مشاور آموزش وپرورش شهرستان بجنورد در گفت و گو با پانا :

یکی از فاکتورهای مهم برای مقابله با شرایط استرس‌زای کرونا، شناسایی و مدیریت افکارمان است

بجنورد (پانا) - مشاور هسته مشاوره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد، شرایط استرس زا را منبع ناراحتی های روانی و جسمانی برای دانش آموزان دانست و گفت یکی از فاکتورهای مهم برای مقابله با شرایط استرس زا وجود کرونا، شناسایی و مدیریت افکار است.

کد مطلب: ۱۱۷۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
یکی از فاکتورهای مهم برای مقابله با شرایط استرس‌زای کرونا، شناسایی و مدیریت افکارمان است

مشاور آموزش و پرورش شهرستان بجنورد در گقت و گو با پانا، با تبریک فرارسیدن سال نو گفت: بیشتر از یک سال است که وضعیت زندگی مردم در سراسر دنیا دچار تغییر چشمگیر شده است و این تغییر ناشی از ورود مهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا است. هر تغییر در زندگی ما انسان ها می تواند استرس ها و فشارهای روانی جدید برای ما ایجاد کند. نحوه کنار آمدن افراد با این تغییرات به مقدار زیادی به توانمندی های روانشناختی افراد و مهارت های زندگی آنها بستگی دارد.

زهرا قاسمی، مهارت حل مسئله را از مهمترین مهارت‌های مقابله با شرایط وجود کرونا دانست و گفت: یکی از مهارت‌های زندگی بسیار مهم مهارت حل مساله است که هم خود به تنهایی یک مهارت زندگی محسوب می شود و هم یک عنصر مهم در سایر مهارت‌های زندگی(مهارت مقابله با استرس، مهارت مقابله با خشم) است، مهارت حل مساله به شناسایی مشکل و یافتن همه راه حل های ممکن برای حل مشکل و انتخاب بهترین راه حل برای برای مواجهه با مسئله اطلاق می شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فاکتورها در مهارت حل مساله توانایی ارائه راه حل های متفاوت و متنوع است، از آن جا که در شرایط کرونا وضعیت زندگی افراد دچار تغییرات اساسی شده است ممکن است راه حل های قبلی در حل مشکلات موثر واقع نشود (همانطور که در این مدت یک سال و اندی دیدیم) به همین خاطر مردم به دنبال راه حل ها و راهکارهای جدید و متنوع بوده اند تا مسائل خود را به بهترین نحو حل کنند که این هم می تواند دستاورد این شرایط باشد و این که در سال های بعدی زندگی به ما کمک فراوان کند که در مواجهه با مشکلات می توانیم به دنبال راهکارهای جدید، متفاوت و متنوع باشیم.

مشاور آموزش و پرورش بجنورد، مهارت مقابله با استرس را نیز ازجمله مهارت های لازم و مهم برای مقابله با استرس وجود کرونا دانست و گفت: یکی دیگر از مهمترین مهارت های زندگی مهارت مقابله با استرس است و از آنجا که شرایط استرس زا می تواند ناراحتی های روانی و جسمانی زیادی با خود به همراه بیاورد. توانمندی برای مقابله و مدیریت این شرایط می تواند برای ما آرامش به ارمغان بیاورد، پس یکی از عوامل تشدید فشارهای روانی، افکار ما هستند، افکار فاجعه ساز می تواند استرس زیادی با خود به همراه بیاورد به خصوص در شرایط بیماری های واگیر مانند کرونا. در این شرایط یکی از فاکتورهای مهم برای مقابله با استرس، شناسایی و مدیریت افکارمان است. مثلا در ابتدای ورود ویروس همه مردم فکر می کردند کسانی که مبتلا می شوند بستری می شوند یا فوت می کنند و این خود، یک فکر فاجعه ساز است، در این شرایط باید افکار درست و واقعیات را جایگزین افکار نادرست کرد.

قاسمی با اشاره به اهمیت رسانه های مجازی در افکار مردم، بیان کرد: دوری از رسانه های مجازی این فاجعه سازی را تقویت می کند و افرادی که افکار منفی را منتشر می کنند می توانند کمک کننده باشند، البته با علم به اینکه این مشکل همگانی است نیز می تواند تحمل شرایط را آسانتر کند.

وی، رعایت اصول بهداشتی توسط فرد و اطرا فیان، توکل بر پرودگار عالمیان، ورزش منظم، مطالعه و حمایت های اطرافیان را از عوامل کاهش میزان استرس در این شرایط خواند و گفت: روی موضوع آرامش بخش تمرکز کنیم، اگر افکارمان به دام اوضاع و احوال نگران کننده‌ای اسیر شد، سعی کنیم با انحراف افکار روی موضوعات آرام بخش مانند یادآوری خاطرات خوب، از افکار منفی دوری کنیم، به زمان حال فکر کنیم، اگر بتوانیم ذهن خود را چنان پرورش دهیم که امیدها و آمال خود را کنار گذاشته و در موقع مناسب به سراغ تک تک آنها برویم، به آرامش ذهنی دست خواهیم یافت.

به امید روزی که شرایط زندگی مردم به وضعیت عادی برگردد و شادمانی واقعی دوباره رو بنمایاند.

خبرنگار پانا: منیژه عباسپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار