات موجود بر بستر وب برای نیل به اهداف آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان یکی از دستاوردهای این زیست بوم اظهار کرد: «این روزها مشکلاتی گریبانگیر همه کشورهای دنیا شده و ما هم درگیر مشکلاتی هستیم که باعث شده به فرزندانمان لطمه‌های آموزشی چشم‌گیری بخورد؛ اما برای هر مشکلی راهکاری هم وجود دارد و در وضعیت فعلی که تعطیلی آموزش‌های حضوری ادامه دارد، مهم ترین و اثربخش‌ترین بستر جایگزین آموزش‌های حضوری چیزی جز فضای مجازی نیست.»

وی ادامه داد: «ای کاش در گذشته نه چندان دور که بحث هوشمندسازی مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شده بود، این موضوع مورد توجه بیشتر مسئولین قرار می‌گرفت و زیرساخت‌های آموزش آنلاین فراهم می‌شد؛ چون خودم مسئول آی تی منطقه ۱۵ بودم، کم و بیش با این مشکلات سر و کار داشتم. مشکل اینجاست که در آن روزها وقتی بحث استفاده از دنیای مجازی و گوشی‌های همراه برای آموزش دانش‌آموزان مطرح می شد با مقاومت‌های زیادی مواجه بودیم. استدلال مخالفان در آن زمان هم این بود که استفاده از گوشی باعث انحراف دانش‌آموزان می‌شود. حتی مسئولین هم با این حرف موافق بودند و شاهد ابلاغ بخشنامه‌هایی هم در زمینه عدم تشکیل کانال‌های مجازی برای آموزش دانش‌آموزان بودیم.»

مدیر آموزشگاه ابتدایی پسرانه شهید جلالوند در ادامه با پرداختن به ضرورت‌های دوره حاضر اظهار کرد: «امروز باتوجه به شرایط کنونی این درک به وجود آمد که گوشی همراه و یا تبلت و ابزارهایی از این دست که متعلق به عصر دیجیتال هستند، می‌تواند در آموزش فرزندان‌مان بسیار موثر واقع شود. استفاده‌هایی که ما در این ایام از ابزارهای چند رسانه ای به عمل آورده ایم باعث آسان شدن آموزش‌ها شده همچنین بهره‌گیری از فیلم‌ها و آرشیوهای مناسب آموزشی باعث سرعت‌ گرفتن یادگیری در دانش‌آموزان شده است.»

دانش‌آموزانمان توانسته‌اند یادگیری را با سرعت بالاتری تجربه کنند

وی ادامه داد: «امروز دانش‌آموزانمان توانسته‌اند یادگیری را با سرعت بالاتری در قیاس با دوره حضور صرف در کلاس تجربه کنند و این به معنای آن است که دو شعار اصلی مدارس هوشمند یعنی تسریع و تسهیل در آموزش و یادگیری تحقق یافته است. همچنین بروزرسانی آموزش‌ها و استفاده از دنیای مجازی باعث شده دانش‌آموزان ما به پژوهش روی آورند تا جایی که امروز دانش‌آموزان ابتدایی می‌توانند تولید محتوا داشته باشند.»

وی درباره افزایش تولید محتوای آموزشی در زیست‌بوم کرونا گفت: «نکته مثبت دیگر این است که در مسیر این تولید محتوا سطح سواد اولیا افزایش یافته و آنها به یاری دانش‌آموزان شتافتند. همچنین همکاران آموزشی به تولید محتوا روی آوردند و با آموزش‌هایی که مدارس برای آنها فراهم کرده اند می‌توانند آموزش را زنده تر، واضح تر و زیباتر در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.»

دوری دانش‌آموزان از مدرسه باعث کاهش یادگیری بعضی از مهارت‌های زندگی در آنان شد

رحمانی در ادامه به برخی آسیب‌های ناشی از تعطیلی آموزش‌های حضوری در این ایام اشاره کرد و گفت: «در کنار نکات مثبتی که بیماری کرونا برای آموزش داشته، قطعاً زیان‌های زیادی هم مدارس و امر تعلیم و تربیت را درگیر کرده است که از جمله آنها دوری دانش‌آموزان از مدرسه و محیط اصلی یادگیری بوده است. امسال متاسفانه دانش‌آموزان ما نتوانستند معلمان را از نزدیک ببینند و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کنند و ما خدا را شاکریم که از طریق همین ابزارهای چند رسانه‌ای این ارتباط برقرار است.»

وی اضافه کرد: «دوری دانش‌آموزان از مدرسه باعث کاهش یادگیری بعضی از مهارت‌های زندگی در آنان شد که این خود نیاز به بررسی و جبران دارد. در این زمان با عدم حضور دانش‌آموزان، مشکل اقتصادی مدارس بیشتر شده، زیرا زمانی که دانش‌آموزان از راه دور آموزش می‌بینند دیگر در امور مالی و کمک به مدرسه مشارکت چندانی ندارد و این خود باعث می‌شود که دست مدارس برای فراهم کردن آموزش‌های بهتر و استفاده از تکنولوژی‌های جدیدتر بسته بماند.»

وی افزود: «مدارس برای کاهش زیان‌های ناشی از دوری دانش‌آموزان و پایین آمدن احتمالی تلاش آنها برای یادگیری، پیشنهادهایی برای اولیا مطرح می‌کند؛ از جمله استفاده از تلویزیون آموزشی یا از نرم‌افزارهای آموزشی از طرف مدارس پیشنهاد می‌شود.»

این مدیر مدرسه در ادامه به برخی مشکلات مدارس در بخش ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان در وضعیت کرونا اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که در این دوران وجود دارد ارزشیابی دانش‌آموزان و یا همان امتحانات پایان هر دوره است. اگر ادارات آموزش و پرورش دست مدارس را در برگزاری امتحانات به صورت مجازی و تصویری باز بگذارند ارزشیابی به سطح واقعی‌ترین خود نزدیک می‌شود و معلم رضایت بیشتری از وضعیت دانش‌آموزان خود خواهد داشت. به این ترتیب دغدغه مدیران مدارس برای بهتر شدن سطح آموزش کمتر خواهد شد.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد مشکلات اقتصادی مدارس مرتفع شود تا دغدغه‌ای جز آموزش و بهتر کردن سطح آن برای مدیران وجود نداشته باشد و افزود: «امیدوارم در دوران پساکرونا از این تجربه خوب، یعنی استفاده ازفضای مجازی و شبکه‌های آموزشی محروم نشویم و ادامه‌دهنده این راه باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار