زالی: تعطیلی و افزایش واکسیناسیون راه‌حل کنترل کرونا در تهران است

تهران (پانا) - فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به شتاب سریع گسترش کرونا در استان تهران، تاکید کرد حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر تعطیلی، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد و در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۷۵۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
زالی: تعطیلی و افزایش واکسیناسیون راه‌حل کنترل کرونا در تهران است

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در طول چند روز اخیر آمار بستری، مراجعین سرپایی و میزان مبتلایان به کرونا در تهران با شتاب قابل توجه و به سرعت در حال افزایش است. امروز در تهران بالغ بر ۵۲۱۲ بیمار در بخش‌های مربوط به کرونا بستری هستند که این رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. به سرعت از ۲۰۰۰ عدد در هفته گذشته به بیش از ۵۰۰۰ بیمار رسیدیم که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: تقریبا حدود ۱۱۷۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند که مجموعا حدود ۲۷ درصد از بیماران کرونای ما در تهران اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که عدد قابل توجهی است. در زمینه موارد جدید هم رشد قابل توجهی در ۲۴ ساعت اخیر داشتیم. به طوری که بالغ بر ۱۱۸۰بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت اخیر بستری کردیم که ۱۸۷ نفرشان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده‌اند.

زالی گفت: فقط آمار امروز تهران نسبت به روز قبل در بخش بیماران جدید به طور اعم ۱۴ درصد رشد داشته و در بخش بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه داشتند، بالغ بر ۱۰.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۴۸ نفر از بیماران از شهروندان تهرانی در استان تهران به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: شرایط و نرخ افزایش مبتلایان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کفایت لازم را ندارد. بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما فرضیه لاک دان یا تعطیلی است که در دو هفته آخر آبان ماه در تهران و برخی مراکز استان‌ها هم تجربه کردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر لاک دان، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد و در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود. به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به واکسیناسیون یک اولویت قطعی در تهران و مراکز استان‌ها است.

زالی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که هفته آتی هفته تلخ‌تر و خطرناک‌تر باشد، گفت: بر این اساس ما پیشنهاد تعطیلی را دادیم. آن هم به مفهومی که در دو هفته آخر آبان ماه سال گذشته شاهد بودیم. طبیعتا اعمال رنگ بندی و محدودیت اکنون دیگر کارایی لازم را ندارد و نیاز به مداخله جدید داریم؛ تنها دو راه‌حل هم داریم یکی انجام تعطیلی موقت تا زمانیکه تیم‌های بهداشتی و درمانی فرصت ردیابی بیماران را داشته و بار سویه‌های جهش‌یافته در تهران که در قالب مسافرت‌های بین شهری اتفاق افتاده کاهش یابد و دوم اینکه با افزایش واکسیناسیون بتوانیم مرگ و میر را کاهش دهیم.

وی که در پخش زنده خبری سخن می گفت، گفت: مجموعه اقدامات درون شهری و ترددهای درون شهری تا امروز از کفایت لازم برخوردار نبوده و مطلقا اتمسفر یک شهر قرمز را در تهران شاهد نیستیم که نشان می‌دهد که محدودیت‌ها یا اعمال نشدند و یا به صورت عملیاتی محقق نشده است. در چنین شرایطی لازم است که به عنوان یک سرعت‌گیر برای مقابله با بیماری اقدام کنیم. البته برای اینکه زمان را از دست ندهیم استاندار تهران روز گذشته محدودیت ها را به سرعت اعلام کردند که بر اساس آن کلیه مشاغل به جز مشاغل گروه یک، باید تعطیل شوند. از طرفی کارکنان هم به صورت یک سوم حضور یابند و مراسم‌های آیینی، فرهنگی، اجتماعی و ... باید تعطیل شود.

به گفته زالی، با پیگیری استاندار تهران فرمانداران مسئولیت مستقیم نظارت بر این موضوع را دارند و هر روز قرار شد در سطح استان رصد شود. پیشنهاد ما تعطیلی و لاک دان است. زیرا فکر می‌کنیم اکنون به دلیل شتاب بالای بیماری، تنها با محدودیت‌های شهر قرمز ممکن است نتوانیم به این شتاب برسیم و لازم است برای محدودیت قوی‌تر و جدی‌تر اقدام کنیم. اگر امروز بتوانیم لاک دان کنیم، در زمان منطقی‌تری می‌توانیم به آرایش مدنی و اقتصادی شهر برگردیم اما اگر این زمان طولانی تر شود، ابعاد خسارت‌بار آن هم بیشتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار