یک متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

حذف غربالگری زنان باردار منجر به افزایش جمعیت می‌شود؟

غربالگری یکی از مهم‌ترین راه‌های شناسایی جنین‌های بیمار است/غربالگری زنان باردار اکنون نیز اجباری نیست و به توصیه پزشکان انجام می‌شود

تهران (پانا) - طبق آمار حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که از این میزان حدود ۲ میلیون نفر دارای معلولیت شدید و ۵.۶ میلیون نفر معلول کم‌توان هستند و براساس اعلام سازمان بهزیستی سالانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند و از سال ۹۲ تا ۶ ماهه اول سال ۹۹ از تولد ۷ هزار و ۳۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

کد مطلب: ۱۱۷۸۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
حذف غربالگری زنان باردار منجر به افزایش جمعیت می‌شود؟

آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته بود که مجلس طرحی بحث‌برانگیز را تصویب کرد. این طرح تحت عنوان «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» نام دارد و همانطور که از نامش پیداست، بر افزایش جمعیت کشور متمرکز است. اما این طرح منتقدان زیادی دارد که مهم‌ترین آن بخشی است که به موضوع غربالگری جنین و سقط درمانی مربوط است. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز مخالف این طرح است.

زهرا سلطانی، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با پانا درباره حذف غربالگری با بیان اینکه غربالگری یک فرصت است که اجازه می‌دهد از خطرها و ریسک‌ها پیشگیری شود، گفت: «غربالگری روشی برای جلوگیری از تولد نوزادان ناقص کروموزومی یا ناهنجاری شدید جسمی است که این روش مانع به دنیا آمدن کودکان ناقص می‌شود.»

این پزشک متخصص افزود: «انجام غربالگری، اکنون نیز اجباری نیست و بنا به توصیه پزشک برای زنان باردار نوشته می‌شود و پس از غربالگری، تصمیم برای نگهداشتن یا سقط جنین‌ دارای نقص به انتخاب خانواده است.»

وی با بیان اینکه حذف غربالگری زنان باردار کمکی به افزایش جمعیت کشور نمی‌کند، گفت: «سقط‌هایی که با مجوز انجام می‌شود اگر انجام نشود، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی برای خانواده و نظام سلامت دارد و ساده‌انگاری است که تصور کنیم با حذف غربالگری جمعیت افزایش می‌یابد. بنابراین غربالگری لازم است و مطرح کردن آن برای افزایش جمعیت پاک کردن صورت مساله است.»

سلطانی با بیان اینکه در غربالگری جنین، وضع جنین در زمینه ۳ اختلال کروموزومی بررسی می‌شود، گفت: «مادرانی که باردار هستند در سه ماهه‌ اول بارداری و برای انجام معاینات به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند و در صورت صلاحدید پزشک، به انجام غربالگری سه ماهه نخست بارداری توصیه می‌شوند. دو اختلال منافات با حیات جنین دارد و احتمال اختلال سوم که همان سندروم «داون» است خیلی کم اتفاق می‌افتد و فقط در مادرانی که سنن آنها بالای 35 است احتمال بروز دارد.»

وی افزود: «در آزمایش غربالگری، از خون مادر برای بررسی سلامت جنین نمونه‌گیری می‌شود و در صورتی که مقادیر مورد بررسی در محدوده استاندارد نباشد، لازم است متخصص زنان و زایمان در ادامه بارداری، بیشتر مراقب مادر و جنین باشد. همچنین بررسی بیشتر از طریق یک آزمایش خون دیگر و انجام سونوگرافی از جنین همراه با درنظر گرفتن سن مادر است. اگر آزمایش دوم طبیعی بود، متخصص زنان می‌تواند تشخیص دهد که نیازی به انجام تست ژنتیک نیست اما در صورتی که ارزیابی‌ها نشان دهنده احتمال بیمار بودن جنین باشد، پزشک زنان، انجام تست ژنتیک را به مادر توصیه می‌کند البته این توصیه به این معنی نیست که جنین باید سقط شود چون سقط جنین فرایند خود را دارد.»

این پزشک زنان و زایمان ادامه داد: «در آزمایش ژنتیک که از مایع دور جنین نمونه‌برداری می‌شود، اگر طبق دستورالعمل‌ها جنین دچار مشکل باشد، این موضوع به پزشک و خانواده اعلام می‌شود و در صورتی که بیماری جنین جزو موارد مجاز برای سقط درمانی باشد، به خانواده اطلاع داده می‌شود و اگر خانواده تمایل به استفاده از سقط درمانی داشته باشد با تأیید پزشکی قانونی این مساله امکان‌پذیر است که تصمیم‌گیری نهایی بر عهده خانواده است.»

وی با تاکید بر غربالگری یکی از مهمترین راهکارهای شناسایی جنین‌های بیمار است و حذف آن به معنای حذف مهمترین راهکار شناسایی این بیماران محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «حذف غربالگری و تولد فرزند بیمار، نبود درمان مناسب، فشار اقتصادی ناشی از هزینه‌های بیماری، فشار اجتماعی و رنج بیماری، انگ زنی‌ها و امتناع از فرزندآوری مجدد در این شرایط دور از ذهن نخواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار