احمد معتمدی*

ساده انگاری مردم در پیک خطرناک کرونا

واقعیت این است که دنیا دوباره درگیر بحران کرونا شده است. اگر اخبار کشورها را دنبال کنید- با‌وجود اینکه بسیاری از کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده اند- خواهید دید که تعداد مبتلایان کرونا افزایش پیدا کرده و برخی از کشورها هم بار دیگر محدودیت را برای شهروندانشان اعمال کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۷۷۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

در ایران هم ما شاهد پیک چهارم کرونا هستیم. پیکی که بسیار خطرناک‌تر از دیگر پیک‌ها ظاهر شده و دلیلش هم نادیده گرفتن محدودیت‌ها و عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بوده است. البته در این یک سال چند باری محدودیت‌ها از سوی مسئولان اجرایی شد و تجربه این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که مردم کمتر توجه به آن دارند. بنده معتقدم، فقط دادن بخشنامه و اعمال محدودیت‌ها تأثیر چندانى روی مردم ندارد. موضوع سلامت باید برای جامعه فرهنگسازی شود و آنها بدانند که به‌صورت درونی شده به سلامت خود و اطرافیانشان توجه کنند. این چند روز که محدودیت‌ها از سوی ستاد اعمال شده چقدر از مردم آن را اجرایی کردند؟ مگرواقعاً کسب و کارها تعطیل شده است؟ آیا همه رستوران‌ها بسته است؟ خیلی از مردم در خیابان هستند.

ترافیک صبحگاهی، ترافیک عصر و یا رفت و آمدهای مردم در سطح جامعه نشان می‌دهد که بی‌توجهی به پروتکل‌ها بسیار است. سؤالم این است که با وجود افزایش مبتلایان این افراد کجا می‌روند و چرا مراقب سلامتی خود نیستند. مگر تمام مشاغل به جز مشاغل گروه یک نباید تعطیل باشند. بخشنامه و اعمال محدودیت فقط ٣٠ درصد مسأله را حل می‌کند ما به‌عنوان شهروند خودمان هم باید رعایت کنیم. البته که مسئولان هم نقش نظارتی باید داشته باشند و به موضوع سلامت به‌عنوان یک فرهنگ نگاه کنند.

با این حال در یک سال گذشته دانشگاه‌های فنى و مهندسی در حوزه تجهیزات پزشکی ورود کردند و بیشترین تعامل را با مسئولان بهداشتی کشور داشتند. ٢٨ شرکت دانش بنیان که با دانشگاه‌های فنی کشور هم همکاری دارند در تولید ماسک و تجهیزات پزشکی، تولید وسایل تشخیص بیماری و ضدعفونی‌ها ورود کردند. فعالیت‌های استارتاپ‌ها با دولت و کادر درمان ادامه دار بوده است و فکر می‌کنم اگر همکاری این شرکت‌های کوچک دانش بنیان نبود هم اکنون در ارتباط با برخی از وسایل پزشکی با مشکل مواجه می‌شدیم و وضعیت از این هم بحرانی‌تر می‌شد. موضوع بعدی وضعیت دانشگاه‌های کشور است. الان که در پیک چهارم هستیم دوباره برای دانشجویان باید برنامه‌ریزی کنیم. چند میلیون دانشجو در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند. اکثر دانشجویان هم با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. از همان روزهای اول ورود کرونا ما سعی کردیم دانشجویان را مدیریت کنیم و فکر می‌کنم همه دانشگاه‌های کشور در این زمینه موفق عمل کردند. در خود دانشگاه امیرکبیر وضعیت رفت و آمد دانشجویان به دانشگاه کنترل شد و در خوابگاه‌ها هم شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شد. در پیک چهارم هم ما پروتکل‌های سختگیرانه‌ای اعمال کردیم. دانشگاه باز است اما همه کلاس‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود. باید ببینید که در ارتباط با واکسیناسیون چه اتفاقی می‌افتد تا ما برنامه‌ریزی جدید برای سال تحصیلی آینده داشته باشیم.

*رئیس دانشگاه امیرکبیر

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار