محمد حسن اختری*

ماه رمضان فرصتی مناسب برای دوری از گناه و آلودگی و عبادت مخلصانه است

تهران (پانا)- آیت الله اختری در بیانیه ای به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت ماه رمضان فرصتی مناسب برای دوری از گناه و آلودگی و عبادت مخلصانه است.

کد مطلب: ۱۱۷۷۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ماه رمضان فرصتی مناسب برای دوری از گناه و آلودگی و عبادت مخلصانه است

آیت الله محمد حسن اختری، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در بیانیه ای به تشریح برکات و کیفیت عبادات در ماه مبارک رمضان پرداخت که متن آن در ادامه می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِ الانبیاء و المرسلین محمّد و اله الطاهرین
"حلول ماه مبارک رمضان بر همه شما عزیزان، خدا پرستان، خداجویان و پاکدامنان مبارک باد"
با روزه داری، تقوی و پرهیزکاری را به نمایش بگذاریم
یا أَيُّهَا الَّذینَ آمَنوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ(سوره بقره آیه 183)
ای مومنان روزه بر شما مقرر گشت چنانکه بر گذشتگان(امتهای پیامبران قبل) شما مقرر شده بود تا با تقوی بشوید.
همه باهم دعوت حق را لبیک گوییم و باهم فرمان خدا را اطاعت کنیم تا به مهمانی خدای کریم و رحمان راه یابیم.
پیامبر خدا فرمود: روزه بگیرد سالم و تندرست بمانید.
از گناهان خود استغفار و توبه کنیم تا خداوند غفور و رحیم بلا و حوادث و بیماریها را از ما دور کند.
در این ماه بیشتر به فقرا و درماندگان و مستضعفان و گرسنگان ترحم کنیم تا خداوند به ما رحم کند.
باهم مهربان باشیم و محبت بورزیم و از گناه و آلودگی بپرهیزیم تا لطف و رحمت و برکات خداوند بر ما نازل شود.
با دلی پاک و قلبی صاف و با عشق و علاقه به خدا، مخلصانه و با جدیت خداوند منان و بزرگ را بخوانیم تا دعای ما را مستجاب فرماید.
مومنان، روزه داران با عرض تبریک فرا رسیدن ماه رحمت و مغفرت و برکت و مهمانی خداوند رحمان و منان به همه مومنان، مسلمانان، عارفان، خداطلبان، شب زنده داران، پارسایان و پاکدامنان، برای همه دوستان، برادران و خواهران در این ماه شریف آرزوی موفقیت، سلامتی و خیر و برکت و غفران و رضوان الهی می نمایم.
خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند: فرصت ویژه ماه مبارک رمضان، ماه الطاف و رحمت و عنایات الهی را غنیمت بشمارید تا از فیوضات و بخشش و بزرگواری و بنده پروری الهی که در این ماه بر بندگان خود دارد بهره مند گردید.
در این روزهای آغازین ماه مهمانی خداوند، ماه نزول قرآن کریم، خود و شما را به چند نکته سفارش می کنم
۱. مردم شریف، با وفا، ایثارگر، خداخواه، ولایتمدار و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام) روزه داران و قرآن و دعاخوانان، چنانکه شاهدیم جامعه و کشور ما همچون بسیاری از کشورها دچار بلیه و بیماری فراگیر مصیبت زا و خانمان سوز شده و هر روز در اثر بی تدبیری، بی برنامگی و بی تفاوتی بر آلودگی جامعه افروده و بیماری تشدید میگردد و عزیزانی را از دست می دهیم، گناه و معصیت بلا را افزایش می دهد همه باهم بکوشیم گناه و حرام کاری و حرام خواری را از خود و خانواده و جامعه بزداییم.
۲. ماه مبارک رمضان فرصتی و دوره ای است برای همیاری و دستگیری از محتاجان و مستمندان و گسترش کمکهای مومنانه و بازداری از گناه. بیاییم افطار خود را با روزه داران بی افطار قسمت کنیم و بسته های مواد غذایی را به خانه نیازمندان بفرستیم، گرسنگان و فروماندگان را در تامین نیازهای خود دریابیم و با خیرات و مبرات به برادران و خواهران، حق سبحانه و تعالی را خشنود سازیم، مشکلات گرفتاران را برطرف سازیم تا پروردگار عالم گرفتاریهای عمومی، مردمی، خانوادگی و کشوری را برطرف سازد و امنیت و آرامش و ارزانی و فراوانی را به ما عنایت فرماید.
۳. این ماه ماه عبادت و نیایش است. با نفسهای پاک و قلبی صاف و روح با صفا و مهربان خدا را بخوانیم گرچه نمی توانیم اجتماعات داشته باشیم و باهم دعا کنیم ولی در شبها و سحرها و صبحگاهان و شامگاهان دست به دعا برداریم و عرض کنیم «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ، اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ‏، اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ، اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ، اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‏، اللهم اصلح امورنا و انزل علینا برکاتک».
۴. با استغفار و خلوص دعاها مستجاب خواهد شد، باریتعالی وعده فرموده: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» وعده حق تخلف ندارد. استغفار کنیم، توبه کنیم، از گناه ها بپرهیزیم و باهم نگذاریم آلودگی و گناه زیاد شود.
۵. شهر الله مبارک دوره خودسازی، اردوی تربیتی و تزکیه و تصفیه گری و صفا بخشیدن به روح با دوری گزیدن از گناه و آلودگی های روحی و جسمی و ظاهری و باطنی است.
در این ماه از گناهانی مانند غیبت، دروغ، آزار دیگران، خیانت، دزدی، زورگیری، تجاوز و تعدی به هم نوعان، احتکار، گران فروشی، کم فروشی و اختلاس، مال مردم خوری و محترم نشمردن احکام و دستورات الهی بیشتر باید اجتناب کرد، تا روزه قبول شود.
۶. ماه رمضان ماه اسلام، ماه ایمان، ماه تقوی، نماز و روزه و امر به معروف و نهی از منکر است. ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان احترام دارد، همه باید به این ماه و آرمانها و شعائر اسلامی احترام بگذارند. وظیفه عموم مردم است که احترام این ماه را نگه دارند.
در منظر مردم و در ملا عام روزی خواری حرام است از روزه خواری بپرهیزیم. کسی حق ندارد و مجاز نیست به هر عذر و بهانه ای آشکارا روزه خواری کند. به یکدیگر سفارش کنیم و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.
۷. برادران و خواهران
به روزه گرفتن اهمیت بدهیم فرزندان را به روزه تشویق کنیم به نوجوانان روزه دار کمک کنیم. به روزه اولی ها مهربانی کنیم و آنها را تشویق کنیم.
به همه بگوییم: روزه بگیرید تا سالم بمانید. گرچه روزه برای غیربیماران هم مشقت دارد روزه را تحمل کنیم خداوند خود جزای روزه داران را می دهد.
۸. در جامعه مسلمانی و شهر مسلمانان باید حدود دینی و سبک زندگی اسلامی رعایت شود و حجاب اسلامی باید آشکار باشد.
به بی تفاوتها و بدحجابها و کسانی که به پوشش اسلامی و عفت عمومی احترام نمی گذارند باید تذکر داد.
مومنان به حجاب و عفت فردی و عمومی دقت کنیم به ویژه در این ماه عبادت و نیایش بیشتر توجه کنیم. پدران و مادران به فرزندان برای حجاب سفارش و تاکید کنند.
حجاب از اصول مسلم اسلامی است بدحجابی و ولنگاری گناه و حرام است از کارهای حرام بپرهیزیم و پاکیزه، پاکدامن، وارسته، متواضع، مهربان و با محبت باشیم و خود را از گناهان نجات دهیم نفسانیات و خودخواهی ها و سیاهی ها را بزداییم و شئونات اسلامی را محترم بشماریم.
۹. بی شک اگر با اخلاص، چشم و دل پاک و صاف، با ذکر و استغفار و توبه و توجه و توسل به درگاه خداوند حضور پیدا کنیم و از خدا بخواهیم ما را خواهد بخشید و از گناههای ما چشم پوشی خواهد کرد، بیماران را شفا می دهد و بیش از پیش برکات خود را بر ما نازل می کند.
امید است به جلال و مقام و دعاء حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان(علیه السلام) این بلا و گرفتاریها از مردم ما و همه بندگان خدا دور شود و امسال سال ظهور و عظمت اسلام و مسلمانان و خواری و نابودی دشمنان خدا و دشمنان دین خدا باشد.
۱۰. خداوندا، ما را و گذشتگان ما را بیامرز و به ما ترحم کن و بر دشمنان پیروزمان ساز، بیماران ما را شفا بخش، گرفتاریهای ما را مرتفع فرما و ارواح طیبه شهدا و امام راحل را با پیامبر و خاندانش محشور گردان و برکاتت را بر ما نازل فرما، ظهور امام عصر بقیه الله اعظم ارواحنا له الفدا را تعجیل فرما و بر طول عمر رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای بیفزا، دعاهای ما را مستجاب گردان و عبادات ناقابل ما را قبول فرما.
*مدیر عامل بنیاد ملی حجاب و عفاف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار