در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه صورت گرفت؛

واکنش ظریف به تحریم اروپا علیه مقامات نظامی ایران

ایران با این اقدام برخورد خواهد کرد/ اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کنند/ لاوروف: اعمال تحریم‌های اروپا در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد اتحادیه اروپا در واقع دنباله رو نه تنها سیاست‌های آمریکاست بلکه دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ظریف به تحریم اروپا علیه مقامات نظامی ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از امضای موافقت‌نامه فرهنگی صبح امروز بین ایران و روسیه، با بیان اینکه روسیه یک حوزه مهم برای ایران بوده که دارای روابط متنوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و راهبردی با کشورمان است، گفت: طبق تصمیمات رهبران دو کشور، همکاری‌های متنوع دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی در جریان بوده است، این همکاری‌ها از هر زمان دیگری گسترده‌تر و راهبردی‌تر است، خوشحالیم که همکاری‌های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت و در جهت جلوگیری و توقف خونریزی در منطقه و در جهت مبارزه با تروریسم و افراطی گری است، ما این همکاری‌ها را در قالب آستانه و سایر قالب‌ها ادامه خواهیم داد.

امروز گفت‌وگوی جدی و دوستانه‌ای درباره برجام و هماهنگی بیشتر در رفع تحریم‌ها با لاوروف داشتیم

ظریف با بیان اینکه امروز گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم، گفت: توافق فرهنگی میان دو کشور به امضا رسید و در مورد سایر حوزه‌ها از حوزه اقتصادی تا حوزه همکاری‌های هسته‌ای گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم و توافق‌های خوبی صورت گرفته است. در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای در خلیج فارس صحبت کردیم. باید کشورهای خلیج فارس و دیگران بتواند مسائل را در قالب گفتگو به جز برجام که بحث مستقلی است، صحبت کنند. در مورد افغانستان صحبت‌های خوبی داشتیم و درباره هماهنگی برای تقویت روند صلح و آرامش در افغانستان و خارج کردن شرایط کنونی از وضع بحرانی و بغرنج افغانستان صحبت کردیم، درباره برجام نیز گفتگوهای جدی و دوستانه ای داشتیم و هماهنگی بیشتر در رفع تحریم‌ها داشتیم.

آمریکا بداند نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه،جواد ظریف با قدردانی از موضع روسیه درباره حادثه نطنز تاکید کرد: باید این همکاری ادامه پیدا کند و آمریکا بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند و ایران پس از راستی‌آزمایی اقدامات خودش را انجام خواهد کرد. هیچ مشکلی با اجرای تعهدات برجامی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند نداریم؛ اما آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه به موضوع واکسن کرونا هم اشاره کرد و گفت: امیدوارم با توافق میان دو کشور تولید واکسن اسپوتنیک در ایران شروع شود و امکان خرید تعداد بیشتری واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.

واکنش ظریف به اقدام اروپا علیه مقامات نظامی کشورمان

وی درباره ‌رویکرد و اقدامات اخیر اروپایی‌ها از جمله تحریم نهادها و مقامات ایران نیز گفت: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌کم موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد. امروز هم به جای اینکه که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی ۸۲ میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه علیه اقدام درباره سایت غنی‌سازی تحت نظر آژانس هست، اقدام کنند، با یک اظهار نظر نرم از کنار آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام کنند، این‌ها فقط باعث می‌شود اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که جایگاهی در دنیا ندارد. اتحادیه اروپا در واقع دنباله رو نه تنها سیاست‌های آمریکاست بلکه دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد.

وی این اقدام اروپا را مخرب ارزیابی کرد و گفت: ما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی در مورد این اقدام را اعلام کردیم و در حال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند، هستیم و این روند را ادامه خواهیم داد. اروپایی‌ها قبل از هرچیز باید به فکر حیثیت خودشان باشند، اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی که بیگانه ستیزی و اسلام ستیزی در آن شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده، نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کنند و اروپایی‌ها هرچه زودتر این را بفهمند، زودتر متوجه می‌شوند که؛ ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست*عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری.

اگر اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم‌های علیه ملت ایران شوند، اشتباه می‌کنند

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که حادثه خرابکاری در سایت نطنز ۹ ماه فرایند غنی‌سازی را در این سایت عقب انداخته و دست مذاکره کنندگان ایرانی را در مذاکرات خالی کرده ارزیابی شما از این تحلیل‌ها چیست؟، گفت: آنچه در نظنز انجام شد، شرایط را برای ایران امکان پذیر می‌کند که به طور قانونی برای جبران این حماقت تروریستی هر کاری برای پیشرفت هسته ای در نظنز انجام دهد. در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژ های پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت. تحقیقات درباره عوامل حادثه نظنز در حال انجام است. اگر اسرائیل مسئول باشد پاسخ خواهد گرفت. اگر اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم‌های علیه ملت ایران شوند، اشتباه می‌کنند، افزود: دست ایران هم در مذاکره هم در آینده هسته‌ای قوی تر خواهد بود.

لاوروف: همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود/ باید طرفین کاملا و بی چون و چرا به برجام بازگردند

همچنین سرگئی لاوروف نیز در این نشست درباره موضع روسیه نسبت به مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام، گفت: موضع ما کاملا روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود. تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد. راه حفظ برجام این است که طرفین کاملا و بی چون و چرا به برجام بازگردند. تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند. روحیه طرف ایرانی را در این زمینه مثبت می‌دانیم.

وی ادامه داد: امروز مذاکرات خوبی با همتاری ایرانی خود داشتم و مذاکرات میان طرفین در فضای دوستانه و پر از اعتماد برگزار شد. ما خواهان احترام متقابل میان طرفین هستیم همچین دیالوگ‌های سیاسی بین دو کشور در این نشست بسیار پرمحتوا بود. ما در راستای همکاری دوجانبه در زمینه حمل و نقل، ادارات، و موضوعات فرهنگی گفت و گوهای خوبی داشتیم و توافقنامه فرهنگی میان دو کشور امضا شد. امیدواریم همکاری دو کشور افزایش یابد. ما همچنین درباره مبارزه با کرونا و تامین واکسن اسپوتنیک که به گفته کارشناسان ایرانی از کارآمدترین و بهترین واکسن هاست، گفت و گو کردیم و بنا شد تلاش کنیم در خاک ایران با استفاده از کارشناسان دو کشور این واکسن را تولید کنیم. بسیاری خوشحالیم در ایران علاقه‌مندی به فرهنگ زبان روسی گسترش یافته و متقابلا در روسیه هم به همین منوال است. ما در زمینه امنیت بیولوژیک نیز سندی امضا کردیم که زمینه همکاری دو کشور بیشتر شود.

اعمال تحریم‌های اروپا در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است

لاوروف افزود: ما در موضوع سوریه گفت وگوهای خوبی با طرف ایرانی داشتیم، ما توافق کردیم در چارچوب مذاکرات آستانه کار کنیم و این موضوع مورد توافق دو طرف قرار گرفت همچنین روسیه در مورد اختلافات در خلیج فارس معتقد است باید از طریق مکانیزم گفت وگو این اختلافات حل شود. ما از طرح هرمز هم حمایت می‌کنیم و تاکید داریم این طرح در راستای حمایت از خلیج فارس است.

وی به موضوع تحریم مقامات ایرانی از سوی اتحادیه اروپا هم واکنش نشان داد و گفت: از شنیدن این خبر تعجب کردم، این رویکرد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آن‌ها نمی‌دانند در زمینه حقوق بشر چه اتفاقی در اروپا می‌افتد. اعمال این تحریم‌ها در در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است. این اقدام حتی بدتر از یک جرم است. هر گونه تلاش برای بر هم زدن روند برجام را محکوم می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار