بحران کرونا گریبان گیر اردبیل

اردبیل(پانا)- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد اردبیل جزو ۱۰ استان دارای وضعیت حاد شیوع کرونا در کشور بوده و اکنون بحران جدی شیوع کووید ۱۹ در سطح استان رقم خورده است.

کد مطلب: ۱۱۷۷۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بحران کرونا گریبان گیر اردبیل

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درگفت وگو با شبکه استانی صداوسیمای مرکز اردبیل افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به تنهایی قادر به برون‌رفت از این بحران نیست و نیاز به همکاری همه مردم و سایر نهاد‌ها دارد.
او کاهش ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها را تنها راه مهار شیوع ویروس کرونا در این استان دانست و بیان کرد: برای تحقق این هدف باید دستورالعمل‌های بهداشتی را شدیدتر رعایت کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: با روند کنونی شیوع و در صورت بی توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران بستری در استان به ۷۰۰ تا یکهزار نفر برسد.
حبیب‌زاده تامین تخت بستری در مراکز درمانی را مهمترین تهدید و مشکل مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل در زمینه کنترل و مدیریت کرونا عنوان کرد و ادامه داد: برای بستری بیماران مجبوریم که هر روز تعداد تخت‌ها و بخش‌های بستری را افزایش دهیم و به ازای ایجاد هر بخش، نیازمند پرستار و کادر درمان بیشتر هستیم.

او افزایش تخت مراقبت‌های ویژه را به دلیل الزام به داشتن پزشک و کارکنان ویژه و تجهیزات پزشکی لازم بسیار سخت عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: بخش‌های اتاق عمل و فیزیوتراپی بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به بخش کرونا تبدیل شده و یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

حبیب زاده با اشاره به شروع خیز تند شیوع کرونا در این استان از اوایل امسال افزود: در روز ۱۰ فروردین ماه امسال ۱۵۲ فرد مبتلا به کرونا در استان بستری بود، ولی در کمتر از ۲ هفته و در شبانه روز گذشته به ۵۲۷ نفر رسید.
او بستری شدن دو برابری و سرعت انتقال و سرایت بالا را شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل عنوان او اضافه کرد: برای مهار این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان استفاده از ماسک را ستون اصلی پیشگیری از بیماری کووید.۱۹ بیان کردوگفت: اهمیت استفاده از ماسک برای کنترل شیوع بسیار بالا است و به همین علت حتی در ازدحام‌های کوچک هم باید از ماسک استفاده شود.

حبیب زاده به افراد مبتلا به کرونا که دارای علائم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه اکید کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خواستار تعطیلی همه دورهمی‌ها مانند عروسی یا مراسم و افطاری جمعی ماه مبارک رمضان شد و گفت: هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ الی ۳ متری برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار